• 1
  • 2
2021-02-09, 21:08
Medlem
Dimpens avatar
I så gott som alla medier idag så visas reklam. Innan, under och efter.
Själv så streamar jag oftast och kan då spola förbi all fånig reklam. Är det direktsändning så gör jag annat den tiden.
Jag tror inte att jag är ensam om detta utan att flera resonerar och agerar som jag. Urbota trött på reklamen och registrerar inte ens deras budskap.
Hur gör ni andra konsumenter?
Och intressant att få veta - hur resonerar ni som producerar dessa reklaminslag som ingen vill se?
Citera
2021-02-09, 21:12
Bannlyst
Jag ser så mkt reklam jag kan, annars får ju inte tv-kanalerna in några pengar poängen är ju att man ska se reklamen så det är ju ett moraliskt ansvar man har.

För att jag ska kunna se det som tv-bolaget producerar krävs det reklam för att finansera det, och då kan jag ju inte strunta i min del genom att hoppa över det eller göra något annat.

Så detta omoraliskt skitbeteende som folk har måste få ett slut. Vill du inte se programmet - fine. men det betyder inte att du har rätt att strunta i reklamen som är en nödvändighet för att programmet ska finnas till överhuvudtaget.

Man kan bara hoppas att alla dessa som struntar i reklamen får en fet smäll på käften en dag, det har dom sannerligen gjort sig förtjänta av. Jävla fittor är dom.
Citera
2021-02-09, 21:15
Medlem
kristofferGs avatar
De företag jag ser genom reklam skriver jag noga upp på en lista över saker som aldrig kommer köpas ifrån.
Citera
2021-02-09, 21:19
Medlem
Jag förhåller mig som så att jag konstaterar att vår samtid saknar värdighet och högre ideal och inväntar ivrigt ett kulturellt maktskifte där retorik, manipulation och övertalning genom bedrägliga associationer inte längre är gångbart eftersom folk istället studerar den underliggande verkligheten och ägnar sig åt sanning, konst och vetenskap.
Citera
2021-02-09, 21:19
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Jag var tidigare likgiltig.

Numera, lite likt kristofferG ovan, skriver jag in företag och organisationer som driver eller bakar in påverkan kring, en för mig, främmande ”värdegrund” eller överdriven ”representation” i en ”svart lista” och säkerställer att jag, familj, vänner eller bekanta i möjligaste mån undviker att köpa eller ha något med dessa att göra.
Citera
2021-02-09, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Jag ser så mkt reklam jag kan, annars får ju inte tv-kanalerna in några pengar poängen är ju att man ska se reklamen så det är ju ett moraliskt ansvar man har.

För att jag ska kunna se det som tv-bolaget producerar krävs det reklam för att finansera det, och då kan jag ju inte strunta i min del genom att hoppa över det eller göra något annat.

Så detta omoraliskt skitbeteende som folk har måste få ett slut. Vill du inte se programmet - fine. men det betyder inte att du har rätt att strunta i reklamen som är en nödvändighet för att programmet ska finnas till överhuvudtaget.

Man kan bara hoppas att alla dessa som struntar i reklamen får en fet smäll på käften en dag, det har dom sannerligen gjort sig förtjänta av. Jävla fittor är dom.
Du är dum på riktigt, såklart man kan ignorera reklam
Citera
2021-02-09, 21:24
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes

Om kanalerna "finansieras" av reklam så borde vi konsumenter kunna se dem kostnadsfritt. Jag betalar för att se dessa kanaler. Så - NEJ - reklam finansierar INTE kanalerna.
Citera
2021-02-09, 21:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag är utbildad inom samt har jobbat inom reklam och media i många år så jag skulle vilja påstå att reklam knappt påverkar mig, men jag vet att det inte riktigt är sant. Det undermedvetna som jag själv jobbat med att manipulera fungerar trots allt på nästan alla, även om det handlar om varierande grad.

Men det finns olika grader eller lager av reklampåverkan. För min del så handlar det mest om att jag kanske hör talas om ett märke eller en produkt jag inte visste fanns, så det känns mer upplysande än påtvingande.

