2021-02-09, 23:03
Medlem
Hallådär!

Jag skickar dagligen över 10 kuvert där åtminstone 1-2 per dag ligger på 50 grams gränsen. För kuverten under så skall man betala 12kr i porto för frimärken och för de kuverten över 50g så skall man betala 24g.

De kuvert som ligger på gränsen brukar oftast väga 53-59g och min fråga till er är nu, Vad gör postnord om man endast har ett frimärke fast att kuvertet väger 55g?

Jag sparar ju inga monster summor men hade hellre lagt dem pengarna på marknadsföring etc.

Allt gott!
Citera
2021-02-09, 23:19
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterL
Hallådär!

Jag skickar dagligen över 10 kuvert där åtminstone 1-2 per dag ligger på 50 grams gränsen. För kuverten under så skall man betala 12kr i porto för frimärken och för de kuverten över 50g så skall man betala 24g.

De kuvert som ligger på gränsen brukar oftast väga 53-59g och min fråga till er är nu, Vad gör postnord om man endast har ett frimärke fast att kuvertet väger 55g?

Jag sparar ju inga monster summor men hade hellre lagt dem pengarna på marknadsföring etc.

Allt gott!

De skickar en faktura till avsändare på saknat porto + en smaskig avgift. Saknas avsändare åker din kund på avgiften och blir superglada ^^
Citera
2021-02-09, 23:20
Bannlyst
I värsta fall skickar de försändelsen tillbaka till dej. Risken är dock minimal, är ju inte så att de väger varje brev på guldvåg, varje brev/försändelse vägs med en stor felmarginal så några gram hit och dit betyder inget.
Med reservation, mina kunskaper om posthantering är rätt gamla så jag kan ha fel.
Citera
2021-02-09, 23:21
Medlem
Väck dem inte om de sover. Väger du dem med eller utan frimärke?
Citera
2021-02-10, 00:08
Bannlyst
Jag fick igenom ett blått Postnord-paket som vägde 100g för mycket, fick inget betalningskrav. Tror det är lugnt men har du tillräckligt med frimärken så är det bäst att inte chansa.
Citera
2021-02-10, 00:18
Avstängd
XX-Ambars avatar
Jag fick iväg ett brev till Spanien utan något frimärke över huvud taget. Glömde att sätta dit det i all hast. Tur som fan då brevet innehöll en julhälsning och 200 Euro till ett litet luder som jag får sätta på i Torrevieja.

Schenker där emot har stenkoll på vikterna. Jag säljer en hel del prylar på tradera och blir ofta fakturerad några kronor extra retroaktivt.
Citera
2021-02-10, 01:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hallådär!

Allt gott!

Vad menar du med att betala 24 gram? Där finns ingen portogräns.
Citera
2021-02-10, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad menar du med att betala 24 gram? Där finns ingen portogräns.
Tror han menar 24kr extra, inte gram. Eller bara 24 kronor om det är över 50 men under 100 gram.
Citera
2021-02-10, 10:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
jag hade en kollega som ständigt skickade 500 gr med ett märke. Gick hur bra som helst enligt honom. Sannolikheten att postnord väger ett brev är nära noll. men om de gör det skickar de en faktura med liten avgift till avsändaren. Den behöver man inte betala, postnord kommer aldrig att driva in så små belopp.

Jag antar att om problemet var stort, men svenskar är hederliga, så hade de inte delat ut brev med för låg frankering utan returnerat dem. Men så gör de inte.

För övrigt går alla fraktkostnader åt enhets-hållet, och jag kan se i en nära framtid hur "brev" kostar samma oavsett vikt eller med bara 2-3 viktklasser. Postnord skicka Lätt och Varubrev kostar t.ex 66 kr upp till 1 kg.
Citera
2021-02-10, 10:45
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om din avsändaradress finns så finns två varianter.
1) Du får en faktura i någon form
2) Det kommer i retur till dig

Förr var det ett kort där man fick sätta på saknat porto + porto för att skicka det till postverket.

Om din avsändaradress inte finns så får mottagaren två alternativ.
1) Ta emot det och betala mellanskillnaden
2) Vägra att ta emot det

När det hände mig förr om åren så fick jag en avi från posten om vad som hade kommit, där jag då fick välja mellan de två alternativen ovan. Så jag valde nummer 3 - att öppna det på postkontoret och visa upp avsändarens namn och adress. Då fick avsändaren betala mellanskillnaden enligt ovan.
Citera
2021-02-10, 13:18
Medlem
Citat:
Hallådär!

Allt gott!

De kommer skicka dig en faktura på portokostnaden plus en admin avgift om de upptäcker det, vilket inte är så säkert att de gör.
Citera
2021-02-10, 14:07
Medlem
miikoss avatar
Du bör nog nog se till att ha en avsändaradress på brevet.

För i så fall, så kommer det en faktura till dig för det saknade portot samt en administrationsavgift. Det är inte säkert att det händer, men det lär inte se på alla brev som väger för mycket.

Däremot så är det ingen bra idé att skickade sådana brev utan avsändaradress, eftersom mottagaren då får betala mellanskillnaden och en avgift för att lösa ut på postombud.

Det har hänt några gånger när jag köpt saker, det som händer då är att jag inte handlar av det företaget någon mer gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in