2021-02-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Det spelar faktiskt ingen roll.
Att vara folkbokförd på en adress där man inte bor är olagligt, men i nuläget inte straffbart.
Så det är därför detta förekommer.

Sedan den 1 juli 2018 kan det vara ett folkbokföringsbrott att lämna oriktiga uppgifter eller att inte anmäla ändrade folkbokföringsuppgifter när man flyttar.
Citera
2021-02-06, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av illustiber
Jo det är det 300 utredningar pågår

https://sverigesradio.se/artikel/7470304

"En utredning är under arbete - men en lagändring kan komma att dröja, konstaterar Tobias Wijk, verksamhetsutvecklare på Skatteverket."

Som du ser så är det fortfarande ett aktuellt problem och något som satts i system.(din egna länk)
Låt säga att personer skriver sig på hittepågatan 13 B när de själva bor på hittepågatan 14 B så kan de påstå att de bara skrivit fel och inget händer som påföljd.
Så få det inte låta som att allt är under kontroll!

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sedan den 1 juli 2018 kan det vara ett folkbokföringsbrott att lämna oriktiga uppgifter eller att inte anmäla ändrade folkbokföringsuppgifter när man flyttar.

Spelar egentligen ingen större roll, då den lagen inte säkrar nånting.

Anledningen jag ens tog upp detta är för att de är ett aktuellt problem och det kan röra t.s och så sätt bör han göra åtgärder.
Citera
2021-02-06, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittinie
Släng dom.
Känns ju lite respektlöst. Kan ju vara räkningar eller annat viktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Antar att det inte är dit namn som står på.
Precis! Då hade jag nog öppnat breven. Men än så länge har jag aldrig öppnat en enda brev och kommer inte göra det heller. Utan jag skriver att det är fel adress. Problemet är att det känns inte bra för min del att slösa massa kuvert-pengar. Så jag undrar om det räknas någon typ av skadegörelser att skriva på kuvertet som redan finns. Alltså att jag inte sätter på en extra kuvert.
Kryssa över adressen och skriv adressat avflyttad/ åter till avsändare, och lägg på gula lådan.
Det räknas inte som skadegörelser då? ATT man sabboterar någon annans kuvert/brev?
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Står det även ditt namn?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Skriver du fel adress och skickar tillbaka det så kommer posten tro att det har blivit utdelat på en annan adress än den som står på brevet.

Du får skriva att personen inte finns på adressen om det är till någon person som inte bor där.
Kan vara till någon som bott där tidigare och fortfarande har den adressen i något register.
Då gör jag så! Men det är alltså tillåtet att skriva på själva kuvertet? Jag behöver inte köpa en extra kuvert och stoppa in?

Skulle vara så skönt om man slapp köpa nya kuvert. Och bara skriva det kuvert som jag får i brevlådan.

Tack för alla svar, hörreni!

Och ni som jag inte har citerat. Ni skall också ha tack förstås!!
Citera
2021-02-06, 10:51
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Känns ju lite respektlöst. Kan ju vara räkningar eller annat viktigt.

Det räknas inte som skadegörelser då? ATT man sabboterar någon annans kuvert/brev?

Är kurveren gjorda av något exklusivt material eller att betrakta som konstverk?

Vad är alternativet, behålla det?
då ligger egenmäktigt förfarande mer när till hands.

Syftet är ju att upplysa avsändaren om att brevet inte kommit fram. Alltså även om man skulle fantisera ihop en brottsrubrisering så är det inget en åklagare skulle driva.

Är det någon som står skriven på din adress, så får du kontakta skatteverket. Om jag inte mins fel så är det inte helt lätt att få någon "vräkt" från adressen.
Citera
2021-02-06, 10:52
Medlem
Citat:
Det är inte postmannen som gör fel, eftersom i brevet så står det min adress av någon anledning.

Jag kan inte köpa nya kuvert och stoppa i brevet och skriva ''fel adress''. Räknas det som skadegörelser eller dylikt om jag skriver på kuvertet som redan finns.

Vad skall jag ta mig till?
Vem kontaktar man?

Jag kan fortsätta skriva: ''Fel adress''. Men jag måste förstås veta om jag gör mig skyldig till något brott, så som skadegörelser eller dylikt, om jag väljer att skriva på det kuvert som finns.

TACK FÖR SVAR!

1. du kollar på ratsit.se mrkoll.se hitta.se om den personen har sitt namn skrivet på din adress.
Om det är så så kontakta skatteverket och tala om att de är felaktigt skrivna på din adress. Skatteverket kommer då at skicka brev til dessa och sen avvaktar de i 6 månader innan de agerar!!!
(jag hade en hel drös med rumäner, bulgarer och holländare skrivna på en adress jag flytttade till och det tog mig närmare ett år att bli av med dessa!
Du stryker adressen och skriver, bor ej här och lägger i en postlåda.

2. om dom inte är skrivna på din adress så kan du om du hittar personen ringa upp och säga: hej jag har fått post till dig, vil du kontakta den som postar dig och fixa rätt adress.
Sen kryssar du ut adressen på kuvertet och skriver fel adress och lägger på postlådan.

3. om personen inte hittas men är skriven hos dig så blir inte överkörd av en buss och dö för om dessa får reda på det så kan dom säga dom bott ihop med dig och ta bohaget. Fast det struntar man ju i om man är död.

