• 2
  • 3
2021-02-09, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Nä - ju fler som inte kollar på reklam gör att reklamen ÖKAR för att desperat försöka nå ut till fler som inte vill se den. Kontentan blir då att tv-bolagen fortfarande tar in de pengar de behöver och jag får ändå betala för att se detta dravel...

så med ditt resonemang så borde fler köra add-block på flashback för då kommer flashback tjäna MER pengar.
ok vi säger så.
Citera
2021-02-09, 23:38
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
så med ditt resonemang så borde fler köra add-block på flashback för då kommer flashback tjäna MER pengar.
ok vi säger så.
Ja precis. Det är väl upp till företagen som gör reklam att prestera.....Och kanalen att godkänna företagets reklam. Varför ska vi konsumenter betala "bara för att"?
Absolut ad-block för dynga
Det är väl inte konsumenten som ska straffas för att tv-kanalerna eller andra media gör amatörmässiga marknadsbedömningar? Varför är det just konsumenten som ska stå risken för dessa affärsavtal?
Citera
2021-02-09, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ja precis. Det är väl upp till företagen som gör reklam att prestera.....Och kanalen att godkänna företagets reklam. Varför ska vi konsumenter betala "bara för att"?
Absolut ad-block för dynga
Det är väl inte konsumenten som ska straffas för att tv-kanalerna eller andra media gör amatörmässiga marknadsbedömningar? Varför är det just konsumenten som ska stå risken för dessa affärsavtal?

Så du godkänner viss reklam men inte anna, du utvärderar varje reklam innan du bestämmer dig för att blocka?
Citera
2021-02-10, 01:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
I så gott som alla medier idag så visas reklam. Innan, under och efter.
Själv så streamar jag oftast och kan då spola förbi all fånig reklam. Är det direktsändning så gör jag annat den tiden.
Jag tror inte att jag är ensam om detta utan att flera resonerar och agerar som jag. Urbota trött på reklamen och registrerar inte ens deras budskap.
Hur gör ni andra konsumenter?
Och intressant att få veta - hur resonerar ni som producerar dessa reklaminslag som ingen vill se?

Du har alltså identisk frågeställning som den här aktuella tråden har:

(FB) Köper ni nåt pga nät-mediareklam?

Vad var det för fel på den?
Citera
2021-02-11, 18:51
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du har alltså identisk frågeställning som den här aktuella tråden har:

(FB) Köper ni nåt pga nät-mediareklam?

Vad var det för fel på den?
Nej inte riktugt så. Jag reagerar på hur reklamen visas inte om man påverkas av den.
Citera
2021-02-11, 18:59
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Så du godkänner viss reklam men inte anna, du utvärderar varje reklam innan du bestämmer dig för att blocka?
Tror att du missförstår mig. Troligtvis uttrycke jag mig inte tillräckligt tydligt.
1) Tv-kanaler tjänar bra med pengar på att reklam finansierar deras verksamhet.

2) Företag betalar för att göra reklam i TV

3) Konsumenten betalar för att se denna reklam

Det borde därför vara kostnadsfritt för oss konsumenter. Företag är så reklamkåta och betalar gärna för att synas så TV-bolagen kan därför erbjuda konsumenten kostnadsfria sändningar. Varför BETALA för att se reklam?
Hoppas att du finner art jag uttryckte mig lite tydligare denna gång
Citera
2021-02-11, 20:44
Medlem
28-120s avatar
Jag tycker man har lärt sig att skärma av reklamen. Med det menar jag att när det blir reklam går hjärnan in i ett läge där reklamen helt ignoreras. Man vet inte vad det var för reklam ens direkt efter att man såg den. Ofta gör jag något annat under tiden. Går på toaletten, knappar på telefonen, pratar med någon eller bara tänker på något annat. Men reklamen lyckas sällan tränga sig igenom mitt filter.

De gånger något företag lyckas göra en reklam som är tillräckligt irriterande för att nå fram till mig blir resultatet ändå inte vad de har tänkt sig. I vanliga fall är jag neutral till företag som gör reklam jämfört med övriga företag, men företag med störande och irriterande reklam ser jag aktivt till att undvika. Detta sitter i under lång tid. T ex Iprenmannen, för er som kommer ihåg honom, får mig att fortfarande helst välja andra alternativ än just Ipren.
Citera
2021-02-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28-120
Jag tycker man har lärt sig att skärma av reklamen. Med det menar jag att när det blir reklam går hjärnan in i ett läge där reklamen helt ignoreras. Man vet inte vad det var för reklam ens direkt efter att man såg den. Ofta gör jag något annat under tiden. Går på toaletten, knappar på telefonen, pratar med någon eller bara tänker på något annat. Men reklamen lyckas sällan tränga sig igenom mitt filter.

De gånger något företag lyckas göra en reklam som är tillräckligt irriterande för att nå fram till mig blir resultatet ändå inte vad de har tänkt sig. I vanliga fall är jag neutral till företag som gör reklam jämfört med övriga företag, men företag med störande och irriterande reklam ser jag aktivt till att undvika. Detta sitter i under lång tid. T ex Iprenmannen, för er som kommer ihåg honom, får mig att fortfarande helst välja andra alternativ än just Ipren.

Jag är likadan. Ser sällan på tv idag och därför undviker mkt reklam, men likväl känns det som att jag sett de flesta reklamer tidigare. Iprenmannen är ett bra exempel, skulle kunna ge människan bakom reklamen en backhand, men samtidigt kan jag nog erkänna att jag förmodligen köpt en paket ipren om utbudet var uselt.
Så jag vill nog påstå att reklamen påverkar mig och att den i många fall fungerar - tyvärr.

Däremot är jag mest nyfiken på varför reklamen i Sverige är så otroligt dålig. Jag vill minnas att de humoristiska inslagen tidigare var roligare men idag har bara ICA resurser till att göra det lite gladare.

Om vi bortser från det fundamentala, att reklam fungerar i stort, så passar jag på att säga till alla reklammakare som kanske kollar - fy fan vad ni är kassa. De humoristiska inslagen är enbart pinsamma och enbart ICA lyckas med jämna mellanrum. Jag kan kolla på flera inslag men tre sekunder efter har jag inte en susning om vad ni ville säga eller vad företaget heter.

Men det är väl skit samma, för i slutändan fungerar reklam. Annars hade inte en stor del av företagens kassa gått till just det.
Citera
2021-02-12, 10:07
Medlem
Sqeptisks avatar
Det är svårt att värja sig helt från reklam. En tevefri tillvaro och en bra reklamblockerare i webläsaren filterar dock bort det mesta. Undvikande av googles "tjäster" är en tredje stor reklambegränsare.
Den reklam som trots allt tränger igenom får mest betraktas som någon slags konsumentvarning med den logiken(?) att de produkter/tjänster som behöver reklam för att säljas är sannolikt inte värda att köpa. Kontraproduktivt för såväl reklamköpare som reklammakare således
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in