Citat:
Ursprungligen postat av
ViaGetty
Jo, det är brevbäraren som gör fel. Eller rättare sagt så finns det två sorters brevbärare: dels finns det de som delar ut post enligt vilken adress som står på försändelsen, och dels finns det de som delar ut till den som faktiskt skall ha posten, oavsett vad avsändaren har skrivit på brevet, och båda sorterna gör väl lite rätt och lite fel.
Om Anna Andersson bor på Lingonvägen 36 och Pelle Pettersson på Lingonvägen 3B och det kommer ett brev adresserat till Anna Andersson Lingonvägen 3b, delar den första sortens brevbäre ut brevet till Pettersson, medan den andra sortens brevbärare har förmåga nog att inse att en sexa och ett gement b kan ha blandats ihop och eftersom han vet att det bor en Andersson på 36 delar han ut skiten till rätt adressat.
Det är inte skadegörelse att skriva på utsidan av kuvert eller på vykort. Vill du vara hjälpsam kan du skriva dit den riktiga adressen. Eller så kan du skriva ett meddelande till brevbäraren på kuvertet och lägga vid din brevlåda så tar han säkert med sig det och får skämmas lite, då han uppenbarligen är av den första sortens brevbärare.
Edit: om det är ett flerfamiljshus kan den första sortens brevbärare såklart också välja taktiken att returnera brevet eftersom det inte bor någon Anna Andersson på 3B, eller dela ut skiten till Anders Andersson på 3B vars brevlåda är märkt med A. Andersson. Riktiga postisar vet dock bättre och delar ut breven till rätt person, oavsett vad avsändaren råkar ha skrivit.
Och om brevbäraren är riktigt skillad vet han att det faktiskt bodde en Anna Andersson på 3B, men att hon gifte sig med Lundström, bytte namn och flyttade till Blåbärsvägen, och delar därmed ut brevet till Anna Lundström på Blåbärsvägen.
Fast egentligen tror jag att det är den som sorterar posten som gör fel för om jag har förstått det hela rätt så sorteras posten i olika fack av en person på ett postkontor och sen ska brevbäraren bara leverera posten i en klump till rätt adress.
Varenda gång det är sommarlov så får jag post hem till mig som inte är min, så det verkar vara vikarier på postkontoret som inte kan läsa. Jag har tagit den felaktiga posten och tejpat upp den på min ytterdörr med en lapp till brevbäraren om vad som är fel - då får brevbäraren lösa det problemet. Men jag har ringt flera gånger till posten i min stad och klagat, men det hjälper inte för samma misstag upprepas igen. Man blir ju rädd att ens egen post ska hamna hos någon annan.
Det kan väl knappast vara straffbart att öppna någon annans post om den kommit hem till en själv? Jag gjorde det en gång, för jag läser inte så noga vad det står på framsidan när jag tror att det är min post: det visade sig vara ett brev från socialförvaltningen gällande ett visst barns hemförhållanden och "jag" hade kallats in som vittne..... Kul när den typen av post hamnar fel.
Jag bara väntar på att få en betalningsanmärkning eller nåt på grund av Postnord.