4. skatteverket sa till mig att dessa personer kan var skrivna på min adress men aldrig få post då de har po box eller annan adress dit post går men ha rätt till bostadsbidrag, soc, barnbidarg och gud vet vad via din adress,,men du ser det är något enstaka som råkat slinka förbi til den adress där de är mantalsskrivna.
Skatteverket sa att myndigheterna inte samkör utan dom bara fetgissar av erfarenhet.

Mera än ett år efter att jag fått bort alla som var skrivna hos mig så kom det kravbrev där de inte betelat för sig och den som krävde hittade dom inte och ville göra utmätning på senast kända adress - hema hos mig!!!

De som var skrivna hos mig hade aldrig varit ens i sverige!
Det var en som tidigare bott på min adress som skrivit folk för som den sa: hjälpa till.
Jag kontaktade några tidningar men dom orkade inte ens svara, tydligen vardag.
Citera
2021-02-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
"En utredning är under arbete - men en lagändring kan komma att dröja, konstaterar Tobias Wijk, verksamhetsutvecklare på Skatteverket."

Som du ser så är det fortfarande ett aktuellt problem och något som satts i system.(din egna länk)
Låt säga att personer skriver sig på hittepågatan 13 B när de själva bor på hittepågatan 14 B så kan de påstå att de bara skrivit fel och inget händer som påföljd.
Så få det inte låta som att allt är under kontroll!

Spelar egentligen ingen större roll, då den lagen inte säkrar nånting.

Anledningen jag ens tog upp detta är för att de är ett aktuellt problem och det kan röra t.s och så sätt bör han göra åtgärder.

Är du seriös, du tror att det är ett problem att agda 94 år blivit skriven på grannen jämt?
Nej problemen är ju ekonomiska brottslingar som sätter detta i system och som inte bor granne, kanske inte ens i Sverige. Även om lagen är ny så kan jag garantera att detta är individer som polisen gärna hittar. Som sagt ofta finns ju annan kriminalitet också kring dessa individer.
Citera
2021-02-06, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av illustiber
Är du seriös, du tror att det är ett problem att agda 94 år blivit skriven på grannen jämt?
Nej problemen är ju ekonomiska brottslingar som sätter detta i system och som inte bor granne, kanske inte ens i Sverige. Även om lagen är ny så kan jag garantera att detta är individer som polisen gärna hittar. Som sagt ofta finns ju annan kriminalitet också kring dessa individer.

Nej det har jag aldrig sagt, och trots du har problemet i länkar och allt så vrider du på skiten, till att få det till ett icke existerande problem som är fullt under kontroll..
Jag ger upp att förklara mer.
Citera
2021-02-06, 11:24
Medlem
ViaGettys avatar
Citat:
Det är inte postmannen som gör fel, eftersom i brevet så står det min adress av någon anledning.

Jag kan inte köpa nya kuvert och stoppa i brevet och skriva ''fel adress''. Räknas det som skadegörelser eller dylikt om jag skriver på kuvertet som redan finns.

Jo, det är brevbäraren som gör fel. Eller rättare sagt så finns det två sorters brevbärare: dels finns det de som delar ut post enligt vilken adress som står på försändelsen, och dels finns det de som delar ut till den som faktiskt skall ha posten, oavsett vad avsändaren har skrivit på brevet, och båda sorterna gör väl lite rätt och lite fel.

Om Anna Andersson bor på Lingonvägen 36 och Pelle Pettersson på Lingonvägen 3B och det kommer ett brev adresserat till Anna Andersson Lingonvägen 3b, delar den första sortens brevbäre ut brevet till Pettersson, medan den andra sortens brevbärare har förmåga nog att inse att en sexa och ett gement b kan ha blandats ihop och eftersom han vet att det bor en Andersson på 36 delar han ut skiten till rätt adressat.

Det är inte skadegörelse att skriva på utsidan av kuvert eller på vykort. Vill du vara hjälpsam kan du skriva dit den riktiga adressen. Eller så kan du skriva ett meddelande till brevbäraren på kuvertet och lägga vid din brevlåda så tar han säkert med sig det och får skämmas lite, då han uppenbarligen är av den första sortens brevbärare.

Edit: om det är ett flerfamiljshus kan den första sortens brevbärare såklart också välja taktiken att returnera brevet eftersom det inte bor någon Anna Andersson på 3B, eller dela ut skiten till Anders Andersson på 3B vars brevlåda är märkt med A. Andersson. Riktiga postisar vet dock bättre och delar ut breven till rätt person, oavsett vad avsändaren råkar ha skrivit.

Och om brevbäraren är riktigt skillad vet han att det faktiskt bodde en Anna Andersson på 3B, men att hon gifte sig med Lundström, bytte namn och flyttade till Blåbärsvägen, och delar därmed ut brevet till Anna Lundström på Blåbärsvägen.
Senast redigerad av ViaGetty 2021-02-06 kl. 11:38.
Citera
2021-02-06, 12:11
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Sätt bara ett kryss över adressen och skriv: Retur avsändaren, adressaten okänd.
Precis vad som behövs.

Om det fortsätter kan det ju vara på sin plats att kolla så ingen annan skrivit sig på din adress.
Citera
2021-02-06, 12:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag tycker detta är ganska vanligt när man flyttar in på något nytt ställe. Att man får post avsedd för den som tidigare bodde där.
Citera
2021-02-06, 17:46
Medlem
deadfisheyess avatar
Kryss över adressen och skriv AVLIDEN. Lägg på närmaste brevlåda. Klart.
Citera
2021-02-07, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tycker detta är ganska vanligt när man flyttar in på något nytt ställe. Att man får post avsedd för den som tidigare bodde där.
Det har pågått i över ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in