2021-02-10, 11:42
Ponera att jag har ett pensionssparande på 300 000 kr och säg 99 999 kr på banken, summan av alla mina tillgångar.
Säg att jag taxerar 200 000 per år, ge och ta.
Säg att jag har två tidvis boende barn under 15 år och att jag pga av dessa får bostadsbidrag, men pga låg inkomst betalar reducerat underhåll.

Pensionssparandet är pengar som jag kan ta ut med 30% skatt, men vad jag förstår så skulle i så fall dessa 300 000 kr taxeras som inkomst,
och göra att jag skulle gå miste om bostadsbidrag för många år och få betala fullt underhåll ur egen kassa till mina barn,
samt fler faktorer som gör att jag summa över ett par års sikt inte skulle tjäna något på att ta ut dom.
Finns det ett övre belopp hur stort pensionssparandet kan bli innan dessa pengar räknas som tillgångar?

Hur gör jag för att skänka dessa pengar, eller själva kontot, utan att drabbas av ekonomiska biverkningar som ovan nämnt?
Hur gör jag mig av med pengarna utan att dom taxeras som min inkomst?
Kan jag skänka eller testamentera pengarna eller själva kontot, och därmed aldrig bli tvungen att ta ut pengarna under min livstid och undvika att få dom uppätna av systemet?

Fråga två: Bostadsbidrag blir mindre vid summa tillgångar över 100 000. Räknas detta från månad till månad eller bara under en särskild dag på året?
Citera
2021-02-10, 11:51
Bannlyst
Du får nog börja med att redogöra för hur dina 300 000kr är pensionssparande. IPS?
Citera
2021-02-10, 11:58
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Du får nog börja med att redogöra för hur dina 300 000kr är pensionssparande. IPS?
Yes, det är ett s.k. IPS "individuellt pensionssparande" på Handelsbanken.
Citera
2021-02-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiklund80
Yes, det är ett s.k. IPS "individuellt pensionssparande" på Handelsbanken.

Du slapp ju skatt på den summa du satte in, då skattar man när man tar ut
Citera
2021-02-10, 12:30
Medlem
Jagersros avatar
Du vill bara mygla och bibehålla dina bidrag. Det är vi skattebetalare som står för kalaset.
Citera
2021-02-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiklund80

Hur gör jag för att skänka dessa pengar, eller själva kontot, utan att drabbas av ekonomiska biverkningar som ovan nämnt?
Hur gör jag mig av med pengarna utan att dom taxeras som min inkomst?

Om du har tecknat efterlevandeskydd kan du alltid fejka din egen död. Ser inget annat alternativ faktiskt.
Citera
2021-02-10, 12:54
Medlem
Behöver du inte ta ut det själv så skjut utbetalningen framför dig och låt det ärvas istället. Då får förmånstagare ta ut och beskatta istället.
Men verkar ju dumt att spara undan pengar och inte nyttja de själv utan istället välja att vi andra ska bekosta din tillvaro.
Märkligt att vi har så hög skatt i Sverige...
Citera
2021-02-10, 13:05
Bannlyst
Tyvärr, när du fyllt 55 och kan börja ta ut dem så drar banken 30% skatt och sen beror det på dina övriga inkomster hur den slutliga skatten blir.

Går inte att överlåta, konsumera eller flytta till andra sparformer, däremot andra IPS:er (Swedbank m fl).

Du kan naturligtvis låta pensionssparandet stå kvar tills du dör och låta förmånstagare eller dödsbo ärva avtalet/behållningen.

Tyvärr slipper man inte undan beskattningen. Även om det saknas förmånstagare ska kontot avskattas.

Det enda kryphålet är väl (?) att flytta till ett land med lägre beskattning, typ Grekland, och ta ut pengarna under 5 år.
Citera
2021-02-10, 13:11
Citat:
Ursprungligen postat av 77johan
Behöver du inte ta ut det själv så skjut utbetalningen framför dig och låt det ärvas istället. Då får förmånstagare ta ut och beskatta istället.
Men verkar ju dumt att spara undan pengar och inte nyttja de själv utan istället välja att vi andra ska bekosta din tillvaro.
Märkligt att vi har så hög skatt i Sverige...
Ja dumt var att jag nu kanske inte kan bli av med dom utan att straffas, men annars ser jag inget dumt i att försöka.
Ettriga pissmyror som dumskallar 7 till 5 får väl skylla sig själva, tycker du inte...
Man kanske ska ta ut dom i samband med att man ändå tar hit en kvinna, då lär ju bostadsbidraget ryka oavsett när hon börjar SFI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in