• 1
  • 2
2021-02-10, 10:25
Medlem
Låt säga att en nyexaminerad student har fått anställning hos ett företag med start i juli med en lön på 35 000 kr brutto. Om studenten i fråga vill köpa en lägenhet redan i april innan anställningen har börjat, är det möjligt och vad skulle banken kräva för uppgifter kring anställningen? Någon som varit i en liknande situation förut? Antar att anställningsbevis skulle behövas, men är det något mer?
Citera
2021-02-10, 10:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moneypenny1
Låt säga att en nyexaminerad student har fått anställning hos ett företag med start i juli med en lön på 35 000 kr brutto. Om studenten i fråga vill köpa en lägenhet redan i april innan anställningen har börjat, är det möjligt och vad skulle banken kräva för uppgifter kring anställningen? Någon som varit i en liknande situation förut? Antar att anställningsbevis skulle behövas, men är det något mer?

Det är generellt inga problem så länge du har ett påskrivet anställningsavtal/anställningsbevis och det gäller en tillsvidaretjänst. Är det en provanställning kan det dock bli problem.

Dock, ska du flytta in i april eller göra köpet i april? Banken gillar nog inte om du ska börja betala på lånet innan du börjat jobbet.
Citera
2021-02-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är generellt inga problem så länge du har ett påskrivet anställningsavtal/anställningsbevis och det gäller en tillsvidaretjänst. Är det en provanställning kan det dock bli problem.

Dock, ska du flytta in i april eller göra köpet i april? Banken gillar nog inte om du ska börja betala på lånet innan du börjat jobbet.

Så det skulle gå att köpa en bostad och sedan säga upp anställningen utan att börja på ett nytt jobb?För de gör väl ingen efterkontroll? Så länga man betalar hyra och ränta tänker jag.

Om man flyttar in i april, skulle det inte bara kunna visa pengarna på banken för att visa att kapital finns, alternativt betala de månaderna i förskott?
Citera
2021-02-10, 11:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Så det skulle gå att köpa en bostad och sedan säga upp anställningen utan att börja på ett nytt jobb?För de gör väl ingen efterkontroll? Så länga man betalar hyra och ränta tänker jag.

Givet att man betalar i tid har banken mycket begränsade möjligheter att säga upp ett lån i förtid. De kan inte säga upp ett lån i förtid ex för att låntagaren sagt upp sig eller blivit avskedad, om låntagaren inte planerade/visste detta vid lånets ingående och undanhöll det för långivaren.

Citat:
Om man flyttar in i april, skulle det inte bara kunna visa pengarna på banken för att visa att kapital finns, alternativt betala de månaderna i förskott?

Kanske, men det vågar jag inte svara på.
Citera
2021-02-10, 12:12
Medlem
Citat:

Det här måste vara det dummaste jag har hört i hela mitt liv.

Nämn 1 bank som accepterar att du inte ens har ett jobb eller inkomst men ger dig banklån på några miljoner.

Det är inte bara fastanställning många ställer som krav utan även en dokumenterad inkomst på 1-2 år.
Citera
2021-02-10, 12:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Nämn 1 bank som accepterar att du inte ens har ett jobb eller inkomst men ger dig banklån på några miljoner.

Det är inte bara fastanställning många ställer som krav utan även en dokumenterad inkomst på 1-2 år.

Om man har ett påskrivet anställningsavtal har man ju jobb, bara att man inte börjat än. Jag vet själv flera fall där just nyexade studenter fått lån beviljat med anställningsavtal som grund. Det gäller då fasta tillsvidaretjänster som påbörjas innan tillträde till bostad.
Citera
2021-02-10, 12:20
Medlem
Citat:
Om man har ett påskrivet anställningsavtal har man ju jobb, bara att man inte börjat än. Jag vet själv flera fall där just nyexade studenter fått lån beviljat med anställningsavtal som grund. Det gäller då fasta tillsvidaretjänster som påbörjas innan tillträde till bostad.

Spelar ingen roll, du är inte ett dugg kreditvärdig.

Säg en bank som ger ut det så lätt.

Bara för att man har ett påskrivet avtal betyder det ingenting.
Bankerna är liksom inte skyldiga att ge dig miljoner av deras pengar.
Citera
2021-02-10, 12:33
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Spelar ingen roll, du är inte ett dugg kreditvärdig.

Säg en bank som ger ut det så lätt.

Bara för att man har ett påskrivet avtal betyder det ingenting.
Bankerna är liksom inte skyldiga att ge dig miljoner av deras pengar.

Du har aldrig funderat över vad bankers verksamhet går ut på och hur de får sin vinst?
Citera
2021-02-10, 12:40
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Jag är mest förvånad över att du skriver det är många nyexade som får fastjobb utan provanställning. För provanställning brukar banker inte vara så imponerade av.
Citera
2021-02-11, 00:53
Medlem
Jag blev också fast anställd direkt efter examen, en annan nyexad kollega tog banklån och köpte bostad innan han började. För honom räckte det med ett anställningsbevis och ett samtal från chefen.
Citera
2021-02-11, 01:20
Medlem
Citat:

1-2år framåt? Det finns det ju ingen som är garanterad?
1-2år bakåt? Säger ju inget om framtida inkomster.
Citera
2021-02-11, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Du har aldrig funderat över vad bankers verksamhet går ut på och hur de får sin vinst?

Inte genom att ge ut miljonlån till människor utan inkomst eller taxerad inkomst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in