• 1
  • 2
2021-02-06, 13:02
Medlem
Måste man bli en senior utvecklare efter x antal år i arbetslivet för att få stanna kvar på företaget/få nya jobb? Får man kicken eller får inga nya jobb annars?

Inte alla kan bli seniora utvecklare säkert med allt vad det innebär men jag är inte säker på att jag själv vill bli senior då det kräver mycket mer ansvar och en större arbetsbörda. Livet ska levas också. Dessutom skiljer sig lönen inte så mycket mellan mid och senior utvecklare, inte i Sverige i alla fall. Livet blir inte så mycket bättre med 10,000 mer i lön om ens det.

Så känner jag just nu i alla fall.
Citera
2021-02-06, 13:06
Medlem
Det råder ju en stor inflation i de här titlarna. Unga killar får titeln Senior bara för att nå upp till det löneintervall de önskar.

Alla företag har nog en egen definition av vad de här titlarna innebär.

Vad innebär Senior enligt dig, och vad är det som gör att du inte är helt lockad av den titeln?
Citera
2021-02-06, 13:10
Medlem
Senioritet handlar om erfarenhet. Kanske att det på vissa ställen innebär något mer specifikt, men rent generellt är det något du blir per automatik.

T.ex. om du jobbar på ett konsultbolag betyder det egentligen bara att de kan ta mer betalt för att hyra ut din kompetens än vad de kan för en junior. Vad som klassas som senior kan skilja sig mellan olika arbetsplatser. I vissa fall kanske det är två års erfarenhet, medan det på andra ställen är tre/fyra år och att det finns någon mellannivå.

Personligen tycker jag att det är en trist inställning att inte vilja bli senior. Om du inte vill utvecklas och lära dig nya tekniker och språk etc. kommer du inom några år inte längre vara relevant. Är du säker på att det är rätt yrke för dig?

Om man inte tycker det är roligt att programmera och lösa problem kommer nog yrket att suga livslusten ur en ganska snart.
Citera
2021-02-06, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det råder ju en stor inflation i de här titlarna. Unga killar får titeln Senior bara för att nå upp till det löneintervall de önskar.

Alla företag har nog en egen definition av vad de här titlarna innebär.

Vad innebär Senior enligt dig, och vad är det som gör att du inte är helt lockad av den titeln?

Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Senioritet handlar om erfarenhet. Kanske att det på vissa ställen innebär något mer specifikt, men rent generellt är det något du blir per automatik.

T.ex. om du jobbar på ett konsultbolag betyder det egentligen bara att de kan ta mer betalt för att hyra ut din kompetens än vad de kan för en junior. Vad som klassas som senior kan skilja sig mellan olika arbetsplatser. I vissa fall kanske det är två års erfarenhet, medan det på andra ställen är tre/fyra år och att det finns någon mellannivå.

Personligen tycker jag att det är en trist inställning att inte vilja bli senior. Om du inte vill utvecklas och lära dig nya tekniker och språk etc. kommer du inom några år inte längre vara relevant. Är du säker på att det är rätt yrke för dig?

Om man inte tycker det är roligt att programmera och lösa problem kommer nog yrket att suga livslusten ur en ganska snart.

Jag är inte sugen på att bli senior just nu som i att det inte finns någon annan som kommer att kunna lösa problem ifall jag själv inte lyckas. Som det är just nu så har jag trygghet i att det finns kollegor med mer erfarenhet än mig som kan lösa saker om det skiter sig. Och jag kan be om hjälp om det behövs. Ingen förväntar sig att jag är gud och kan lösa allting. Det skulle vara stressigt.

Om man som senior inte kan lösa ett problem så får väl typ chefen ringa in dyr konsult och då lär man väl må psykiskt dåligt att man inte klarade det själv samt att kollegor kommer se ner på en. Fast det är väl samma som för juniora och mid förutom att seniora förväntas klara det själva mycket mer.

Och det lär ju bli mycket mer möten som senior också, undviker helst möten så mycket som möjligt.

Mer ansvar, mer stress, mer att göra, mer möten, högre förväntningar har man på sig.
Citera
2021-02-06, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17

2-4 års erfarenhet låter kort för att kallas senior. Men det är ju så det har blivit när det går inflation i titlarna som sagt.

20 år för att bli senior känns mer rimligt. Då är man 45 år och är riktigt vass.

Senior innebär ofta att man ska vara som en mentor och utbildare inom företaget. Ha ansvar för en grupp juniorer. Det är kanske detta TS inte vill behöva? Utan bara sitta och klura för sig självt?
Citera
2021-02-06, 13:39
Medlem
Citat:
2-4 års erfarenhet låter kort för att kallas senior. Men det är ju så det har blivit när det går inflation i titlarna som sagt.

20 år för att bli senior känns mer rimligt. Då är man 45 år och är riktigt vass.

Senior innebär ofta att man ska vara som en mentor och utbildare inom företaget. Ha ansvar för en grupp juniorer. Det är kanske detta TS inte vill behöva? Utan bara sitta och klura för sig självt?

Ja helst så lite interaktion med andra som möjligt. Via chatt funkar bra men blir trött snabbt med webbkamera eller fysiska möten. Sen är jag ju inte eremit och socialt handikappad men det känns som att senior innebär mycket mer möten och skit än jag redan har.

Ett möte om dagen är mer än tillräckligt för mig.
Citera
2021-02-06, 14:36
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havhimmel
Ja helst så lite interaktion med andra som möjligt. Via chatt funkar bra men blir trött snabbt med webbkamera eller fysiska möten. Sen är jag ju inte eremit och socialt handikappad men det känns som att senior innebär mycket mer möten och skit än jag redan har.

