2006-05-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Antar att det är för sent men svaret är NEJ för fan!. Rödsprit funkar bra i brännare när du har en kastrull eller stekpanna emellan. Om du häller det på kolet kommer det ofelbart att ge smak på köttet. Använd vanlig tändvätska eller parafinolja.

Det är nog inte spriten i sig som ger dålig smak, den brinner upp blixtsnabbt, men är det Bitrex i (det som är så grotskt beskt) så är ju risken att det kommer upp på maten kanske? Det räcker ju med i princip ingenting för att man ska känna den.

Man kanske borde varna för att slänga på rödsprit på en het grill, man för väl hoppas att ingen är så dum så de försöker, men i alla fall. Spriten förångas blixtsnabbt och antänds - kabang. Finns ju ett och annat pucko som lyckats bli grillad huvudrätt på det sättet

Ä glöm sprit, ta lampolja, tändvätska eller nåt annat mindre lättantändligt.
Citera
2006-05-23, 10:34
Medlem
Lassemans avatar
Ett tips kan ju vara att införskaffa en el-grilltändare. Funkar klockrent.
Citera
2007-05-30, 18:00
Medlem
Allra smartast, billigast och milövänligast, är att ta några pinnar och göra upp en liten brasa under grillkolen.

Det luktar trevligt också, och eldar man som fan behövs inte ens grillkolen.
Citera
2007-05-30, 20:57
Medlem
hesons avatar
Jag brukar köra med varmluftspistol eller "doppvärmare", tändrör har jag använt någon gång det var riktigt bra. (tycker tändvätskan ger smak ibland, blää)
Citera
2007-05-30, 21:04
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseman
Kan bara hålla med, jag var extremt emot dem tills dess att jag provade en, funkar långt bättre än jag trodde det skulle göra. Skitfin jämn igenomhet glöd. Inga kalla fläckar i grillen.
Citera
2007-05-31, 04:29
Bannlyst
Vad du än gör, spruta inte på t-röd på glöd eller kol som inte riktigt tagit fyr ännu, kan sluta riktigt illa. Flertalet allvarliga brännskador / år p.g.a. detta.
Citera
2007-05-31, 09:29
Medlem
Dennos avatar
Grillar skall tändas med eltändare eller tändkuber. Usch för alla kemiska ämnen!
Citera
2007-05-31, 13:08
Medlem
Antevantes avatar
Om du väntar tills glöden är perfekt har T-spriten, tändvätskan, bensinen eller vad du än använder avdunstat för länge sedan.
Jag är för övrigt positivt överraskad av eltändaren, även om det är fusk.
Citera
2007-05-31, 13:23
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseman

Och innan man köper en sådan för dyra pengar kan man ju se efter om man inte har en värmepistol liggandes alt. ila ner till Rusta och köpa en för 49 kronor
Citera
2007-05-31, 13:29
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Om du väntar tills glöden är perfekt har T-spriten, tändvätskan, bensinen eller vad du än använder avdunstat för länge sedan.
Jag är för övrigt positivt överraskad av eltändaren, även om det är fusk.

Bensin ska inte under några som helst omständigheter användas. Det kommer att bli ett explosionsartat förbräningsförlopp och risken är stor att ni för besök av brandkåren. Dessutom kommer det som grillas att smaka bensin och det är ju inte så kul. Även om själva bensinen avdunstar rätt snabbt så finns det mycket annat smått och gott i bensinen med betydligt högre flampunkt som kommer att ligga kvar och osa länge.

Och för dom som fortfarande inte förstått. Bensin ska INTE användas till att tända grillen med.

T-sprit är definitivt inte heller bra och det kommer med all säkerhet att ge en bitter bismak till det som grillas.
Citera
2007-06-09, 18:28
Medlem
Bästa skiten:
http://www.clasohlson.se/Archive/Ima...103300_153.jpg

Består av 40% trä och 60% paraffin. Inget syntetkemikalietjafs som får köttet att smaka skit.
Citera
2007-06-11, 21:42
Medlem
-Gustavssons avatar
Jag brukar använda en gasolbrännare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in