2006-05-26, 00:15
Medlem
Löpträning och ett par löparskor är bästa försvaret mot knivattacker ja. Tränade, för mitt eget höga nöjes skull, knivfighting med ett gäng riktigt hårda killar. Denna träning, även om den i stort gick ut på att lära mig överleva ett knivanfall, (eller för den delen framgångsrikt genomföra ett) övertygade mig mer än nånsin att kanintaktiken är det enda som gäller i en knivfight.
Det var väldigt rolig träning, dock.
Citera
2006-05-26, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arsedestroyer
Det jag kanske skall tillägga vilket jag tror var en bidragande orsak till mitt agerande var att ca 4-5v innan händelsen jag beskrev så var jag med när en kamrat fick en kniv i halsen (behöver inte gå in på detaljer men han var rätt skyldig till att han råkade illa ut iaf).
Det hemska i det hela var att vi hörde honom rossla och när vi vände oss mot honom så stod han på knä med blod sipprande genom fingrarna som han höll mot halsen, emotionellt avtrubbade som vi var så knöt vi en halsduk rund såret/jacket, lade honom med huvudet högt, ringde ambulans, inväntade ambulansen och när ambulansen hämtat kamraten, så fortsatte jag och den andra kamraten till krogen, precis som inget hade hänt (han klarade sig iaf, men fick sy närmare 35-40 stygn, efter den händelsen så slutade han dricka samt att gå ut på krogen).

Det är sådana saker som dyker upp nu när man är "gubbe"...

"Precis som inget hänt" låter för mig i sammanhanget som ett sätt att
försöka tackla något som man kanske inte är helt förmögen att handskas med.
Du brydde dig säkert redan då men saknade den emotionella mognad du
har idag, varför du får tampas med det nu på ett sätt som du inte kunde då.

Sorry för hobbypsykologierandet, det var bara mitt spontana intryck med
ett par bärs under västen.
Hursomhelst känner jag med dig. Jag har upplevt obehagliga grejjer i linje
med det du beskrev, men inte riktigt i närheten av din situation.
(stormade in hos en polare som
var i full färd med att skära sig i handlederna och lyckades med viss ansträngning
"avväpna" honom med blod skvättandes hit och dit... inte som i en splatterfilm,
utan lite normalt stänkande...).
Citera
2006-05-26, 02:39
Medlem
Green Leaders avatar
Det finns inga som helst bra försvar mot knivbeväpnade personer. Att stöta en kniv i en motståndare tar mindre än 1/6 sekund, och under de omständigheterna är den bästa reaktionstid man kan hoppas på strax över 1/5 sekund. Med andra ord är inte ens en pistol ett tillfredsställande försvar på korta avstånd, typ under sju meter.

Jag är dock lite förvånad över att ingen -- nu kan jag ha missat något, my bad i så fall -- har tagit upp det överlägset bästa aktiva försvaret mot personer med kniv: att kasta saker på dem. Ju tyngre och ju hårdare desto bättre. En knytnävsstor sten eller aluminumburk full med läsk kastad i huvudet kan nog få även den mest tjockskallige att stanna upp för ett litet tag. Är man ute på stan så finns det även saker som cyklar att kasta runt sig.
Citera
2006-05-26, 03:45
Medlem
Oddballs avatar
Ett enkelt och helt lagligt sätt att skydda sig mot attacker överhuvudtaget är att ta några såna små saltpåsar från McDonalds (eller saltkaret hemifrån) och ha i fickan. De går snabbt att öppna och salt i ögonen är inte kul, så det är ganska effektivt eftersom det inte behövs så många saltkorn för att irritera ögonen. Funkar bra med peppar också. Kan dessutom vara bra att ha på sig om man tänkt att bli jagad av polishundar och inte vill ha dem i byxbenen....
Citera
2006-05-26, 06:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ett enkelt och helt lagligt sätt att skydda sig mot attacker överhuvudtaget är att ta några såna små saltpåsar från McDonalds (eller saltkaret hemifrån) och ha i fickan. De går snabbt att öppna och salt i ögonen är inte kul, så det är ganska effektivt eftersom det inte behövs så många saltkorn för att irritera ögonen. Funkar bra med peppar också. Kan dessutom vara bra att ha på sig om man tänkt att bli jagad av polishundar och inte vill ha dem i byxbenen....

Låter som Kalle Anka-trick för mig, men du kanske har testat?
Citera
2006-05-26, 09:28
Medlem
Kul idé med salt och peppar om det funkar. Jag tror dock jag skulle vilja tömma minst en hel kryddburk (med finmalet peppar) för att känna mig någorlunda säker mot en rasande hund. Står man och övar hemma?
Citera
2006-05-27, 12:01
Bannlyst
Springa
Citera
2006-05-27, 13:06
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunkyStile
Är det någon som vet hur det står till med det här?

Jag känner en kvinna i USA som har två gånger blivit knivhotad och båda gånger övermannat sina angripare, så det kan göras. Förstås hon säger att det är alltid bäst att försöka springa iväg men det funkar inte alltid att fly. Hennes make har också blivit knivhotad men han är handikappad och sitter i rullstol, fast han har ett armborst.
Citera
2006-05-27, 13:47
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Kul idé med salt och peppar om det funkar. Jag tror dock jag skulle vilja tömma minst en hel kryddburk (med finmalet peppar) för att känna mig någorlunda säker mot en rasande hund. Står man och övar hemma?

Det är ju bara en enkel nödlösning, det är ju inget problem att bära med sig några såna små papperspåsar och det fungerar mot en människa iaf, prova att stoppa några enstaka saltkorn i ögat så märker du hur lite man behöver träffa med. Plus att man slipper dråp/mord/vållande till annans död-anklagelser....
Citera
2006-06-02, 21:57
Medlem
Har övat lite med salt och peppar

vad gäller knivar, kolla här:

http://www.youtube.com/watch?v=7tHf_pvv4zo

Man måste regga sig. Varning för ett par tre starka bilder.
Citera
2006-06-02, 22:24
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Leader
Det finns inga som helst bra försvar mot knivbeväpnade personer. Att stöta en kniv i en motståndare tar mindre än 1/6 sekund, och under de omständigheterna är den bästa reaktionstid man kan hoppas på strax över 1/5 sekund. Med andra ord är inte ens en pistol ett tillfredsställande försvar på korta avstånd, typ under sju meter.

Jag är dock lite förvånad över att ingen -- nu kan jag ha missat något, my bad i så fall -- har tagit upp det överlägset bästa aktiva försvaret mot personer med kniv: att kasta saker på dem. Ju tyngre och ju hårdare desto bättre. En knytnävsstor sten eller aluminumburk full med läsk kastad i huvudet kan nog få även den mest tjockskallige att stanna upp för ett litet tag. Är man ute på stan så finns det även saker som cyklar att kasta runt sig.

Vem rör sig sju meter på 1/6 sekund? Eller är hela "dra upp pistolen, osäkra, sikta, skjut" inräknat där?
Citera
2006-06-03, 00:21
Medlem
Don't run... Use your gun!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här