Citat:
Ursprungligen postat av
NuLugnarDuNerDig
Hur kommer det sig att svenska fyllon dricker så mycket bärs, även om det ofta tycks vara elefantöl? Det tycks vara så opraktiskt då det blir såna stora mängder.
Såg en dokumentär om det höga drickandet och tillverkning av hemkört i Uganda och dom skrattade när dom fick frågan om dom dricker bärs med svaret att det är meningslöst att dricka öl då det är som att dricka vatten när man lika gärna kan svepa i sig en halv liter sprit och bli full på stället.
Är väl samma i östländerna, inte som man fått bilden av att fyllon springer in och ut ur butiken för att köpa sig en ny bärs när det finns vodka.
Olika dryckeskulturer antar jag?
Jag vet vilken dokumentär du talar om. Kvinnorna som stod och kokade mäsk på banan. Vilket var finsprit i jämförelse med fulspriten andra gjorde på rester från sockerrörsindustrin.
För oss handlar det nog mest om APK (alkohol per krona). Skatten är som högst på sprit, vin är en annan kategori och sen är folköl 3,5% och starköl i en kategori (varför 3,5% kostar lika mycket som starköl).
Så 7,2% är bäst APK. Ett bra alkis-hack är att blanda 7,2% och 2,8% som har ännu lägre skatt och resultatet är då 5,0% som är billigare än all annan starköl. Men det är ju omständigt och det är väl vi som sitter hemma och är någorlunda ordnade som orkar sitta och blanda sådär. Viss snålhet ska väl till gör att man ska orka bry sig men det blir ändå typ 7-8kr per halvliter istället för 11, beroende på om man hittat väldigt billiga 2,8

r som kan vara rabatter på till skillnad från systemvaror.
Jag brukade bränna egen sprit när jag var yngre och det är ju överlägset ur ekonomiskt perspektiv men när man väl blivit alkoholiserad över en viss gräns klarar man inte att sköta jäsning och brännaren. Jag fick annars ut prima 45% sprit för 14 kr per liter. Kunde sälja till folk för 100 kr per flaska, dvs ca 150 kr per liter. Vinst på 1000% alltså. Lite annat än att lägga 3000/månad på starköl från systemet.
Men för min egen del så föredrar jag öl eftersom det är så mycket lättare att kontrollera intaget. Sprit innebär stora svängar i berusningen och innebär kontrollförlust, mer dumheter, man somnar osv. Groggar man så blandar man starkare och starkare ju mer omdömet försvinner. Vissa alkisar vill just åt det hårdare påslaget och det är rent medicinskt ett annat slags beroende faktiskt. Sådana alkisar dricker nog bara öl i nödfall.
De som gått över till handsprit vet hur hårt det slår med 80%. Jag har smakat uet par gånger när jag var som värst och ett par sprut långt bak på tungan, en klunk läsk och nästan omedelbart flödar värmen ut i kroppen. Spriten går liksom in genom slemhinnorna, inte i tarmen som med öl.