2021-02-15, 19:42
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Rolig tråd.
Fyra öl eller motsvarande om dagen är, som tusen andra sagt, standard i större delar av Europa. Att vi i Sverige har fått det till någon slags alkoholism... ja, det är skitknäppt.

Det blir ju inte mindre alkoholism för att man ”gör det i andra länder”.
Citera
2021-02-18, 22:40
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Exakt. Om man inte dricker varje dag är man per definition inte alkoholist. Och om man håller sig inom måttliga gränser skall man kunna dricka varje dag utan att behöva bli uthängd som alkoholist.
haha du måste ju skämta..
"per definition"

det är tråkigt att såna som du försöker göra sken av att du är kunnig men egentligen kan du ingenting, absolut ingenting.

den sista att förstå att den är en beroende kommer nästan alltid på det sist av alla.

alla runtomkring försvinner tillslut.

sen kommer "vadå alkoholist!?? jag jobbar ju!"

hade varit väldigt intressant att få höra hur du kommit fram till att definitionen på en alkoholist är att denne måste dricka varje dag.

det är många alkoholister som inte dricker varje dag.
vissa av dessa använder benzo de dagar de inte dricker.
Citera
2021-02-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
haha du måste ju skämta..
"per definition"

det är tråkigt att såna som du försöker göra sken av att du är kunnig men egentligen kan du ingenting, absolut ingenting.

den sista att förstå att den är en beroende kommer nästan alltid på det sist av alla.

alla runtomkring försvinner tillslut.

sen kommer "vadå alkoholist!?? jag jobbar ju!"

hade varit väldigt intressant att få höra hur du kommit fram till att definitionen på en alkoholist är att denne måste dricka varje dag.

det är många alkoholister som inte dricker varje dag.
vissa av dessa använder benzo de dagar de inte dricker.
Det går utmärkt att vara alkad och inte dricka varje dag
Citera
2021-02-18, 22:51
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Rolig tråd.
Fyra öl eller motsvarande om dagen är, som tusen andra sagt, standard i större delar av Europa. Att vi i Sverige har fått det till någon slags alkoholism... ja, det är skitknäppt.

Det är klart att det är kul att var full men nyttigt är det inte.
Antagligen är det väldigt olika hur alkoholen påverkar olika personer.

Till TS:
Testa med ett Werlabstest för att se hur levern mår.
4 långburk starköl är gott och trevligt men knappast nyttigt över tid
Citera
2021-02-21, 01:43
Medlem
Airwave92s avatar
Beklagar att jag inte svarat på flera dagar efter att jag startade tråden, brist på motivation att logga in.

Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Jag dricker en flaska whisky i veckan. Jag tycker det funkar bra. Har inte funderat på om det gör mig till alkoholist.

Ett väldigt enkelt sätt för dig att få kläm på ditt drickande är att avstå ett tag och se hur det går.

Ja precis, som många har sagt så beror det ofta på om man känner av abstinens eller inte, liksom om man ställer sig frågan "Klarar jag av att säga nej i stunden?" Svarar man nej så kan man börja bli rädd för alkoholism. Men säger man "Nja jag kan ta ölen om 3-4 timmar istället, till matchen" Så är det ju inte lika illa? Du har ju sagt emot?
Tror man klarar sig hyfsat om man vet själv vart sin gräns går och inte fördjupar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Jag skulle vilja ställa dig några motfrågor:

Vill du ha den tillvaron du har? Med intag av den mängden starköl varje dygn?

Du skriver att det handlar om att dämpa ångest.
Kan du fundera på andra vägar att mota ångesten? I vilka situationer mår du bra/mindre dåligt? Hjälper det om du aktiverar dig? Vad skulle lämplig aktivitet vara för dig just nu?

Har du provat att söka hjälp via vården för din ångest? Alt samtal via någon psykolog-app?

Jag har kontakt med vården sedan december 2011. Det var efter studenten jag hamnade på psykakuten. Då fick jag Mirtazapin som medicin som förstörde mitt liv helt, dagliga fruktansvärda panikattacker som gjorde att jag var rädd för allting, hela tiden. Även mina föräldrar blev skrämda och ringde mig dagligen för att se om jag levde.
Att vara dagligt aktiv med något är det som hjälper mig, det blir alltså värre när jag är arbetslös och låter tankarna ta över mitt liv.

Visade sig att jag fick en omvänd, motsatt effekt av medicinen. Jag kommer aldrig att hamnar på den ångestnivån igen, det vet jag. Psykologer har jag förresten dålig erfarenhet av, de flesta är där för att lyssna på dina problem och nicka åt dem, samma med kuratorer tyvärr. Lättförtjänta pengar inom dessa yrken.

Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Jag dricker tre gånger i veckan. Fre, lör, sön.

Mest för att jag hatar helger.

Känner oftast inget sug efter alkohol, men är alltid understimulerad. Hjärnan dundrar på helfart hela tiden.
Pluggar och jobbar lite extra. Det är väl det jag har att göra på veckorna.

Helst skulle jag ha ett jobb sex dagar i veckan, då hade jag nog inte varit lika uttråkad.

