2021-02-08, 20:17
Medlem
Jag har under 2020 sommarjobbat och totalt tjänat mer än 20 008kr, alla löne intäkter som är över denna summa ska man då enligt lag skatta på. Min fråga är då ifall någon vet hur man skulle kunna komma förbi denna jobbiga skatt? Kan man omformulera pengarna som något annat än lön och då inte behöva skatta eller vad kan man göra?
Citera
2021-02-08, 20:22
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbeboi6969
Jag har under 2020 sommarjobbat och totalt tjänat mer än 20 008kr, alla löne intäkter som är över denna summa ska man då enligt lag skatta på. Min fråga är då ifall någon vet hur man skulle kunna komma förbi denna jobbiga skatt? Kan man omformulera pengarna som något annat än lön och då inte behöva skatta eller vad kan man göra?

Skatta som alla andra vuxna människor
Citera
2021-02-08, 21:33
Medlem
Citat:
Den skatten är knappast jobbigare än någon annan. Vad blev din bruttolön för hela föregående år?
Citera
2021-02-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den skatten är knappast jobbigare än någon annan. Vad blev din bruttolön för hela föregående år?

Ungefär 30 000 totalt. Tycker där är bökigt att de ska in och ta skatt på dem små pengarna när man sliter har 95kr i timmen så det krävs ju några timmar för att komma upp i en lämplig summa.
Citera
2021-02-11, 15:49
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ungefär 30 000 totalt. Tycker där är bökigt att de ska in och ta skatt på dem små pengarna när man sliter har 95kr i timmen så det krävs ju några timmar för att komma upp i en lämplig summa.

Det blir ca 2000kr i skatt på den årslönen runt 7% skatt är väl inte så farligt.
Arbetsgivaren har säkert redan dragit det eller mer (då får du tillbaka pengar i år).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in