2020-07-12, 12:47
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Till och med bänkfyllon brukar väl ha en tjocktv hemma i sin lilla etta.
Vad brukar dom titta på när dom är hemma?
Finns mycket att fundera över med detta mystiska släkte.
Känner en ganska nedgången alkis/haschpundare. Han är förtidspensionär och har fått ut en hel del försäkringspengar mm efter en arbetsolycka. Bor i en tvåa i en Stockholmsförort.

Han kollar mycket på TV, har bredband och en massa kanaler, typ Netflix m fl. Han kollar väl på det som folk kollar på i allmänhet.

Några timmar om dagen sitter han med några polare på det lokala sunkhaket och dricker 3-4 öl, sedan köper han ofta med sig mat hem så kosten verkar han sköta rätt ok.

Nu har han vänner och hemtjänst mm som ser till att han har ett någorlunda fungerande liv. Utan det hade han troligen varit död alternativt suttit på någon parkbänk och druckit bira.

Hemma röker han mest på.
Citera
2020-07-12, 12:48
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Jag undrar hur deras mage är på söndagar. Kör de en helsittning på skithuset för att försöka få ut veckans demoner, eller har de ingenting att ge? Eller har de bajsrutiner som vanliga människor?

Kronisk diarré ingår i paketet. Med blödande sår i röven som en konsekvens av allt torkande. Om man inte medicinerar sig med loperamid då.

Finns en lokal alkis som sitter på en bänk alternativt sin rullator utanför systemet jämt. Har sett honom hänga fram snorren sittandes och pissa rakt ut på torget mitt i eftermiddagsrusningen med folk åt alla håll. Han skiter i allt, länge sedan han hade någon skam i kroppen men jag fattar inte hur han kan sitta där hela dagen utan att skita ner sig själv. Han är så sliten och kan inte ens ta sig ut i en park för att pissa och hans mage kan knappast vara bättre än min så jag vet inte hur han löser det där riktigt. Skulle inte förvåna mig om han faktiskt använde blöja men det går ju inte ihop med att ha ballen hängandes genom gylfen...
Citera
2020-07-12, 12:51
Medlem
theshades avatar
Citat:
Till och med bänkfyllon brukar väl ha en tjocktv hemma i sin lilla etta.
Vad brukar dom titta på när dom är hemma?
Finns mycket att fundera över med detta mystiska släkte.

Kan svara för mig själv och säga att beroende på hur illa det är så kollar jag på Netflix eller YouTube. Blir svårt att hänga med i en serie om man däckar och måste se om ett avsnitt eller får minnesluckor. En gång såg jag en film och insåg först mot slutet att jag sett samma film nån vecka tidigare.

Är det på den nivån så blir det mer lösryckta Youtube-klipp, dokumentärer osv.
Citera
2020-07-12, 13:13
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag är alkis som försöker sköta mig och vara nykter och kan säga att ju mer jag dricker desto mindre äter jag. Kroppen säger ifrån eftersom alkoholen pajar magen. Dålig aptit är bara förnamnet. När jag dricker blir det som en lucka där jag kan äta efter ett par öl, då jag känner mig någorlunda normal, mellan att jag är bakis/abstinent, innan jag blivit full.

Då kan jag trycka i mig lite pizza eller vad som helst men det blir sällan tillräckligt. Ölen mättar ju en del så jag brukar inte känna hunger. När jag väl känner hunger så kopplar hjärnan det till öl snarare än föda. Törstig? Drick öl. Hungrig? Drick öl? Stressad, trött, arg, ledsen, glad? Drick öl. Osv.

När jag var som värst åt jag inte på 4-5 dygn utan drack bara en massa öl från morgon till kväll. Innan dess åt jag motsvarande en eller ett par mackor om dagen, under lång tid. Det säger ju sig självt att man inte kan leva så och jag hamnade ju på sjukhus. När jag väl nyktrade till fullkomligt skrek kroppen efter energi. Bönade och bad om att få en sockerbit från kafferummet vilket jag fick.

Får alltid ett enormt sötsug i allmänhet när jag slutar dricka, i ett par veckor. Men i en drick-period ersätts liksom precis alla kroppsliga sug av alkoholsug. Utom suget efter kvinnor då som faktiskt är som värst innan jag blir full men det är OT.

Edit: På söndagar köper jag folköl och får helt enkelt dricka och pissa mer än på vardagar för att få i mig samma mängd alkohol. Så funkar jag. Förr köpte jag extra mycket öl inför söndagarna men sedan jag antog inställningen att jag inte bör dricka så tar jag liksom smällen och nöjer mig med folköl.

Min parkbänk är liksom hemma framför datorn så jag sitter där oavsett veckodag eller årstid.

