2021-02-08, 04:34
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag ska påbörja studier i Engelska 7, Svenska 3 och Matte 2b. Samtliga ämnen kommer läsas på 75% studietakt. Jag har inte studerat något sedan jag slutade gymnasiet (sex år sedan). Jag har ett jobb som säljare vilket är perfekt att ha som extraarbete då jag kan välja själv hur mycket jag vill jobba, så jag hade tänkt jobba några dagar i veckan vid sidan av studierna.

Hur intensivt tror ni det blir att studera tre ämnen samtidigt på 75% studietakt? Hur många timmar om dagen tror ni är rimligt att lägga på varje ämne? Har ni några tips på hur man kan optimera sådana här studier på bästa sätt? Jag har inte gjort skolarbete på ett bra tag och jag börjar ärligt talat tveka på om jag kommer klara av det. Jag är en jävla latmask när det kommer till sånt här.
Citera
2021-02-08, 06:56
Medlem
Timoteuss avatar
Lusläsa schemat. Studieterminer har ofta en viss rytm. Dvs det är en risk att det är inlämning/tentavecka samtidigt i alla ämnen.
Citera
2021-02-08, 07:55
Medlem
Timoteuss avatar
Sedan bör du nog fundera ut när du är piggast och orkar plugga på det av ämnena du tycker är svårast. Är dessa timmar tillgängliga med tanke på jobbet?

De lättare ämnena kan du behöva förlägga till timmar då du är lite mindre skarp men inte heller heldöd.

Öh taget behöver du läsa igenom exakt vad det är ni ska göra i alla ämnena och göra en detaljerad plan för när du ska göra varje grej.
Citera
2021-02-08, 11:35
Medlem
+1 på Timoteus förslag + försök vara konsekvent i ditt pluggande aka. skjut inte upp och råplugga innan ett prov utan lägg t.ex. 09-13 på plugg varje dag and be done with it.
Citera
2021-02-08, 12:32
Medlem
Äsch, gymnasiekurser är inte särskilt svåra. Det bör mao inte vara några större problem att jobba samtidigt eller att hinna med skiten. Matte 2b är svårt om man inte är lagd för matte. Svenskan och engelskan är rena barnleken. Så lägg mest tid och energi på matten så ska du se att det går galant.
Citera
2021-02-08, 17:20
Medlem
Marimus avatar
Vilka betyg satsar du på?
Citera
2021-02-08, 18:24
Medlem
Felskrivet

Kommer inte gå sorry. Har du bråttom att söka till högskola? Läs 1 i taget istället. Jag läste Naturkunskap 1a1 100% och Svenska 2 50% samtidgt men klarade ej. Latmask var jag men det var plugg varje dag.

Jobb och läsa 3 ämnen nä USHH dont do it
Senast redigerad av PatricTheRider 2021-02-08 kl. 18:26. Anledning: Stavning
Citera
2021-02-09, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Sedan bör du nog fundera ut när du är piggast och orkar plugga på det av ämnena du tycker är svårast. Är dessa timmar tillgängliga med tanke på jobbet?

De lättare ämnena kan du behöva förlägga till timmar då du är lite mindre skarp men inte heller heldöd.

Öh taget behöver du läsa igenom exakt vad det är ni ska göra i alla ämnena och göra en detaljerad plan för när du ska göra varje grej.
Det blir att studera på förmiddagarna. Jobbet är inga problem då jag själv väljer vilka dagar jag vill jobba och vilken tid jag vill börja. Börjar som tidigast vid 11 men oftast runt 13-14 så det ska gå att lösa. Tack för tipsen.

