2021-02-09, 12:51
Medlem
Jag har ISK på Swedbank där jag har överföring varje månad. Tänkte nu flytta den till Avanza då jag har aktier på den och gärna vill komma åt dem när som helst, men Swedbank strular mycket. Måste jag göra en ny överföring för att få pengarna överförda eller sker överföringen automatiskt och banken ser vad som hänt med kontot och ändrar automatiskt?
Citera
2021-02-09, 13:01
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag har ISK på Swedbank där jag har överföring varje månad. Tänkte nu flytta den till Avanza då jag har aktier på den och gärna vill komma åt dem när som helst, men Swedbank strular mycket. Måste jag göra en ny överföring för att få pengarna överförda eller sker överföringen automatiskt och banken ser vad som hänt med kontot och ändrar automatiskt?

Ta kontakt med avanza de löser det åt dig.
Citera
2021-02-09, 13:11
Medlem
Citat:

ISK med innehåll kommer Avanza kunna flytta. Din automatiska överföring kommer du sannolikt få ändra själv.
Citera
2021-02-09, 17:04
Medlem
Har i förra veckan flyttat mina slantar från Swedbank till Lysa. Gick bara in på Lysas hemsida och klickade i typ ”flytta isk hit”. Vet inte om det funkat ännu, skulle ta någon vecka. Fick gå in på Swedbank och stoppa månadsinsättningen.
Citera
2021-02-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
ISK med innehåll kommer Avanza kunna flytta. Din automatiska överföring kommer du sannolikt få ändra själv.

Jag försökte, verkar inte gå. För när jag försökte så fanns det inga aktier i ISK som jag ville föra över trots att jag hade aktier där. Måste jag verkligen skriva ut ett formulär och skicka in?
Citera
2021-02-09, 21:03
Medlem
Citat:
Jag försökte, verkar inte gå. För när jag försökte så fanns det inga aktier i ISK som jag ville föra över trots att jag hade aktier där. Måste jag verkligen skriva ut ett formulär och skicka in?

Alltså. Du börjar med att du har ISK i Swedbank där du har dina fonder och/eller aktier.
Sen ger du Avanza ett uppdrag att föra över dina ISK från Swedbank. Sen tar det kanske någon vecka eller mer så är dina ISK i Swedbank avdlutade och tömda och det finns nya ISK hos Avanza som innehåller de fonder och/eller aktier du hade hos Swedbank.
Citera
2021-02-09, 21:24
Medlem
hashs avatar
TS bör tänka på om han har Swedbankfonder, så kommer det pålägg på förvaltningsavgiften hos Avanza.
Citera
2021-02-12, 17:43
Medlem
Citat:

Flyttade mitt innehav från Swedbank till Avanza för typ 2 år sedan. Du begär flytten hos Avanza (som andra redan nämnt) och du behöver inte göra något. Har du månatlig dragning och Swedbank så lär du givetvis få ta bort den eftersom du flyttat värdepappren till annan bank. Har du utländska aktier så vill jag minnas att det tillkommer en extra avgift vid flytt. Jag sålde faktiskt av mina utländska innehav och köpte tillbaka dem senare hos Avanza.
Citera
2021-02-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
TS bör tänka på om han har Swedbankfonder, så kommer det pålägg på förvaltningsavgiften hos Avanza.

Ungefär som att Swedbank tar betalt för Handelsbankens fonder?
Citera
2021-02-12, 18:57
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ungefär som att Swedbank tar betalt för Handelsbankens fonder?

Jo, så är det väl.
Jag reagerade bara på hur höga extra avgifter Avanza har på en del fonder.
Citera
2021-03-03, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Alltså. Du börjar med att du har ISK i Swedbank där du har dina fonder och/eller aktier.
Sen ger du Avanza ett uppdrag att föra över dina ISK från Swedbank. Sen tar det kanske någon vecka eller mer så är dina ISK i Swedbank avdlutade och tömda och det finns nya ISK hos Avanza som innehåller de fonder och/eller aktier du hade hos Swedbank.

Igår visade mitt ISK i Swedbank dock bara aktierna medan fonderna var flyttade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in