2021-02-08, 21:28
Medlem
StenSaxPungs avatar
Säg att man sväljer 1 liter is i form av isbitar. Isbitarna har en temperatur på -30 grader. Är det farligt? Om inte, när börjar det bli farligt? Vad kan hända?
Citera
2021-02-08, 21:38
Bannlyst
Nej, det är inte farligt, magsyran klarar det. Men du kan bli kall eftersom det krävs mer energi från kroppen att värma upp isbitarna.

Det farligaste lär vara risken att sätta isbitarna i halsen. Varför man skulle vilja testa detta som vuxen övergår mitt förstånd, hur spännande tror du att det är?
Citera
2021-02-08, 21:40
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Nej, det är inte farligt, magsyran klarar det. Men du kan bli kall eftersom det krävs mer energi från kroppen att värma upp isbitarna.

Det farligaste lär vara risken att sätta isbitarna i halsen. Varför man skulle vilja testa detta som vuxen övergår mitt förstånd, hur spännande tror du att det är?

Har inga planer på att testa. Har bara för mycket tid att undra över meningslöst skit. Måste hitta ett jobb tror jag.
Citera
2021-02-08, 21:42
Medlem
Deckard-Cains avatar
Såg ett gammalt avsnitt av CSI för många år sedan. ”The Perfect crime”....

Nån som fick munnen fylld av is och kvävdes, sen ”smälte bevisen”...
Citera
2021-02-08, 21:44
Medlem
Laureths avatar
Skulle nog kunna orsaka lite skada om man lyckas svälja hela stora isbitar på -30.

Troligtvis bara smärta och obehag.
Citera
2021-02-08, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Såg ett gammalt avsnitt av CSI för många år sedan. ”The Perfect crime”....

Nån som fick munnen fylld av is och kvävdes, sen ”smälte bevisen”...
Vilka bevis förstördes?
Citera
2021-02-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Vilka bevis förstördes?
Isen smälte.
Citera
2021-02-08, 21:57
Medlem
Om du tar tillräckligt mkt is så tar du skada. Skadan blir termisk, dvs organ som ligger mot isklumpen i magen förfryses, på samma sätt som fingrar kan göra. Så det är inte ofarligt, man sannolikt krävs mkt is.
Citera
2021-02-08, 22:12
Medlem
Tribolts avatar
Jobbigt kanske. Brainfreeze: Hjärnan överhettas som en reaktion.
Citera
2021-02-08, 22:29
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Säg att man sväljer 1 liter is i form av isbitar. Isbitarna har en temperatur på -30 grader. Är det farligt? Om inte, när börjar det bli farligt? Vad kan hända?
Du lär få jävulsk ont i magen till den kallnat.
Citera
2021-02-09, 00:44
Medlem
SexSexSexs avatar
Påpekning
Is kan inte bli minus 30 grader, ta ut en isbit direkt ur frysen och kör in en termometer i dess mitt
den är max minus 3 grader kall inuti

Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2
Om du tar tillräckligt mkt is så tar du skada. Skadan blir termisk, dvs organ som ligger mot isklumpen i magen förfryses, på samma sätt som fingrar kan göra. Så det är inte ofarligt, man sannolikt krävs mkt is.
ska berätta det iförebyggande syfte för min korkade men festglade Lillebror!
Citera
2021-02-09, 06:44
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
Påpekning
Is kan inte bli minus 30 grader, ta ut en isbit direkt ur frysen och kör in en termometer i dess mitt
den är max minus 3 grader kall inuti

Fel! Is kan bli lika kallt som omgivningstemperaturen.

Däremot har is låg specifik värmekapacitet, ca 2,05 kJ/kg/K dvs isbitar som man tar ur en frys blir snabbt nollgradigt och börjar smälta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in