2021-02-05, 15:59
Medlem
Nån som gjort det här? Jag har i nuläget ett jobb med massa ansvar och hundra saker att balansera. Tar jag semester ens en vecka är det så många saker som läggs på hög under tiden att jag knappt kan njuta av ledigheten.

Fantiserar ibland på att "byta ner" mig till ett simplare jobb där man kanske har 1-3 saker att fokusera på, och endast en chef att rapportera till.

Samtidigt innebär det lägre status, lön och inte samma möjlighet till utveckling. Men samtidigt större frihet och lugn. Kanske bli datornisse på kommunen och glassa runt hela dagarna.

Nån som gjort något liknande?
Citera
2021-02-05, 16:02
Medlem
note-its avatar
Ja alltså, prova att söka ett sånt jobb till att börja med så ser du vilka valmöjligheter du faktiskt har. Gå på ett par intervjuer och tala om för oss hur det gått och framför allt, hur det känns.
Citera
2021-02-05, 16:06
Medlem
Det finns många som gått i väggen och fått skaffa ett enklare jobb.
Citera
2021-02-05, 16:19
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ockelbo.300
Nån som gjort något liknande?

Har en bekant som gått ner från skolföreståndare till lokalvårdare. Han har afrikansk bakgrund och säger sig vara helt nöjd med yrkesbytet. Han valde inte själv att bli föreståndare, vilket gjorde honom - som lågutbildad analfabet - EXTREMT stressad och otillfredsställd.

Rätt man på rätt plats, är och förblir den sanning som gäller bäst.
Citera
2021-02-05, 16:40
Medlem
Vad jobbar du med nu?
Citera
2021-02-05, 16:45
Medlem
Jag har ett enkelt jobb. Lågstatus, men sådant bryr jag mig inte om längre.

När arbetsdagen är slut, så är jag 100% ledig. Jag minns ej arbetsdagen många ggr pga jag lyssnat på audiobok eller någon diskussion på Youtube på arbetstid. Jag tänker aldrig på jobbet, när jag är ledig. Knappt ens när jag jobbar, då de bara kräver 5% av min hjärnkapacitet.

Du tänker rätt. Det är skönt att helt kunna släppa jobbet när arbetsdagen är slut.
Citera
2021-02-05, 17:34
Medlem
Ställ dig frågan:

Lever jag för jobbet eller jobbar jag för att leva?
Citera
2021-02-05, 23:07
Medlem
Jag känner igen mig till 100%. Jag har så mycket ansvar att man mår dåligt när man är ledig 1-2 dagar. Fantiserar ofta om att jobba med något monotont och ”enkelt” utan att behöva oroa sig över andra.
Citera
2021-02-06, 00:07
Medlem
Hitta enkla jobb. Ica eller Willys funkar. Men hitta också något på sidan kanske en hobby. Som ni kan göra pengar av. Att ha en hobby är en tillfredsställande sak.
Citera
2021-02-07, 07:27
Medlem
Onan-erarens avatar
Min syster bytte stressigt butiksjobb till att bli städerska iallafall ett tag tills hon kommer på banan igen så nu städar hon i butiken.
Citera
2021-02-07, 07:41
Medlem
BigBusinesss avatar
Undrar om det hjälper för alla att byta tjänstebeskrivning.

Är man ansvarsfull kommer man fortsätta vara det. Även i mataffärer får man ett ansvarsområde, kan t ex vara mejeridisken. Med korkade kollegor kommer du passa på att snygga till fruktdisken för det kan ju inte finnas ruttna tomater där, etc etc.

Börja med att försöka skala ner och delegera bort mera i nuvarande tjänst.
Citera
2021-02-07, 07:47
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Undrar om det hjälper för alla att byta tjänstebeskrivning.

Är man ansvarsfull kommer man fortsätta vara det. Även i mataffärer får man ett ansvarsområde, kan t ex vara mejeridisken. Med korkade kollegor kommer du passa på att snygga till fruktdisken för det kan ju inte finnas ruttna tomater där, etc etc.

Börja med att försöka skala ner och delegera bort mera i nuvarande tjänst.
Har man ansvar för 2 prylar istället för 20, så kommer det vara en lättnad, så svårt är det väl inte att förstå? Är man neurotisk så är man, men yttre faktorer kommer alltid att hispa upp psyket.

TS: vad jobbar du med? Och ja, det funkar i alla fall att byta miljö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in