• 2
  • 3
2007-06-12, 02:22
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoTe
Bästa skiten:
http://www.clasohlson.se/Archive/Ima...103300_153.jpg

Består av 40% trä och 60% paraffin. Inget syntetkemikalietjafs som får köttet att smaka skit.

Mja nu är ju paraffinet troligen framställt syntetiskt eller av någon petroliumfraktion men det är väl olika vad vi defineierar som syntetkemikalietjafs. Finns ju även flytande tändvätska som oxå består av paraffin.

Hur som helst så funkar paraffin bra som grilltändare.
Citera
2009-05-03, 13:05
Medlem
Middlemans avatar
Jag tänder grillen med t-röd

Man avråder allt som oftast från att använda t-röd vid grillning, pga brand-och explosionsfaran om man klantar sig.

Men jag har märkt att det går alldeles utmärkt att tända med t-röd om man är försiktig.

I förväg gör man iordning en tändsticksask med två stickor fastklämda så att man snabbt får eld på dem, alt låter en kompis stå beredd att tända, med MINST två tändstickor (om en skulle paja). Varför detta? Jo det farliga med t-röd är blandningen med syret i luften som skapar en explosiv ånga. Därför är det viktigt att tända grillkolet/briketterna direkt efter att du hällt på t-röd.

Du ska ändå vara mycket försiktig och SLÄNGA de tända tändstickorna på den kolet. Det kommer sannolikt att höras ett dovt "poff-ljud" när det antänds.

Ett annat sätt att antända med t-röd är om man har ett tändrör, tex ett från Weber. Istället för paraffinkuber tar jag ett eldfast fat, tex ett till blomkrukor, och häller ut ca 1 dl t-röd som jag antänder och ställer sen tändröret med kolbriketter över. Det blir en väldigt effektiv antändning.

Vad jag gör är ansett som mycket farligt och folk har råkat illa ut även med "säkra", vanliga tändvätskor. VAR FÖRSIKTIG - BRÄNNSKADOR ÄR FRUKTANSVÄRDA!!!

Varför använda t-röd när det finns eltändare, tända med tidningspapper mm. Ja, det är väl bekvämligheten tror jag. Men en viktig fördel (rätta mig gärna om du är kemist el liknande) är att t-röd är mycket mera miljövänligt än traditionella tändvätskor. Skälet är att t-röd är en etanol som brinner "renare" än tändvätskan som (om jag nu inte är felinformerad) är någon petroleumförening..

Som sagt, tar gärna era åsikter och erfarenheter av tändning med t-röd och även om någon kan bekräfta/dementera det jag påstått om miljövänligheten.
Citera
2009-05-03, 13:14
Medlem
_AnsGar_s avatar
Jag tycker inte det är speciellt märkvärdigt med att tända grillen med tändvätska, jag gör det hela tiden. Jag tar de brandfarliga vätskorna som är tillgängliga vid behov, spolarvätska, all t-sprit, bensin, thinner, tändvätska om man har det hemma..

What's the big deal? Det gäller bara att tända med tändsticka eller grilltändare så man har avstånd så är det inte någon fara.
Citera
2009-05-03, 13:32
Medlem
Weztdahls avatar
Jag använder inte t-röd när jag använder min skorstenständare. Funkar perfa.
Men jag har hört att man ska låta t-röd tränga in i kolen. När man gjorde det så så fanns t-röd kvar ganska länge under själva grillningen och köttet tog smack av det, men det gör de kanske inte om man gör på ditt sätt.
Senast redigerad av Weztdahl 2009-05-03 kl. 13:37.
Citera
2009-05-03, 13:46
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weztdahl
Jag använder inte t-röd när jag använder min skorstenständare. Funkar perfa.
Men jag har hört att man ska låta t-röd tränga in i kolen. När man gjorde det så så fanns t-röd kvar ganska länge under själva grillningen och köttet tog smack av det, men det gör de kanske inte om man gör på ditt sätt.

Kan nog säga att man inte ska låta t-röd tränga in i kolet, dels pga vad jag skrev ovan om explosiva ångor, men också för att det helt enkelt inte är nödvändigt - t-röd tänder eld på kolet lika bra utan att tränga in. Sen tror jag dessutom att t-röd dunstar av fortare, ännu ett skäl till att endast göra som jag beskrev ovan.
Citera
2009-05-03, 15:30
Medlem
Snövits avatar
Sammanfogad tråd och OT raderat.

/Moderator
Citera
2009-05-03, 15:47
Medlem
epost72s avatar
Det viktigaste är säkerheten kring grillen när man tänder.

Jag tänder med någon "brännbar vätska".
För det mesta använder jag tändvätska typ T-gul,(för husfridens skull ) har aldrig haft några problem med att maten tar smak av någon "brännbar vätska"

Således kan man egentligen tända grillen med det man har hemma.

EDIT
Att T-röd skulle ge smak stämmer dåligt då det sotar och ryker mindre än de flesta andra brännbara vätskor, man ska väl inte ha maten på grillen när man sprutar på och tänder den?
Senast redigerad av epost72 2009-05-03 kl. 15:56.
Citera
2009-05-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Bensin ska inte under några som helst omständigheter användas. Det kommer att bli ett explosionsartat förbräningsförlopp och risken är stor att ni för besök av brandkåren. Dessutom kommer det som grillas att smaka bensin och det är ju inte så kul. Även om själva bensinen avdunstar rätt snabbt så finns det mycket annat smått och gott i bensinen med betydligt högre flampunkt som kommer att ligga kvar och osa länge.

Och för dom som fortfarande inte förstått. Bensin ska INTE användas till att tända grillen med.

T-sprit är definitivt inte heller bra och det kommer med all säkerhet att ge en bitter bismak till det som grillas.

När jag i brist på annat körde med bensin gick det bra! Men jag kan förstå att du avråder. Efter att jag tänt på var det bara att sopa ihop all brinnande kol som låg utspridd på marken runt grillen, och slänga tillbaka i grillen. Poffen var ganska imponerande. Om maten smakade soppa kan jag inte svara på för jag var inte helt spiknykter.
Citera
2009-05-05, 08:36
Medlem
epost72s avatar
På tal om säkerhet vid grilltändning i dagens Metro

http://www.metro.se/2009/05/05/172/m...en-vid-grillen
Citat:
Knappast någon sensation eftersom det i allmänhet är mannen som tänder grillen.

Har man tummen mitt i handen så rekommenderas eltändare
Citera
2009-05-05, 11:44
Medlem
klybans avatar
Vanlig raps olja går och få igång grillen på.
Men det kommer att ryka en hel del tills allt är bortbrännt och tänt.

Annars kör jag "skortsten" och det funkar bra.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in