Har träffat fullblodsalkisar i värsta kategorin inne på sjukan som enligt dem själva inte ätit på en månad. Jag är ändå under 40 och fattar inte hur dessa herrar uppåt 60 kan överleva på tjack och starköl månader i taget. De överlever väl år efter år tack vare att de läggs in och får mat ett par veckor om året.
Hur kommer det sig att svenska fyllon dricker så mycket bärs, även om det ofta tycks vara elefantöl? Det tycks vara så opraktiskt då det blir såna stora mängder.
Såg en dokumentär om det höga drickandet och tillverkning av hemkört i Uganda och dom skrattade när dom fick frågan om dom dricker bärs med svaret att det är meningslöst att dricka öl då det är som att dricka vatten när man lika gärna kan svepa i sig en halv liter sprit och bli full på stället.
Är väl samma i östländerna, inte som man fått bilden av att fyllon springer in och ut ur butiken för att köpa sig en ny bärs när det finns vodka.
Olika dryckeskulturer antar jag?
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2020-07-12 kl. 13:15.
Citera
2020-07-12, 13:19
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAMESFJ0NG
Vart bor man om Coop får slut på Folköl på Söndagar?

Östra Göteborg
Citera
2020-07-12, 13:21
Medlem
KnugenAfKnungsans avatar
På söndagen går man till kyrkan, dvs, den lokala sunkpizzerian och dricker öl. Är man en rutinerad stammis så kan man krita där tills bidraget kommer.
Citera
2020-07-12, 13:31
Medlem
Citat:
Har träffat fullblodsalkisar i värsta kategorin inne på sjukan som enligt dem själva inte ätit på en månad. Jag är ändå under 40 och fattar inte hur dessa herrar uppåt 60 kan överleva på tjack och starköl månader i taget. De överlever väl år efter år tack vare att de läggs in och får mat ett par veckor om året.
Har du kontakt med andra alkoholister? Tänker mig att det är en gemenskap med andra likasinnade. "Fest" är att de/ni sitter hemma hos någon och dricker klockan 14 på en onsdag.

Har fått för mig att en del rutinerade alkoholister/missbrukare tar vita perioder och låter kroppen återhämta sig. End game är annars ofta att levern gett upp.
Citera
2020-07-12, 13:38
Medlem
theshades avatar
Citat:
Hur kommer det sig att svenska fyllon dricker så mycket bärs, även om det ofta tycks vara elefantöl? Det tycks vara så opraktiskt då det blir såna stora mängder.
Såg en dokumentär om det höga drickandet och tillverkning av hemkört i Uganda och dom skrattade när dom fick frågan om dom dricker bärs med svaret att det är meningslöst att dricka öl då det är som att dricka vatten när man lika gärna kan svepa i sig en halv liter sprit och bli full på stället.
Är väl samma i östländerna, inte som man fått bilden av att fyllon springer in och ut ur butiken för att köpa sig en ny bärs när det finns vodka.

Jag vet vilken dokumentär du talar om. Kvinnorna som stod och kokade mäsk på banan. Vilket var finsprit i jämförelse med fulspriten andra gjorde på rester från sockerrörsindustrin.

För oss handlar det nog mest om APK (alkohol per krona). Skatten är som högst på sprit, vin är en annan kategori och sen är folköl 3,5% och starköl i en kategori (varför 3,5% kostar lika mycket som starköl).

Så 7,2% är bäst APK. Ett bra alkis-hack är att blanda 7,2% och 2,8% som har ännu lägre skatt och resultatet är då 5,0% som är billigare än all annan starköl. Men det är ju omständigt och det är väl vi som sitter hemma och är någorlunda ordnade som orkar sitta och blanda sådär. Viss snålhet ska väl till gör att man ska orka bry sig men det blir ändå typ 7-8kr per halvliter istället för 11, beroende på om man hittat väldigt billiga 2,8r som kan vara rabatter på till skillnad från systemvaror.

Jag brukade bränna egen sprit när jag var yngre och det är ju överlägset ur ekonomiskt perspektiv men när man väl blivit alkoholiserad över en viss gräns klarar man inte att sköta jäsning och brännaren. Jag fick annars ut prima 45% sprit för 14 kr per liter. Kunde sälja till folk för 100 kr per flaska, dvs ca 150 kr per liter. Vinst på 1000% alltså. Lite annat än att lägga 3000/månad på starköl från systemet.

Men för min egen del så föredrar jag öl eftersom det är så mycket lättare att kontrollera intaget. Sprit innebär stora svängar i berusningen och innebär kontrollförlust, mer dumheter, man somnar osv. Groggar man så blandar man starkare och starkare ju mer omdömet försvinner. Vissa alkisar vill just åt det hårdare påslaget och det är rent medicinskt ett annat slags beroende faktiskt. Sådana alkisar dricker nog bara öl i nödfall.

