• 1
  • 2
2021-02-06, 17:52
Medlem
Leif GW Persson berättade från sin tid om samarbetet med spanarna och vilka "kod-ord" kriminella använder.
Typ som: "5 kg köttfärs till moster" osv..

Vad finns det för fler "kod-ord" som används?
Citera
2021-02-06, 17:54
Medlem
akutaccents avatar
14 böcker till min svägerska Sara.
Citera
2021-02-06, 18:01
Medlem
En kulpåse till Vallhalla vägen, tre trappor..
Citera
2021-02-06, 18:06
Medlem
Fått för mig att "hjälpa någon" är att sälja droger till dom?
Citera
2021-02-06, 18:13
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Leif GW Persson berättade från sin tid om samarbetet med spanarna och vilka "kod-ord" kriminella använder.

”Köttfärs till moster” är antingen ett skämt eller ett exempel på någon som normalt köper köttfärs till sin moster eller på misslyckade kodord.

De kodord som används effektivt är sådana där det inte går att utifrån se att de är kodord. Dvs, man använder sig av ord som används vid många av samtalen, men i just det här samtalet betyder de något annat utan att hela samtalet låter krystat.

För att signalera detta kan man antingen skicka ett sms där de inblandade vet att då pratas det kodat, själva sms:et är helt oskyldigt - typ ”Ring mig efter jobbet ikväll” eller så har man ett kodord som används för att tydliggöra att resten ska tolkas på ett visst vis.
Citera
2021-02-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
”Köttfärs till moster” är antingen ett skämt eller ett exempel på någon som normalt köper köttfärs till sin moster eller på misslyckade kodord.

De kodord som används effektivt är sådana där det inte går att utifrån se att de är kodord. Dvs, man använder sig av ord som används vid många av samtalen, men i just det här samtalet betyder de något annat utan att hela samtalet låter krystat.

För att signalera detta kan man antingen skicka ett sms där de inblandade vet att då pratas det kodat, själva sms:et är helt oskyldigt - typ ”Ring mig efter jobbet ikväll” eller så har man ett kodord som används för att tydliggöra att resten ska tolkas på ett visst vis.

Visst, men kod-orden har säkert förändrats
med tiden och anpassas säkert efter behovet.
Citera
2021-02-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL

Några exempel ur en fup: (FB) Gryningsräd mot nätverk för knarkhandel, Vårberg Stockholm/Huddinge 2020-02-17

"buslur" tycks vara polisen benämning på "burner phone"

Ytterligare bubblare för Språkrådets nyordslista saxat ur några olika förhör:
FL: Vad är bonnie?
FL: Är det så att bonnie är kokain?
B.FL: Vad betyder maeaq?
B.FL: När man säger maeaq vem menar man då? Vilken person?
B:FL: Betyder maeaq handikappad på arabiska?
FL: Vad är en beshlik?
FL: En beshlik är ju 5 gram cannabis. Har du någon annan uppfattning

FL: under samtalen nämns ordet musht. Vad betyder det?
FL: För oss betyder det kund, vad har du att säga om det?
FL: Varför ska den här mushten ge Christian 7 och 5?

FL: Vi påstår här, en beshlik, och det här är egentligen över hela landet, är en femma,
antingen hasch eller weed, oftast weed men bägge preparaten funkar. Och en halvish, det är,
är halva av det. En beshlik är oftast nånstans kring fyra gram cannabis och en halvish är två
ibland ner mot en komma åtta, beror på hur mycket man fuskat när man har vägt. Känner du
igen de uttrycken?

FL: Gello påstår vi är marijuana, zutt är ju väldigt vedertaget för hasch. Eh, zursch, vad är det för något.

FL: Gunga är ju också ett vedertaget slang för våg. Det omnämns ju inte bara av dig men
även av andra i… i det här ärendet. Eh, förlåt

FL: En halvish är enligt mig också ett mått, alltså halva av en femma. Med andra ord 2.5g.
B.FL: Om du har brukat narkotika, så vet du ju att halvish är 2g för det finns ingen som
skickar ut ordentliga? Eller hur Mohamed…… Hur har du fått tag på narkotika, alltså den du
brukat?

FL: Eshlik, är det ecstasy?

B.FL: Vi kan också klargöra att genom förundersökningen och genom andra
telefonavlyssning att mundish betyder kund, det prtar dem andra i gruperingen om också. När
man pratar om att det är en kund så pratar man om att det är en mundish, musht eller mushtar.
Ibland bara shunon. Är det nått som känns bekant?

FL säger att uppfattningen av samtalet är att Dogo ringer till den andra personen för att
varna för polisen. Att shamzira betyder polisen.
Citera
2021-02-06, 18:52
Medlem
Aigiss avatar
Jag brukar säga till min langare att jag vill ha ett gram marijuana. Vad polisen inte vet, om de har avlyssning, är att jag egentligen menar ett gram kokain.
Citera
2021-02-06, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jag brukar säga till min langare att jag vill ha ett gram marijuana. Vad polisen inte vet, om de har avlyssning, är att jag egentligen menar ett gram kokain.
Riktiga män mäter i Kilogram
Citera
2021-02-06, 19:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man kallar polisen för snuten har jag hört.
Citera
2021-02-06, 20:10
Medlem
Ts, tror du verkligen folk är så dumma och har fasta kod ord för saker??

Olle ska köpa 1 hekto kokain.. Så skriver han kanske till sin langare.
"Kom på filmkväll imorgon"..
Eller tvärtom, langaren skriven till köparen.
"Vi drar ut på promenad, möt mig i parken, ta med fotbollen så sparkar vi lite"

Helt enkelt oskyldiga sms som inte tyder på något sätt alls om droger. Bara din fantasi, eller deras fantasi som sätter gränserna.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-02-06 kl. 20:18.
Citera
2021-02-06, 22:18
Medlem
Jordgubbes avatar
Lurigt det där med kodord. Hans Holmér fastade i "bröllop" (som han trodde betydde mord).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in