Citat:
Ursprungligen postat av noinever
+1 på Timoteus förslag + försök vara konsekvent i ditt pluggande aka. skjut inte upp och råplugga innan ett prov utan lägg t.ex. 09-13 på plugg varje dag and be done with it.
Att sätta upp en bestämd tid varje dag jag studerar är en bra idé och ett bra sätt att få det gjort på.
Citera
2021-02-09, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Äsch, gymnasiekurser är inte särskilt svåra. Det bör mao inte vara några större problem att jobba samtidigt eller att hinna med skiten. Matte 2b är svårt om man inte är lagd för matte. Svenskan och engelskan är rena barnleken. Så lägg mest tid och energi på matten så ska du se att det går galant.
Det låter rimligt. Tack.
Citera
2021-02-09, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Vilka betyg satsar du på?
Jag vill ju göra bra ifrån mig men i ärlighetens namn vill jag främst få det gjort. Så minst ett C i svenska och engelska borde jag kunna lösa men jag förväntar mig inte mer än ett E i matte.
Citera
2021-02-09, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Kommer inte gå sorry. Har du bråttom att söka till högskola? Läs 1 i taget istället. Jag läste Naturkunskap 1a1 100% och Svenska 2 50% samtidgt men klarade ej. Latmask var jag men det var plugg varje dag.

Jobb och läsa 3 ämnen nä USHH dont do it
Jag tänker att prioriterar man det rätt, typ en timme på varje ämne minst fem dagar i veckan, så borde det väl inte vara några problem? Sen verkar ju dessutom lärarna vara ganska flexibla och ha överseende om det skulle vara så att man halkar lite efter med en uppgift etc.
Citera
2021-02-09, 13:06
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeInSweden
Jag vill ju göra bra ifrån mig men i ärlighetens namn vill jag främst få det gjort. Så minst ett C i svenska och engelska borde jag kunna lösa men jag förväntar mig inte mer än ett E i matte.

Okej, jag förstår!

Alla är givetvis olika i hur man vill lägga upp studier och arbete. För min del så har jag studerat och arbetat vid sidan av genom hela min utbildning och vissa stunder funkar det och andra inte. Sedan har jag också behövt satsa på högsta betyg i precis allting. Det jag kan säga om det är att under halvtidsstudier så har det krävts ungefär 30 h i veckan för mig personligen att nå dessa betygsmål och detta gäller för matematik, fysik och kemi. Sedan läste jag moderna språk på heltidstakt och det krävde sina 40 h.

Jag har inte varit den som kunnat avsätta en specifik tid som jag ska plugga, utan det har snarare handlat om att sitta med mina uppgifter varje dag. När det gäller matematiken så ska du veta att det är många uppgifter som du ska ta dig igenom (även om de endast är på E-nivå). Sätt dig gärna och räkna hur många uppgifter som du behöver ta dig igenom och slå sedan ut detta på antal dagar i veckan som du är villig att sitta och göra dessa.

För mig personligen så är min absoluta smärtgräns att göra cirka 25 uppgifter/dag (jag gör ju dock alla uppgifter som finns i kurslitteraturen + en extra övningsbok med 1000 uppgifter) men för min del så tar 25 uppgifter i matte en hel dag att utföra (med pauser emellan).

En bra gräns att ligga på är väl under 10 uppgifter om dagen. Ge dig själv gärna minst en vecka att repetera och skriva gamla nationella prov och ge dig själv gärna helgerna ledigt om du har möjlighet.

Vad gäller de andra kurserna så handlar det ju bara om att komma igång och slutföra dina uppgifter i uppdraget.

Jag funkar på ett sådant sätt att jag gärna jobbar lite extra med detta i början, så att jag ligger lite före i planeringen.

Lycka till!

Sedan undrar jag om du har lagt upp det så att du läser alla 3 ämnen på enbart 6,5 veckor eller om du läser dessa 300 poäng på 20 veckor?

(75% innebär ju att du läser 15 poäng i veckan).

Om det är så att du ska fixa alla dessa kurser på ungefär 6 veckor så skulle jag rekommendera dig att ta studieledigt från ditt jobb. I svenska 3 kan det vara så att du ska skriva och lämna in en stor uppsats och även läsa en bok som du ska analysera.

I Engelska 7 ska du läsa 2 böcker som du ska analysera och sedan på toppen av allt detta så ska du hinna räkna ut en matematikbok med cirka 300 uppgifter på 6,5 veckor. Det är nog lite mycket... Du ska utöver detta även lämna in tre uppdrag, varannan vecka, i kurserna också.
Senast redigerad av Marimu 2021-02-09 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in