Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-07, 14:50
  #1
Medlem
Vilken sannolikhetsmodell stämmer bäst in på beskrivningen

Erik har en urna med 10 kulor där 3 är rosa, vilka han särskilt varsam om. Hans syster tog 3 stycken kulor av honom. Erik bekymrade sig över att hans syster skulle ha tagit någon rosa kula.

Av alternativen Poisson-fördelning, Geometrisk fördelning, Uniform/likf fördelning Exponential fördeln, Normalförd, Binomial fördelning, hypergeometrisk fördelning

Är det hypergeometrisk fördelning som det handlar om? Eller tänker jag fel
__________________
Senast redigerad av tovalarsson 2021-02-07 kl. 15:50.
Citera
2021-02-07, 17:01
  #2
Medlem
binomial fördelning. De är rosa eller inte rosa. 2 valmöjligheter, då är det binomial fördelning. Med sannolikhet = 0.3 att välja en rosa kula.
Citera
2021-02-07, 17:26
  #3
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
binomial fördelning. De är rosa eller inte rosa. 2 valmöjligheter, då är det binomial fördelning. Med sannolikhet = 0.3 att välja en rosa kula.

Nu var det länge sedan jag läste min statistik, men kräver inte binominal fördelning återläggning efter att en dragning skett? Ett villkor som inte krävs för hypergeometrisk fördelning.

Jag hade sagt att TS har rätt.
Citera
2021-02-07, 17:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Nu var det länge sedan jag läste min statistik, men kräver inte binominal fördelning återläggning efter att en dragning skett? Ett villkor som inte krävs för hypergeometrisk fördelning.

Jag hade sagt att TS har rätt.
My bad. Hypergeometrisk fördelning. Tack för påpekandet
Citera
2021-02-08, 16:13
  #5
Medlem
nerdnerds avatar
Hypergeometrisk fördelning är det ja.

Nu drogs ju bara tre kulor. Men säg att man fortsätter dra tills alla är dragna, dvs 10 kulor i detta fall. Efter t ex 5 kulor kan man ha dragit en rosa, men så drar man en till. Alla rosa kommer gå åt, men i något fall går de vid dragning 1, 2, 8 och i något annat folk vid 3, 7, 9, etc.

Detta är ju en slumpprocess. Men vad kallas en sån? Någon som vet?
Citera
2021-02-08, 20:39
  #6
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Detta är ju en slumpprocess. Men vad kallas en sån? Någon som vet?

Nu var det ju 15 år sedan jag pluggade statistik. Stokastisk process..?

Upplys oss okunniga

(Ps. Står med dumstruten redo i handen)
Citera
2021-02-09, 18:16
  #7
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Nu var det ju 15 år sedan jag pluggade statistik. Stokastisk process..?

Upplys oss okunniga

(Ps. Står med dumstruten redo i handen)
Ja, det är en stokastisk process, men jag undrade vad just denna heter. Och svaret är förstås hypergeometrisk process...
https://www.vosesoftware.com/riskwik...ricProcess.php

Finner denna intressant, både matematiskt och filofiskt. Men det är nog snarare uppslag för andra trådar, i FMT resp i Filosofi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback