2021-02-08, 21:22
Medlem
OdaLinneas avatar
Hej

Undrar om någon med kunskap om pennor och pennvässare kan hjälpa migt?

Så jag gick in på Panduros Webbshop för ska köpa mig lite materiel, b.la. en pennvässare. Då står det en massa om FC och DW-pennvässare och vad innebär det? Är det olika pennvässare för olika pennor? Är det olika bra pennvässare? Är någon av dem mer effektiv?

Hjälp mig, är smått förvirrad...

(Vet ej om det är denna tråd är rätt för den här kategorin, flytta om det är så att det är fel)
Citera
2021-02-08, 21:34
Bannlyst
Satsa på en med vevarm om du tvunget måste använda blyertspennor. Såna små där du stoppar in pennan och rör med handen fungerar inte.
Citera
2021-02-08, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OdaLinnea
Hej

Så jag gick in på Panduros Webbshop för ska köpa mig lite materiel, b.la. en pennvässare. Då står det en massa om FC och DW-pennvässare och vad innebär det? Är det olika pennvässare för olika pennor? Är det olika bra pennvässare? Är någon av dem mer effektiv?

(Vet ej om det är denna tråd är rätt för den här kategorin, flytta om det är så att det är fel)
De av magnesium är rätt roliga att tända eld på. Jag har aldrig förstått varför man gör dem av magnesium istället för aluminium, men det är bara att tacka och ta emot.
Citera
2021-02-08, 21:37
Medlem
Asmodeusvults avatar
Förkortningarna är för vilket märke det är på vässaren.

FC = Faber Castell.
DW = Derwent.

Själv har jag en liten fyrkantig sak jag beställt från Japan. Jag har valt en sådan för att manuellt enkelt kunna vässa till en sådan spets jag vill ha vid varje valt tillfälle.

Du får specificera lite vad du menar med ”bra”. Alla ”duger” förstås.
Citera
2021-02-08, 21:55
Medlem
OdaLinneas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Förkortningarna är för vilket märke det är på vässaren.

FC = Faber Castell.
DW = Derwent.

Själv har jag en liten fyrkantig sak jag beställt från Japan. Jag har valt en sådan för att manuellt enkelt kunna vässa till en sådan spets jag vill ha vid varje valt tillfälle.

Du får specificera lite vad du menar med ”bra”. Alla ”duger” förstås.

Aha, då förstår jag, tack!

Bra innebär väl att bladen är vassa så att pennorna vässas snabbt och att de inte slits ut snabbt men antar att de är lika bra då både Faber Castell och Derwent brukar hålla måttet.

(Ett exempel på en dålig pennvässare är de sorgliga pennvässarna som säljs på Tiger, de har jag någon enstaka gång köpt och tyckte inte att de höll måttet men tja, det var ju Tiger så det är kanske inte är så förvånande)
Citera
2021-02-08, 21:57
Medlem
OdaLinneas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Satsa på en med vevarm om du tvunget måste använda blyertspennor. Såna små där du stoppar in pennan och rör med handen fungerar inte.

Jo, förvisso. Problemet är att de med vevarm brukar vara så sjukt dyra jämfört med de andra små pennvässarna 😕
Citera
2021-02-08, 23:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Problemet är att de med vevarm brukar vara så sjukt dyra
Tycker du det.
Citera
2021-02-08, 23:41
Medlem
Passepartouts avatar
Denna är den bästa hittills i mitt långliga liv. För vanliga blyertspennor, färgpennor samt tjockare blyerts (tre hål). Samlar allt pennvässe-skräp i burken och töms på ett fiffigt sätt.
https://penstore.se/faber-castell/gr...nnv%C3%A4ssare
Citera
2021-02-09, 06:38
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tycker du det.

Måste ju finnas massor med sådana där gamla hederliga pennvässare som man hade i skolan som ung. Man fick gå fram till lärarens bord och veva lite så var pennan som ny.
Citera
2021-02-09, 07:29
Avstängd
Citat:
Hej

Det framgår inte vad du skall använda den till? Skall du elda den?

https://www.youtube.com/watch?v=M0QxQvHH6ck
Citera
2021-02-09, 19:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Fylleriövning: "Det var en ung flicka från Gränna som sin stjärtmuskel så kunde spänna att hon i detta hål kunde strypa en ål och till och med ______________" (Klassiker av H Alfredson)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in