Jag köper aldrig en produkt för att den har haft lite annonstid. För min del fungerar enbart reklam som är specifikt informativ. Om ICA säljer revben för 19 kr/kg, så kommer jag gå och köpa det. För det fyller ett behov jag har och något jag vill ha.

Gör IKEA en imagereklam med en afrobrud hånglandes med en vit svensk medans hon lagar mat, så går jag hellre till Mio nästa gång.
Citera
2021-02-09, 21:30
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
I så gott som alla medier idag så visas reklam. Innan, under och efter.
Själv så streamar jag oftast och kan då spola förbi all fånig reklam. Är det direktsändning så gör jag annat den tiden.
Jag tror inte att jag är ensam om detta utan att flera resonerar och agerar som jag. Urbota trött på reklamen och registrerar inte ens deras budskap.
Och intressant att få veta - hur resonerar ni som producerar dessa reklaminslag som ingen vill se?
Av princip så är jag negativ, speciellt på Youtube där det är extra irriterande, sen är det ju mest bara reklam för spel vilket är helt ointressant för mig även om det är fascinerande hur oerhört många speltorskar det tycks finnas!

Dock kan jag motvilligt medge att när man tittar på tv kan det vara praktiskt med pauser så man kan gå på toan, fixa fika eller lägga på ved i pannan.
Citera
2021-02-09, 21:44
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag är utbildad inom samt har jobbat inom reklam och media i många år så jag skulle vilja påstå att reklam knappt påverkar mig, men jag vet att det inte riktigt är sant. Det undermedvetna som jag själv jobbat med att manipulera fungerar trots allt på nästan alla, även om det handlar om varierande grad.

Men det finns olika grader eller lager av reklampåverkan. För min del så handlar det mest om att jag kanske hör talas om ett märke eller en produkt jag inte visste fanns, så det känns mer upplysande än påtvingande.

Jag köper aldrig en produkt för att den har haft lite annonstid. För min del fungerar enbart reklam som är specifikt informativ. Om ICA säljer revben för 19 kr/kg, så kommer jag gå och köpa det. För det fyller ett behov jag har och något jag vill ha.

Gör IKEA en imagereklam med en afrobrud hånglandes med en vit svensk medans hon lagar mat, så går jag hellre till Mio nästa gång.
Om det "undermedvetna" fungerar som du tror så skulle alla köra Peugeot (vem vill göra det?) och handla på Coop (som lägger ner butiker). Det undermedvetna säger till en normal konsument att nu visas DRAVEL, nu visas IRRITATION, köp inte, håll dig borta.
Trots det så måste jag BETALA för att se dessa s.k. "reklamfinansierade" medierna. Hjälp mig att förklara logiken....
Citera
2021-02-09, 21:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Om det "undermedvetna" fungerar som du tror så skulle alla köra Peugeot (vem vill göra det?) och handla på Coop (som lägger ner butiker). Det undermedvetna säger till en normal konsument att nu visas DRAVEL, nu visas IRRITATION, köp inte, håll dig borta.
Trots det så måste jag BETALA för att se dessa s.k. "reklamfinansierade" medierna. Hjälp mig att förklara logiken....

Tror du missförstår. Det jag försöker säga är att absolut ingen är helt befriad från rklampåverkan. Sen i vilken grad de blir är det intressanta. Unga, naiva och lättpåverkade blir givetvis mer påverkade än vad jag blir. Men det handlar även om vilken typ av reklam som fungerar på en grupp.

Imagreklam är en typ av reklam, precis som produktreklam eller informativ reklam. Att Jula säljer en bandsåg för 999 Kr. i helgen är mer informativ och kommer givetvis inte att påverka en femtonårig, sminkintresserad Julia.

Däremot kanske Julia är mer mottaglig för varumärken och imagereklam.
Citera
2021-02-09, 21:55
Medlem
dwgs avatar
Har valt bort tv kanaler och kör enbart stream (reklam fria) så kollar knappt på svenska utbud som tv 3, 4, 6
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in