2021-02-06, 19:02
Medlem
TheGames avatar
Hej!

Utförde ett ryggmärgsprov (studie). Slutade i akuten med svåra smärtor. Låg i sängen flera dagar.

Därefter började ögonen att haverera. Först kunde jag ej röra högerögat. Dock har det läkt.

Kan dock fortfarande inte använda båda ögonen samtidigt. Jag skelar åt många stjärnkonstellationer.

Studien sa: du kan få huvudvärk. Drick kaffe direkt. Och träna inte. Sa inget om svåra risker...

Är det inte etiskt fel att inte muntligen informera om svåra risker? Tycker man ska vara tydligare.

Någon medicinstudent här som har koll på det här? Tror det är ”Third Nerve Palsy”.
Citera
2021-02-06, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGame
Hej!

Utförde ett ryggmärgsprov (studie). Slutade i akuten med svåra smärtor. Låg i sängen flera dagar.

Därefter började ögonen att haverera. Först kunde jag ej röra högerögat. Dock har det läkt.

Kan dock fortfarande inte använda båda ögonen samtidigt. Jag skelar åt många stjärnkonstellationer.

Studien sa: du kan få huvudvärk. Drick kaffe direkt. Och träna inte. Sa inget om svåra risker...

Är det inte etiskt fel att inte muntligen informera om svåra risker? Tycker man ska vara tydligare.

Någon medicinstudent här som har koll på det här? Tror det är ”Third Nerve Palsy”.

Kontakta den som genomförde studien. De kanske har försäkringar?
Citera
2021-02-06, 19:56
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Hej!

Kontakta inspektionen för vård och omsorg IVO.

www.ivo.se
Citera
2021-02-06, 22:53
Medlem
Citat:
Hej!

Var satt smärtan som drabbade dig? När var den som mest uttalad? Dvs under vilken tid på dygnet/vid vilka aktiviteter. Hade du fler symtom? Och vid vilken blickriktning var dubbelseendet mest uttalat?
Citera
2021-02-07, 08:42
Medlem
TheGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnothiseauton
Var satt smärtan som drabbade dig? När var den som mest uttalad? Dvs under vilken tid på dygnet/vid vilka aktiviteter. Hade du fler symtom? Och vid vilken blickriktning var dubbelseendet mest uttalat?

Första tiden: dagen efter var det väldigt svårt att stå upp. Så om jag var liggandes så försvann i regel smärtan. Mest smärta i huvudet och ”tryck” längs ryggen. Dagarna efter fick jag huvudvärk om jag stod upp. Och ”trycket” eller smärtan var mest i nacken. Innan problemen försvann hade jag egentligen inte så mycket huvudvärk, utan symptomen satt i nacken/ryggen.

Alla symptom var likvärdiga hela dygnet.

Koffeintabletter vilket skrevs ut tog bort symptomen. Även ögonsymptomen senare. Men jag har adhd, så jag kan inte bruka starka koffeintabletter för länge. Blir hyser. Tar jag koffeintabletter nu så förbättras ögonen. Överläkaren: koffeinet drar ihop blodkärlen = minskar läckaget i ryggen = mindre påverkan på nerven.

Gällande ögonen. Om jag har lapp för ögonen så funkar öppna ögat i fråga. Kan röra åt alla håll. Däremot är högra ögat lite tröttare, men mycket piggare än innan. Använder jag båda så... i regel så drar sig högra ögat inåt. Men även vänstra ögat, som är pigg, kan också dras inåt och skela, beroende på vilken riktning jag tittar åt.

De erbjuder kanske blood patch. Kanske bra att göra det.
Citera
2021-02-07, 10:58
Medlem
Citat:
Första tiden: dagen efter var det väldigt svårt att stå upp. Så om jag var liggandes så försvann i regel smärtan. Mest smärta i huvudet och ”tryck” längs ryggen. Dagarna efter fick jag huvudvärk om jag stod upp. Och ”trycket” eller smärtan var mest i nacken. Innan problemen försvann hade jag egentligen inte så mycket huvudvärk, utan symptomen satt i nacken/ryggen.

