• 1
  • 2
2021-02-09, 19:38
Medlem
Giant Squids avatar
Vad är bättre än att förena nytta med nöje. Nästan varje gång jag bastar så brukar jag passa på att laga till lite saunamakkara. Då är det tjockkorv, grillimakkara av typen Atria som gäller. Den snittas lite lätt och viras in i folie som läggs uppepå bastustenarna där de tillagas medans man kastar på vatten. En fin korvdoft brukar innfinna sig som gör att magen brukar kurra till efter några heta svettpass. Avnjutes med senap och ett gäng ljusa lager.
Jag använder enbart vedeldad kamin och det kan vara lite tricky ibland med hur länge och hur varmt det ska vara. Ibland exploderar korven i foliewrappen. Konsistensen är mkt, godare än stekt eller grillad då den blir som ungsbakad typ.

Nu vill jag vidareutveckla detta, vad mer kan man tillaga på bastustenarna, det är väl folieknyten som gäller då, färskpotatis, grönsaker?
Nån annan bastugastronom som prövat?
Citera
2021-02-09, 19:40
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad är bättre än att förena nytta med nöje. Nästan varje gång jag bastar så brukar jag passa på att laga till lite saunamakkara. Då är det tjockkorv, grillimakkara av typen Atria som gäller. Den snittas lite lätt och viras in i folie som läggs uppepå bastustenarna där de tillagas medans man kastar på vatten. En fin korvdoft brukar innfinna sig som gör att magen brukar kurra till efter några heta svettpass. Avnjutes med senap och ett gäng ljusa lager.
Jag använder enbart vedeldad kamin och det kan vara lite tricky ibland med hur länge och hur varmt det ska vara. Ibland exploderar korven i foliewrappen. Konsistensen är mkt, godare än stekt eller grillad då den blir som ungsbakad typ.

Nu vill jag vidareutveckla detta, vad mer kan man tillaga på bastustenarna, det är väl folieknyten som gäller då, färskpotatis, grönsaker?
Nån annan bastugastronom som prövat?
Kalops eller rotmos med fläsklägg hade ju varit klockrent.
Citera
2021-02-09, 19:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Jag gissar att du sitter där i din ensamhet
Ibland, men med saunamakkaran så är den nästan alltid med i gruppbastu, som ett tilltugg i pausen. Men är man ungkarl så blir det enkelt och lite disk. Sen är man ju för trött ändo för att börja laga mat på spisen efter man har bastat.
Citera
2021-02-09, 19:55
Medlem
shrimpflavors avatar
En burk ravioli.
Citera
2021-02-09, 19:57
Medlem
JerryCottons avatar
Potatis bli riktigt bra samma med lök.
Citera
2021-02-09, 19:58
Medlem
En burk Bullens pilsnerkorv är ju klassiskt på bastustenarna.
Citera
2021-02-09, 20:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Det här känns som en väldigt svensk variant.
Citera
2021-02-09, 20:54
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:

Att tillaga korv på lavarna har nog alla finnar testat, så även jag
Kan direkt säga att anledning till korv som exploderar är för att du inte gjort lufthål i folien.

Personligen tycker jag att finsk korv (trots att jag är uppvuxen med den) är för mesig i smak. Föredrar själv både stekt och grillat i det fallet och framför allt korv med mer smak; typ choritzo eller kabanoss.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2

Har segelbåt och efterlyste vid nåt tillfälle lättlagat till båten varpå jag fick förslaget Bullens pilsnerkorv av många. Testade så klart! 💪🏼:
FY FAAAAN vad det smakade skit! På riktigt!!! Värsta, värsta korven jag någonsin ätit. Var så jäkla äcklig så vi (3 pers tyckte samma) slängde hela batchen då det var HELT oätligt. USCH! 😖
Då är ju t ex Sibyllas kok-korv eller GÖLS Wienerpölse sjukt mycket godare!
Citera
2021-02-09, 21:23
Medlem
Giant Squids avatar
Så här kan en klassisk sittning se ut.
http://www.makkaraklubi.fi/images/Mu...n%20Joke_A.jpg
Det jag själv kan påpeka i bilden är plastbesticken och papptallrikarna. Jag tycker man kan hålla korven i en bit hushållspapper eller rakt i handen.
Fått info om att ha ostskivor eller tomat i också , ska testa det, då börjar man hamna i gränslandet till ugnsbakad falukorv.
Citera
2021-02-09, 21:29
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Så här kan en klassisk sittning se ut.
http://www.makkaraklubi.fi/images/Mu...n%20Joke_A.jpg
Det jag själv kan påpeka i bilden är plastbesticken och papptallrikarna. Jag tycker man kan hålla korven i en bit hushållspapper eller rakt i handen.
Fått info om att ha ostskivor eller tomat i också , ska testa det, då börjar man hamna i gränslandet till ugnsbakad falukorv.
Måste man ha, eller får man, chipstuttar av bastukorv?
Citera
2021-02-09, 22:00
Medlem
Liberationfronts avatar
Jag ser att det finns några aspiranter i tråden, men kanske få Svartbältare.

Du kan i regel tillaga allt i folie på eld,
Men alkohol ska drickas måttligt i sauna, helst bara vatten.

Jag brukar överraska med färska frukter o glass,
Citera
2021-02-09, 22:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Jag ser att det finns några aspiranter i tråden, men kanske få Svartbältare.

Du kan i regel tillaga allt i folie på eld,
Men alkohol ska drickas måttligt i sauna, helst bara vatten.

Jag brukar överraska med färska frukter o glass,
Det är inte direkt på elden dock. Utan på stenarna, men den effektiva tillagande värmen kommer från löylyvattnet som man kastar på stenkasen. En gammal runosångare sa nånstans att man baddas av stenarnas bad, och att löylyvattnet nästan är sakralt, som vigvatten. Hur som, det blir en pumpande varmluftsångtillagning olik annan värme. Jag kan tycka att en korv som bara fått ligga på stenarna utan vattenångsvärmen får ett hårdare skin och kan brännas t.o.m.

Löyly ("de varma luftströmmar som uppstår då man öser vatten på heta bastustenar"[
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in