Ett möte om dagen är mer än tillräckligt för mig.
Det som, jag tror, driver juniorerna att bli seniorer är prestigen att ha en "finare" titel samt den högre lönen. Många tycker nog även om att få mer ansvar, inte bara för att mer ansvar betyder högre lön utan de gillar nog ansvaret i sig.

Om dessa tre inte lockar dig så är det klart att du inte har samma driv, men efter något antal år kommer folk att börja undra varför du fortfarande är junior -- trots alla år i yrket. Då finns risk att de tror att det är något fel på dig, att du är presterar undermåligt eller något åt det hållet. Det blir lite som att vara 50år och fortfarande bo hemma hos mamma.
Citera
2021-02-06, 16:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Det handlar om vad man gör på dessa 2-4 år också. Det finns dom som kan mer efter 4 år än vad andra kan efter 20 år i yrket. Vem ska man då kalla senior? Den som kan mer, eller den som är äldre? Stirra dig inte blind på ålder, det är inte ens relevant i sammanhanget.
Citera
2021-02-06, 16:31
Medlem
Citat:

Det lär som sagt skilja sig från företag till företag, men inom just konsultbranschen handlar det nog mer om vad arbetsgivaren kan sälja en konsult för och då är det rimligtvis lägre tröskel för att kallas senior.

På ett produktföretag som t.ex. Ericsson kanske det snarare krävs närmare tio års erfarenhet för att kallas senior då det har en annan betydelse för företaget. På de platser jag har arbetat har junior vs senior mer handlat om vad som kan förväntas i form av självgående och i viss mån ansvar. Det brukar oftast finnas en "Lead Dev" som har huvudansvaret över övriga utvecklare i teamet och/eller en Mjukvaruarkitekt som ansvarar över själva kodstrukturen och för att leda utvecklingen i en viss riktning.

Det är även dessa två roller som deltar i de flesta möten, ibland tillsammans med någon/några ur utvecklingsteamet beroende på mötets natur.
Citera
2021-02-06, 17:39
Medlem
Du blir det om du har hjärnan och ambitioner.
Det brukar även finnas gradering på seniora utvecklare så senior på ena bolaget kan motsvara mid på andra.
Ingen fel att vara bra mid heller.

Mid: du får task från senior, ni pratar genom den, du planerar subtasks och ger estimate. Sen implementerar du och har kontakt med senior/ rapporterar etc.

Senior: du kan ta över när product owner går på semester, kan välja vilka tasks ska göras och förstår i vilken ordning. Förstår hur val av tasks påverkar företaget. Kan välja korrekt teknologi och dela upp tasks till mid. Kan kommunicera med business på deras språk (de förstår sällan programmeringstermer).

T.ex. du måste välja mellan gRPC och WebSockets. Och du förstår direkt att det finns komponenter hos er som skulle kunna implementeras som WebSocket hub.

Det är inte nånting vanlig utvecklare gör.

Sen på stora företag är det snarare projekt eller forskningsarbete. Företaget kan t.ex säga:
Den där service kostar för mycket. Vi förstår inte varför. Du ska då gå genom och försöka minska på data eller nå. Vet ett fall när, efter nån månad, har man lyckats trimma binary json med 60% utan att minska på data.

Men vi är kodare här Där får du ett test, som har används på intervjun på ett bolag (PHP)

Citat:
En gång om dagen, extern IT system exporterar data att spärra i CSV format (dvs data som ska spärras i ditt system). +/- 4 timmar

Data exporteras som (och nej, det är inte personnr :P)
ID_TYPE,ID_NUMBER

ca 500mb bzip2, packas upp till strax under 2Gb. Ca 150mln rader. Ca 20k rader är inmatningsfel med tecken, ska ignoreras.

Uppgiften: "Du har 1mln användare, du ska kontrollera om det finns spärr, svarstid 1 millisekund, uptime 99%."
Citera
2021-03-08, 07:17
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wot34man
Du blir det om du har hjärnan och ambitioner.
Det brukar även finnas gradering på seniora utvecklare så senior på ena bolaget kan motsvara mid på andra.
Ingen fel att vara bra mid heller.

Mid: du får task från senior, ni pratar genom den, du planerar subtasks och ger estimate. Sen implementerar du och har kontakt med senior/ rapporterar etc.

Senior: du kan ta över när product owner går på semester, kan välja vilka tasks ska göras och förstår i vilken ordning. Förstår hur val av tasks påverkar företaget. Kan välja korrekt teknologi och dela upp tasks till mid. Kan kommunicera med business på deras språk (de förstår sällan programmeringstermer).

T.ex. du måste välja mellan gRPC och WebSockets. Och du förstår direkt att det finns komponenter hos er som skulle kunna implementeras som WebSocket hub.

Det är inte nånting vanlig utvecklare gör.

Sen på stora företag är det snarare projekt eller forskningsarbete. Företaget kan t.ex säga:
Den där service kostar för mycket. Vi förstår inte varför. Du ska då gå genom och försöka minska på data eller nå. Vet ett fall när, efter nån månad, har man lyckats trimma binary json med 60% utan att minska på data.

Men vi är kodare här Där får du ett test, som har används på intervjun på ett bolag (PHP)
På riktigt, har någon ställt en så dåligt formulerad fråga på en intervju?
Citera
2021-03-08, 08:06
Medlem
Tänker du samma grej om att bli vuxen, att det är trevligare att vara barn? Omvärlden bryr sig tyvärr inte om den åsikten. Så ja, du "måste" bli senior. Och vuxen. Sen kan du vara en dålig eller bra vuxen, det är en annan sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in