Citat:
Ursprungligen postat av
MadeInSweden
Jag vill ju göra bra ifrån mig men i ärlighetens namn vill jag främst få det gjort. Så minst ett C i svenska och engelska borde jag kunna lösa men jag förväntar mig inte mer än ett E i matte.
Okej, jag förstår!
Alla är givetvis olika i hur man vill lägga upp studier och arbete. För min del så har jag studerat och arbetat vid sidan av genom hela min utbildning och vissa stunder funkar det och andra inte. Sedan har jag också behövt satsa på högsta betyg i precis allting. Det jag kan säga om det är att under halvtidsstudier så har det krävts ungefär 30 h i veckan för mig personligen att nå dessa betygsmål och detta gäller för matematik, fysik och kemi. Sedan läste jag moderna språk på heltidstakt och det krävde sina 40 h.
Jag har inte varit den som kunnat avsätta en specifik tid som jag ska plugga, utan det har snarare handlat om att sitta med mina uppgifter varje dag. När det gäller matematiken så ska du veta att det är många uppgifter som du ska ta dig igenom (även om de endast är på E-nivå). Sätt dig gärna och räkna hur många uppgifter som du behöver ta dig igenom och slå sedan ut detta på antal dagar i veckan som du är villig att sitta och göra dessa.
För mig personligen så är min absoluta smärtgräns att göra cirka 25 uppgifter/dag (jag gör ju dock alla uppgifter som finns i kurslitteraturen + en extra övningsbok med 1000 uppgifter) men för min del så tar 25 uppgifter i matte en hel dag att utföra (med pauser emellan).
En bra gräns att ligga på är väl
under 10 uppgifter om dagen. Ge dig själv gärna minst en vecka att repetera och skriva gamla nationella prov och ge dig själv gärna helgerna ledigt om du har möjlighet.
Vad gäller de andra kurserna så handlar det ju bara om att komma igång och slutföra dina uppgifter i uppdraget.
Jag funkar på ett sådant sätt att jag gärna jobbar lite extra med detta i början, så att jag ligger lite före i planeringen.
Lycka till!
Sedan undrar jag om du har lagt upp det så att du läser alla 3 ämnen på enbart 6,5 veckor eller om du läser dessa 300 poäng på 20 veckor?
(75% innebär ju att du läser 15 poäng i veckan).
Om det är så att du ska fixa alla dessa kurser på ungefär 6 veckor så skulle jag rekommendera dig att ta studieledigt från ditt jobb. I svenska 3 kan det vara så att du ska skriva och lämna in en stor uppsats och även läsa en bok som du ska analysera.
I Engelska 7 ska du läsa 2 böcker som du ska analysera och sedan på toppen av allt detta så ska du hinna räkna ut en matematikbok med cirka 300 uppgifter på 6,5 veckor. Det är nog lite mycket... Du ska utöver detta även lämna in tre uppdrag, varannan vecka, i kurserna också.