2021-02-07, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det räknas inte som skadegörelser då? ATT man sabboterar någon annans kuvert/brev?

Det är absolut inte skadegörelse. Skriv direkt på kuvertet enligt tidigare svar i tråden.
Citera
2021-02-07, 07:37
Medlem
LenaPauls avatar
det är okey om du skriver dit rätta adressen och postar dem bara
stryk över din adress så dem förstår

men kolla så att den här personen inte råkar vara folkbokförd hemma hos dig
Citera
2021-02-07, 14:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadfisheyes
Kryss över adressen och skriv AVLIDEN. Lägg på närmaste brevlåda. Klart.
Varför skriva AVLIDEN om du inte vet att så är fallet?
Citera
2021-02-08, 00:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Det har pågått i över ett år.
1. Handlar det om samma person varje gång, som breven är adresserade till, eller olika personer?
2. Om de är adresserade till samma person, vet du att hen har bott på din adress tidigare?
3. Om de är adresserade till samma person, hittar du någon adress till hen när du söket på Internet, på till exempel Hitta.se?
Citera
2021-02-08, 00:45
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittinie
Släng dom.

Att öppna eller slänga annan persons post är lagbrott. Rätt metod är att kryssa över adressaten och lägga på lådan igen.
Citera
2021-02-08, 00:45
Medlem
f30malmos avatar
Ring och klaga hos postnord om det var de som delade ut posten fel. Jag hade motsatt problem, min post hamnar i perioder hos någon annan, jag får klaga hos postnord och sedan fungerar det ett år, för att bli strul igen av någon anledning. Har fått betalningsanmärkning pga postnord en gång i tiden.
Citera
2021-02-08, 00:48
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tycker detta är ganska vanligt när man flyttar in på något nytt ställe. Att man får post avsedd för den som tidigare bodde där.

Möjligtvis förr i tiden. Nu för tiden leveraras inte post till en adress om du inte är skriven eller har särskild eftersändelseadress där.
Citera
2021-02-08, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViaGetty
Jo, det är brevbäraren som gör fel. Eller rättare sagt så finns det två sorters brevbärare: dels finns det de som delar ut post enligt vilken adress som står på försändelsen, och dels finns det de som delar ut till den som faktiskt skall ha posten, oavsett vad avsändaren har skrivit på brevet, och båda sorterna gör väl lite rätt och lite fel.

Om Anna Andersson bor på Lingonvägen 36 och Pelle Pettersson på Lingonvägen 3B och det kommer ett brev adresserat till Anna Andersson Lingonvägen 3b, delar den första sortens brevbäre ut brevet till Pettersson, medan den andra sortens brevbärare har förmåga nog att inse att en sexa och ett gement b kan ha blandats ihop och eftersom han vet att det bor en Andersson på 36 delar han ut skiten till rätt adressat.

Det är inte skadegörelse att skriva på utsidan av kuvert eller på vykort. Vill du vara hjälpsam kan du skriva dit den riktiga adressen. Eller så kan du skriva ett meddelande till brevbäraren på kuvertet och lägga vid din brevlåda så tar han säkert med sig det och får skämmas lite, då han uppenbarligen är av den första sortens brevbärare.

Edit: om det är ett flerfamiljshus kan den första sortens brevbärare såklart också välja taktiken att returnera brevet eftersom det inte bor någon Anna Andersson på 3B, eller dela ut skiten till Anders Andersson på 3B vars brevlåda är märkt med A. Andersson. Riktiga postisar vet dock bättre och delar ut breven till rätt person, oavsett vad avsändaren råkar ha skrivit.

Och om brevbäraren är riktigt skillad vet han att det faktiskt bodde en Anna Andersson på 3B, men att hon gifte sig med Lundström, bytte namn och flyttade till Blåbärsvägen, och delar därmed ut brevet till Anna Lundström på Blåbärsvägen.

Fast egentligen tror jag att det är den som sorterar posten som gör fel för om jag har förstått det hela rätt så sorteras posten i olika fack av en person på ett postkontor och sen ska brevbäraren bara leverera posten i en klump till rätt adress.

Varenda gång det är sommarlov så får jag post hem till mig som inte är min, så det verkar vara vikarier på postkontoret som inte kan läsa. Jag har tagit den felaktiga posten och tejpat upp den på min ytterdörr med en lapp till brevbäraren om vad som är fel - då får brevbäraren lösa det problemet. Men jag har ringt flera gånger till posten i min stad och klagat, men det hjälper inte för samma misstag upprepas igen. Man blir ju rädd att ens egen post ska hamna hos någon annan.

Det kan väl knappast vara straffbart att öppna någon annans post om den kommit hem till en själv? Jag gjorde det en gång, för jag läser inte så noga vad det står på framsidan när jag tror att det är min post: det visade sig vara ett brev från socialförvaltningen gällande ett visst barns hemförhållanden och "jag" hade kallats in som vittne..... Kul när den typen av post hamnar fel.
Jag bara väntar på att få en betalningsanmärkning eller nåt på grund av Postnord.
Citera
2021-02-08, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
1. Handlar det om samma person varje gång, som breven är adresserade till, eller olika personer?
2. Om de är adresserade till samma person, vet du att hen har bott på din adress tidigare?
3. Om de är adresserade till samma person, hittar du någon adress till hen när du söket på Internet, på till exempel Hitta.se?
  1. Det handlar om samma person.
  2. Jag vet inte om personen bott här tidigare. Jag misstänkte det, första gången när jag fick en post som var till hen. Jag vet inte vad jag skall tro egentligen.
  3. Jag har tyvärr inte sökt personen på nätet och minns inte personens namn. Det var något finländsk namn, så har tyvärr inte namnet i huvudet. Jag skall tänka på det till nästa gång! Men jag kan i alla fall inte finna personens folkbokföring på min bostad i alla fall.
Citera
2021-03-09, 20:26
Medlem
Citat:
  1. Det handlar om samma person.
  2. Jag vet inte om personen bott här tidigare. Jag misstänkte det, första gången när jag fick en post som var till hen. Jag vet inte vad jag skall tro egentligen.
  3. Jag har tyvärr inte sökt personen på nätet och minns inte personens namn. Det var något finländsk namn, så har tyvärr inte namnet i huvudet. Jag skall tänka på det till nästa gång! Men jag kan i alla fall inte finna personens folkbokföring på min bostad i alla fall.

Ring till Skatteverket 0771-567567 (kortast väntetid innan stängning 18:00) och begär Folkbokföring - fråga om person.
Kolla vad de har för uppgifter om personen. Det mesta är offentligt när det gäller folkbokföring.
Du kan exempelvis kolla aktuell folkbokföring, om personen är avliden. Kolla även om det finns en så kallad särskild postadress för personen.

Onlinekoll av att ingen mer än du är folkbokförd på din adress (med bank-id):
https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/visafolkbokfordapasammaadress.4.7eada0316ed67d7282 abee.html

Fick en gång mängder av post till en person som tidigare hade bott på adressen ( nästan samma efternamn)
Jag tröttnade mest på reklamen, men tog tag i det och ringde upp kundtjänsten på Bingo-Lotto och diverse katalogföretag mm. Nästan alla uppskattade att få personens nya korrekta postadress.
Problem löst.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in