Alla symptom var likvärdiga hela dygnet.

Koffeintabletter vilket skrevs ut tog bort symptomen. Även ögonsymptomen senare. Men jag har adhd, så jag kan inte bruka starka koffeintabletter för länge. Blir hyser. Tar jag koffeintabletter nu så förbättras ögonen. Överläkaren: koffeinet drar ihop blodkärlen = minskar läckaget i ryggen = mindre påverkan på nerven.

Gällande ögonen. Om jag har lapp för ögonen så funkar öppna ögat i fråga. Kan röra åt alla håll. Däremot är högra ögat lite tröttare, men mycket piggare än innan. Använder jag båda så... i regel så drar sig högra ögat inåt. Men även vänstra ögat, som är pigg, kan också dras inåt och skela, beroende på vilken riktning jag tittar åt.

De erbjuder kanske blood patch. Kanske bra att göra det.

Dina symtom är helt karaktäristiska. Du tillhör den lilla otursamma andel som drabbats av ett likvorläckage till följd av lumbalpunktion. Det har blivit en liten slits i duran, den hinna som omger ryggmärgen, och läckage har uppstått. Syntomen du beskriver från ögonen talar mer för abducenspares (sjätte kranialnerven), ev på båda sidor. En mer ovanlig komplikation till proceduren, men kan ske till följd av likvorläckaget. Brukar läka på några veckor när läckaget har upphört.

Om symtomen kvarstår bör du absolut acceptera blood patch, som ofta åtgärdar problemet. Ibland behöver man göra det ett par ggr.

I och med att det rörde sig om en forskningsprocedur skulle jag undersöka möjlighet till kompensation - särskilt om de inte på förhand informerat dig om denna välkända komplikation.
Senast redigerad av Gnothiseauton 2021-02-07 kl. 11:42. Anledning: Förtydligande
Citera
2021-02-07, 18:19
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Hur ser tidsförloppet ut?
Citera
2021-02-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Hur ser tidsförloppet ut?

Vem frågar du? Och om vad?
Citera
2021-02-08, 13:40
Medlem
TheGames avatar
Tack för utförliga svaret.

Saken är ju den jag har adhd så jag måste träna hårt. har ingen smärta på gymmet eller när jag löper men när jag vilar så kan det göra ont i ryggen när jag gör ”spontana” rörelser.

Hur är det med blood patch. Kan jag träna efter? Går det bra att ta det lugnt på spinningcykeln? Viktigt för ska livet funka måste jag röra på mig.

Läste på Medscape att ”Third Nerve Palsy” (eller vad det nu är) kan hjälpas av träning (minskar inflammation)
Citera
2024-07-01, 15:46
Medlem
Hej
Jag gjorde ryggmärgsprov för 4veckor sen mådde bra 2 dagar sen kom huvudvärken och sömnlösheten. Jag har i stort sett inte sovit något på fyra veckor.
Jag har ont i huvudet oberoende på läge.
Näsbenet domnar och huvudet känns vä
Har någon varit med om det?
Citera
2024-07-01, 21:20
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rimsa80
Hej
Jag gjorde ryggmärgsprov för 4veckor sen mådde bra 2 dagar sen kom huvudvärken och sömnlösheten. Jag har i stort sett inte sovit något på fyra veckor.
Jag har ont i huvudet oberoende på läge.
Näsbenet domnar och huvudet känns vä
Har någon varit med om det?
Koffeintabletter brukar rekommenderas, t ex 3 tabletter à 100 mg två gånger dagligen. Även fulldos alvedon. Men om det har gått så lång tid bör du höra av dig till kliniken som gjorde punktionen. De kan lägga en liten injektion med ditt eget blod vid punktionsplatsen (en så kallad blood patch) vilket skall göra att huvudvärken försvinner.
Citera
2024-10-19, 13:32
Medlem
Vårdskada kommer det inte bli godkänt som tror jag. Man kan säkert anmäla till ivo men kommer nog inte hända så mycket..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in