Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Vad är bättre än att förena nytta med nöje. Nästan varje gång jag bastar så brukar jag passa på att laga till lite saunamakkara. Då är det tjockkorv, grillimakkara av typen Atria som gäller. Den snittas lite lätt och viras in i folie som läggs uppepå bastustenarna där de tillagas medans man kastar på vatten. En fin korvdoft brukar innfinna sig som gör att magen brukar kurra till efter några heta svettpass. Avnjutes med senap och ett gäng ljusa lager.
Jag använder enbart vedeldad kamin och det kan vara lite tricky ibland med hur länge och hur varmt det ska vara. Ibland exploderar korven i foliewrappen. Konsistensen är mkt, godare än stekt eller grillad då den blir som ungsbakad typ.
Att tillaga korv på lavarna har nog alla finnar testat, så även jag
Kan direkt säga att anledning till korv som exploderar är för att du inte gjort lufthål i folien.
Personligen tycker jag att finsk korv (trots att jag är uppvuxen med den) är för mesig i smak. Föredrar själv både stekt och grillat i det fallet och framför allt korv med mer smak; typ choritzo eller kabanoss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haddoque2
En burk Bullens pilsnerkorv är ju klassiskt på bastustenarna.
Har segelbåt och efterlyste vid nåt tillfälle lättlagat till båten varpå jag fick förslaget Bullens pilsnerkorv av många. Testade så klart! 💪🏼:
FY FAAAAN vad det smakade skit! På riktigt!!! Värsta, värsta korven jag någonsin ätit. Var så jäkla äcklig så vi (3 pers tyckte samma) slängde hela batchen då det var HELT oätligt. USCH! 😖
Då är ju t ex Sibyllas kok-korv eller GÖLS Wienerpölse sjukt mycket godare!