De som gått över till handsprit vet hur hårt det slår med 80%. Jag har smakat uet par gånger när jag var som värst och ett par sprut långt bak på tungan, en klunk läsk och nästan omedelbart flödar värmen ut i kroppen. Spriten går liksom in genom slemhinnorna, inte i tarmen som med öl.
Senast redigerad av theshade 2020-07-12 kl. 13:42.
Citera
2020-07-12, 13:47
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Har du kontakt med andra alkoholister? Tänker mig att det är en gemenskap med andra likasinnade. "Fest" är att de/ni sitter hemma hos någon och dricker klockan 14 på en onsdag.

Har fått för mig att en del rutinerade alkoholister/missbrukare tar vita perioder och låter kroppen återhämta sig. End game är annars ofta att levern gett upp.

Nej inte till vardags. Sitter hemma själv. Men har träffat en del roligt folk inne på sjukan när jag varit inlagd ett par gånger.

Ja när man väl gått över en viss gräns så kommer det där periodvisa drickandet. Man går på AA-möten, försöker hålla sig nykter och när man väl trillar dit igen så håller det i sig tills man måste sluta pga hälsan. Man kör in i kaklet fast man vet att livet bara blir jävligare ju längre man håller på. Så har det varit för mig men jag sköter mig bättre nu för tiden.

Vad gäller levern så är det individuellt. Jag hade aldrig farliga levervärden hur illa jag än söp men bukspottkörteln däremot höll på att ge upp. Det är potentiellt dödligt, det med.
Citera
2020-07-12, 13:50
Avslutad
Citat:

Kan bara tala för mig själv, när jag var illa däran en längre period tidigare i livet.
Man vill ju kunna dricka, inte däcka. Dricker man sprit en hel dag så är man oftast helt utslagen både mentalt som kroppsligt 1-2 dagar efteråt. Den ångesten och sättet man är utmattad på är fan inte trevlig. Man har knappt ork till att ta sig upp ur sängen för att få i sig något att äta. Fan vilken ångest jag får av att bara tänka tillbaks på den tiden. Så slutkörd att jag knappt orkade andas, det var verkligen skrämmande.

Jag lyckades ta mig ur det eländet tillslut, men det var mycket fram och tillbaks i flera års tid innan jag tillslut klarade det.

De likasinnade jag umgicks med drack ju bärs för att de ville kunna supa utan att stupa och sedan köra vidare nästa dag igen. Med sprit blir du bara tom i skallen och fattar tillslut ingenting. Du har istort sätt slutat att leva. Det är bara kroppens impulser som får dig att ta dig någonstans, vart är av mindre betydelse, för du kommer inte ens ihåg steget du tog för en sekund sedan.

Även som alkis har man ju lite vett i skallen kvar, så man vill ju kunna sköta hygienen och lite annat. Jag föredrog bärs alla dar i veckan. Sprit kunde jag hantera till en början, men när jag väl fått smak för det ville jag dricka det som man dricker bärs. Verkligen inte trevligt att vara nedalkad på bara sprit.
Citera
2020-07-12, 13:55
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Det är gott om mättande näringsämnen i öl. De behöver inte äta. På söndagar sover de och knaprar på någon knäckebrödskant eller någon gammal Gorbys-pirog i frysen, samt dricker folköl, som redan intygats.
Ibland äter dom mjug pibbarkaga.
Citera
2020-07-12, 13:59
Medlem
Citat:
Nej inte till vardags. Sitter hemma själv. Men har träffat en del roligt folk inne på sjukan när jag varit inlagd ett par gånger.

Ja när man väl gått över en viss gräns så kommer det där periodvisa drickandet. Man går på AA-möten, försöker hålla sig nykter och när man väl trillar dit igen så håller det i sig tills man måste sluta pga hälsan. Man kör in i kaklet fast man vet att livet bara blir jävligare ju längre man håller på. Så har det varit för mig men jag sköter mig bättre nu för tiden.

Vad gäller levern så är det individuellt. Jag hade aldrig farliga levervärden hur illa jag än söp men bukspottkörteln däremot höll på att ge upp. Det är potentiellt dödligt, det med.
Jag har fått för mig att många rutinerade klarar levern just för att de gör uppehåll. Men det stämmer säkert att det är individuellt.

Du har varit inlagd för pankreatit alltså? Vad är det som får en att trilla dit igen efter att man lyckats hålla sig nykter ett tag? Tristess eller att det inträffar någon situation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in