• 1
  • 2
2021-02-07, 10:34
Medlem
Skridsko är en gammal klassisk vintersport där Sverige har haft ett stort antal världsstjärnor innan sporten nästan försvann i Sverige.

Nu har vi helt plötsligt fått en världsåkare igen i Nils Van Der Poel.
Han har klara medaljchanser i det kommande distans VM både på 5000 och 10000 m.

TV rättigheterna för den tävlingen ligger hos viasat, och de har valt att sända den i TV 10
en obskyr kanal som mest ägnar sig åt underliga dokusåpor.

Är det ingen som har tänkt på att lägga den på TV6 så den blir tillgänglig för hela befolkningen.
Jag kan tänka mig att det finns många fra äldre tittare som skulle tycka det är roligt att återigen få se en svensk världsstjärna i skridsko.
Citera
2021-02-07, 10:44
Medlem
Hur skulle den bli tillgänglig för hela befolkningen om den låg på 6:an? Det är ingen kanal som ingår som standard.
Citera
2021-02-07, 11:03
Medlem
Van Der Poel låter som en Holländare. Man minns ju Johnny Nilsson, Höglin, Hasse Börjes, Thomas Gustafsson m fl
Citera
2021-02-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Van Der Poel låter som en Holländare. Man minns ju Johnny Nilsson, Höglin, Hasse Börjes, Thomas Gustafsson m fl
Verkligen TV-minnen man har av dessa. Är 61 år så man såg det mesta av det.
Åkte själv runt på skridsko som barn på idrottsplatsen i Skogås där det spolats
en rundbana och ropade: "Jag är Johnny Nilsson!". Då mådde man bra!
Citera
2021-02-07, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo

Hans farfar är holländare.
Citera
2021-02-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Skridsko är en gammal klassisk vintersport där Sverige har haft ett stort antal världsstjärnor innan sporten nästan försvann i Sverige.

Nu har vi helt plötsligt fått en världsåkare igen i Nils Van Der Poel.
Han har klara medaljchanser i det kommande distans VM både på 5000 och 10000 m.

TV rättigheterna för den tävlingen ligger hos viasat, och de har valt att sända den i TV 10
en obskyr kanal som mest ägnar sig åt underliga dokusåpor.

Är det ingen som har tänkt på att lägga den på TV6 så den blir tillgänglig för hela befolkningen.
Jag kan tänka mig att det finns många fra äldre tittare som skulle tycka det är roligt att återigen få se en svensk världsstjärna i skridsko.

SVT har som vanligt nuförtiden inte varit på tårna här.
Det kostar inte så mycket att försvara skridskorättigheterna,men SVT sket i det...och nu sitter de i det blå skåpet och skäms.
Skulle ju vara en helt suverän Vinter studio på Söndag om en vecka med VM i skidskytte först och sedan avrundat med Nils Van der Poel i guldläge på skridsko.
Tyvärr,så här går det när gamla monopolet inte hänger med i utvecklingen.
Citera
2021-02-07, 13:39
Medlem
Citat:
Hur skulle den bli tillgänglig för hela befolkningen om den låg på 6:an? Det är ingen kanal som ingår som standard.

Jo 6:an ingår väl som gratiskanal i fasta marknätet, eller är det inte så längre?
Citera
2021-02-07, 13:44
Medlem
Viasat fixade rättigheterna(som för övrigt även innehåller konståkning och shorttrack) långt innan van der Poel kom tillbaka i slag. Troligtvis mest med konståkningen i syfte, så dom har fått sig en fin bonus nu. Har rättigheterna i två år till.

För övrigt är det mycket bättre då Tomas Gustafson kommenterar där! SVT hade väl satt Peter Jonsson eller liknande att kommentera.

Men det är väl klart att i teorin kan SVT köpa in enstaka lopp från Viasat för att visa Nisse.
Citera
2021-02-07, 14:45
Medlem
Jag kollade; 6:an ingår som gratiskanal i det digitala marknätet, så skulle viasat sända där istället så blir det åtskilligt fler som kan se skridskon.
https://www.boxer.se/kundservice/tek...sokning/fri-tv
Citera
2021-02-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Viasat fixade rättigheterna(som för övrigt även innehåller konståkning och shorttrack) långt innan van der Poel kom tillbaka i slag. Troligtvis mest med konståkningen i syfte, så dom har fått sig en fin bonus nu. Har rättigheterna i två år till.

För övrigt är det mycket bättre då Tomas Gustafson kommenterar där! SVT hade väl satt Peter Jonsson eller liknande att kommentera.

Men det är väl klart att i teorin kan SVT köpa in enstaka lopp från Viasat för att visa Nisse.

Peter Jonsson?
Jag ruggar tillbaka av rena iden..men mycket troligt scenario om SVT sänt.
Thomas Gustafsson hade varit mycket bättre kommentator om han rabblat lite mera varvtider gentemot diverse varvscheman.
Bosse Hansson gjorde det bra på sin tid,och Borgström har gjort det alldeles utmärkt efter..men han är väl på Eurosport förmodar jag.

Läser Thomas tråden..vilket troligen inte är troligt..så vill jag uppmana till att sätta varvtiderna i relation till olika varvschema..så att folk vet vartåt det lutar och på så sätt kan följa varje ny trend under löpen.
Citera
2021-02-07, 21:51
Medlem
Citat:
Borgström har gjort det alldeles utmärkt efter..men han är väl på Eurosport förmodar jag.

Då kanske vi får höra honom under OS, för då är det discovery/eurosport som har rättigheterna.
Citera
2021-02-08, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Då kanske vi får höra honom under OS, för då är det discovery/eurosport som har rättigheterna.

Vi får hoppas att han hänger i över OS.Han är väl 75-76 år vid detta laget?
Å andra sidan är det ingen ålder för en viking.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in