2021-02-06, 08:45
Medlem
Det är inte postmannen som gör fel, eftersom i brevet så står det min adress av någon anledning.

Jag kan inte köpa nya kuvert och stoppa i brevet och skriva ''fel adress''. Räknas det som skadegörelser eller dylikt om jag skriver på kuvertet som redan finns.

Vad skall jag ta mig till?
Vem kontaktar man?

Jag kan fortsätta skriva: ''Fel adress''. Men jag måste förstås veta om jag gör mig skyldig till något brott, så som skadegörelser eller dylikt, om jag väljer att skriva på det kuvert som finns.

TACK FÖR SVAR!
Citera
2021-02-06, 08:47
Medlem
nittinies avatar
Släng dom.
Citera
2021-02-06, 08:51
Medlem
tnems avatar
Antar att det inte är dit namn som står på.

Kryssa över adressen och skriv adressat avflyttad/ åter till avsändare, och lägg på gula lådan.
Citera
2021-02-06, 09:01
Avstängd
Står det även ditt namn?
Citera
2021-02-06, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det är inte postmannen som gör fel, eftersom i brevet så står det min adress av någon anledning.

Jag kan inte köpa nya kuvert och stoppa i brevet och skriva ''fel adress''. Räknas det som skadegörelser eller dylikt om jag skriver på kuvertet som redan finns.

Vem kontaktar man?

Jag kan fortsätta skriva: ''Fel adress''. Men jag måste förstås veta om jag gör mig skyldig till något brott, så som skadegörelser eller dylikt, om jag väljer att skriva på det kuvert som finns.

TACK FÖR SVAR!

Mina mamma och andra i hennes område råkade ut för att personer skrev sig på deras adresser ovetandes, för att antagligen kunna genomföra bedrägerier.
Detta är ju inte olagligt än så länge att bara skriva sig på vem som helst adress, för att dölja hur många man är i en lägenhet.

Så det du bör se över är om någon står skriven på din adress och ifall detta ställer till det för dig någorlunda.
Postadressen och folkbokföringen är ju dock inte samma sak, men kanske någon klantat sig.
Citera
2021-02-06, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Mina mamma och andra i hennes område råkade ut för att personer skrev sig på deras adresser ovetandes, för att antagligen kunna genomföra bedrägerier.
Detta är ju inte olagligt än så länge att bara skriva sig på vem som helst adress, för att dölja hur många man är i en lägenhet.

Så det du bör se över är om någon står skriven på din adress och ifall detta ställer till det för dig någorlunda.
Postadressen och folkbokföringen är ju dock inte samma sak, men kanske någon klantat sig.

Förutsatt att aktuell person inte bor på adressen så är det olagligt enär det föreligger skyldighet att vara skriven där den huvudsakliga dygnsvilan intages.
Citera
2021-02-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förutsatt att aktuell person inte bor på adressen så är det olagligt enär det föreligger skyldighet att vara skriven där den huvudsakliga dygnsvilan intages.

Precis. Det är folkbokföringsbrott och polis/åklagare brukar vara rätt intresserad av denna typ av kriminalitet.
Citera
2021-02-06, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av illustiber
Precis. Det är folkbokföringsbrott och polis/åklagare brukar vara rätt intresserad av denna typ av kriminalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Det spelar faktiskt ingen roll.
Att vara folkbokförd på en adress där man inte bor är olagligt, men i nuläget inte straffbart.
Så det är därför detta förekommer.
Citera
2021-02-06, 09:13
Medlem
GoatPunks avatar
Skriver du fel adress och skickar tillbaka det så kommer posten tro att det har blivit utdelat på en annan adress än den som står på brevet.

Du får skriva att personen inte finns på adressen om det är till någon person som inte bor där.
Kan vara till någon som bott där tidigare och fortfarande har den adressen i något register.
Citera
2021-02-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater

Vem kontaktar man?

TACK FÖR SVAR!

Som andra redan skrivit. Stryk över namn+adress. Om du vet vem det är och vart den flyttade kan du skriva den adressen och lägga till flyttat till: lägg på lådan sen.
Du gör inget brottsligt. Att däremot slänga dem eller öppna dem är brottsligt men chansen att bli dömd finns inte ens.
Citera
2021-02-06, 09:14
Medlem
Sätt bara ett kryss över adressen och skriv: Retur avsändaren, adressaten okänd.
Citera
2021-02-06, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det spelar faktiskt ingen roll.
Att vara folkbokförd på en adress där man inte bor är olagligt, men i nuläget inte straffbart.
Så det är därför detta förekommer.

Jo det är det 300 utredningar pågår

https://sverigesradio.se/artikel/7470304
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in