Ahfan, jag känner mig jämt understimulerad och uttråkad. Om man inte jobbar så ägnar man dagarna åt att supa och sova. Iaf jag, och då kryper depressionen långest men hårt på en. Tycker alkohol är en bra tidsfördrivare som ger motivation till att göra saker. Den ger mig bättre matlust och hjälper mig att söka jobb t.ex
Citera
2021-02-21, 07:43
Bannlyst
4 öl om dagen är nog inga problem.

Du är orolig för eventuella alkoholskador?

Och visst kan det ske.

Låt mig berätta om hur människor som dricker mycket kaffe nästan reducerat sina förväntade alkoholskador.

Även hos universitetssjukhuset i Malmö har man forskat kring detta.

Det är oklart vilket ämne, men dricker man mycket alkohol och samtidigt dricker mycket kaffe verkar det som att man inte får så enorma leverskador...

Jag kan inte beskriva det på bättre sätt!
Citera
2021-02-21, 13:18
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92

Jag har kontakt med vården sedan december 2011. Det var efter studenten jag hamnade på psykakuten. Då fick jag Mirtazapin som medicin som förstörde mitt liv helt, dagliga fruktansvärda panikattacker som gjorde att jag var rädd för allting, hela tiden. Även mina föräldrar blev skrämda och ringde mig dagligen för att se om jag levde.
Att vara dagligt aktiv med något är det som hjälper mig, det blir alltså värre när jag är arbetslös och låter tankarna ta över mitt liv.

Visade sig att jag fick en omvänd, motsatt effekt av medicinen. Jag kommer aldrig att hamnar på den ångestnivån igen, det vet jag. Psykologer har jag förresten dålig erfarenhet av, de flesta är där för att lyssna på dina problem och nicka åt dem, samma med kuratorer tyvärr. Lättförtjänta pengar inom dessa yrken.

Vad trist att du har dåliga erfarenheter av medicinering och samtalskontakt. Jag kan tycka att det skulle vara värt att testa samtal igen. Det finns många bra psykologer. Det du beskriver med daglig aktivitet är ju sunt, men det skiner igenom att det handlar om att skjuta bort tankar. Jag tror att du skulle känna dig lättare i sinnet om du fick bolla de tankarna med någon. Man ska inte behöva dricka alkohol för att må bra och för att få matlust. Det är två tydliga tecken på ångest. Rent generellt kan man säga att du långsamt riskerar behöva allt mer alkohol för att hålla den ångesten från dig. Vidare ger alkohol inte sällan ångest när den går ur kroppen. Många ”botar” det genom genom att dricka mer.
Det har hänt mycket med kunskapen i vården sen 2011. Jag tycker att du ska ge det en chans, för att ge dig själv en chans att må bra.
Citera
2022-04-28, 17:52
Medlem
Airwave92s avatar
Uppdatering för er som är intresserade

Gjorde ett alkoholtest häromveckan där det framkommer att jag ligger 4 gånger över alkoholgränsen. Under tiden jag gjorde testet så körde jag dessa 4 öl på 6.0% halvlitare och körde lite vodka på det. Nu har jag slängt vodkan. Rör den inte mer. Kan tillägga att jag druckit såhär ungefär sedan 2014.

Idag hittade jag detta klippet
https://www.youtube.com/watch?v=Avom91TTi00

Snubben dricker alltså 1 gallon vodka om dagen, vilken resulterar i 3.7 liter?!
Känns som att jag är en vekling i jämförelse.

Min ämnesomsättning var låg under blodprovet, vilket är något oroväckande. Ska halvera min alkoholkonsumption till endast 2 öl om dagen nu. Och sedan en eller ingen alls.
Citera
2022-04-28, 18:12
Avslutad
Du borde ju bli överviktig om inte annat?
Citera
2022-04-28, 18:21
Medlem
thebroffessors avatar
Citat:
Uppdatering för er som är intresserade

Gjorde ett alkoholtest häromveckan där det framkommer att jag ligger 4 gånger över alkoholgränsen. Under tiden jag gjorde testet så körde jag dessa 4 öl på 6.0% halvlitare och körde lite vodka på det. Nu har jag slängt vodkan. Rör den inte mer. Kan tillägga att jag druckit såhär ungefär sedan 2014.

Idag hittade jag detta klippet
https://www.youtube.com/watch?v=Avom91TTi00

Snubben dricker alltså 1 gallon vodka om dagen, vilken resulterar i 3.7 liter?!
Känns som att jag är en vekling i jämförelse.

Min ämnesomsättning var låg under blodprovet, vilket är något oroväckande. Ska halvera min alkoholkonsumption till endast 2 öl om dagen nu. Och sedan en eller ingen alls.
Du är beroende av alkohol. Erkänn det för dig själv så kommer du kunna åtgärda det.

Mvh
Citera
2022-04-28, 22:05
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Du borde ju bli överviktig om inte annat?

Jag väger 65 kg
Citera
2022-04-28, 22:07
Avslutad
Citat:
Jag väger 65 kg

Jaha, det var inte mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto