Citat:
Ursprungligen postat av
28-120
Jag tycker man har lärt sig att skärma av reklamen. Med det menar jag att när det blir reklam går hjärnan in i ett läge där reklamen helt ignoreras. Man vet inte vad det var för reklam ens direkt efter att man såg den. Ofta gör jag något annat under tiden. Går på toaletten, knappar på telefonen, pratar med någon eller bara tänker på något annat. Men reklamen lyckas sällan tränga sig igenom mitt filter.
De gånger något företag lyckas göra en reklam som är tillräckligt irriterande för att nå fram till mig blir resultatet ändå inte vad de har tänkt sig. I vanliga fall är jag neutral till företag som gör reklam jämfört med övriga företag, men företag med störande och irriterande reklam ser jag aktivt till att undvika. Detta sitter i under lång tid. T ex Iprenmannen, för er som kommer ihåg honom, får mig att fortfarande helst välja andra alternativ än just Ipren.
Jag är likadan. Ser sällan på tv idag och därför undviker mkt reklam, men likväl känns det som att jag sett de flesta reklamer tidigare. Iprenmannen är ett bra exempel, skulle kunna ge människan bakom reklamen en backhand, men samtidigt kan jag nog erkänna att jag förmodligen köpt en paket ipren om utbudet var uselt.
Så jag vill nog påstå att reklamen påverkar mig och att den i många fall fungerar - tyvärr.
Däremot är jag mest nyfiken på varför reklamen i Sverige är så otroligt dålig. Jag vill minnas att de humoristiska inslagen tidigare var roligare men idag har bara ICA resurser till att göra det lite gladare.
Om vi bortser från det fundamentala, att reklam fungerar i stort, så passar jag på att säga till alla reklammakare som kanske kollar - fy fan vad ni är kassa. De humoristiska inslagen är enbart pinsamma och enbart ICA lyckas med jämna mellanrum. Jag kan kolla på flera inslag men tre sekunder efter har jag inte en susning om vad ni ville säga eller vad företaget heter.
Men det är väl skit samma, för i slutändan fungerar reklam. Annars hade inte en stor del av företagens kassa gått till just det.