2021-02-07, 09:04
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Har man ansvar för 2 prylar istället för 20, så kommer det vara en lättnad, så svårt är det väl inte att förstå? Är man neurotisk så är man, men yttre faktorer kommer alltid att hispa upp psyket.

TS: vad jobbar du med? Och ja, det funkar i alla fall att byta miljö.

Tror kanske jag var otydlig.

Det är omsorgsfulla och noggranna människor som upplever ansvarsroller som för krävande. Dom kommer att uppleva varje roll dom får krävande. Bättre att i alla fall först försöka jobba med att lära sig prioritera bort och delegera.

För att vara extrem, Ingvar Kamprad hade inte 20 ansvarsområden utan kanske 20.000. Tyckte han det kändes för krävande?

Det finns absolut chefer med tunga ansvarsroller som kan släppa jobbet helt när dom kommer hem. Tricket är, igen, delegera och prioritera bort. Inse att man bara är människa.

En chef, eller projektledare, eller koordinator eller vad det nu kan vara, som ska ha stenkoll på varje detalj i sitt område blir inte bra, utan upplevs som jobbig och tungrodd av medarbetare.

Det var mina 2cent. Lycka till TS.
Citera
2021-02-07, 19:03
Medlem
Tack för svaren, vill dessvärre inte säga vad jag jobbar med, men det är ett nischat område inom IT. En slags cheftjänst.

Tror det ligger något i att delegera också. Problemet är att jag vet på förhand att resultatet kommer bli typ 50-70% så bra som om jag själv hade gjort det. Ibland kan det nästan bli pannkaka av det hela också, och jag behöver fixa i slutskedet eller vägleda under tiden vilket också tar tid.

Det svåraste är att bestämma sig vad man ens skulle byta till. Det kan likaväl vara så att jag ångrar mig. Hursomhelst tror jag mest på ett kommunalt jobb faktiskt, där kan man ju med gott samvete sitta och lattja runt hela dagarna.
Citera
2021-02-07, 19:15
Medlem
Jag har gjort just det men inte helt frivilligt.
Hade ett jobb i en global organisation med ett stort tekniskt och ekonomiskt ansvar.
Hade vI ca 150 resdar per år och var ganska stressad.
I sambband med krisen 2008 försvann verksamheten från sverige och jag fick valet att flytta med till Kina eller USA.
Valde att bli kvar i Sverige och jobbar nu mer på en expert tjänst, mindre ansvar mindre resor och mer tid hemma.
Värt det alla dar i veckan trots att min löneutveckling gått i stå och jag fått gå ner lite i status.
Kan vara svårt att ta det beslutet, jag fick "hjälp" men värt att ta, få möjlighet att jobba med det man vill och ha tid till att jobba med tekniska detaljer snarare en stora beslut och mångmiljon projekt.
Citera
2021-02-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ockelbo.300
Tack för svaren, vill dessvärre inte säga vad jag jobbar med, men det är ett nischat område inom IT. En slags cheftjänst.

Tror det ligger något i att delegera också. Problemet är att jag vet på förhand att resultatet kommer bli typ 50-70% så bra som om jag själv hade gjort det. Ibland kan det nästan bli pannkaka av det hela också, och jag behöver fixa i slutskedet eller vägleda under tiden vilket också tar tid.

Det svåraste är att bestämma sig vad man ens skulle byta till. Det kan likaväl vara så att jag ångrar mig. Hursomhelst tror jag mest på ett kommunalt jobb faktiskt, där kan man ju med gott samvete sitta och lattja runt hela dagarna.

Jag delar bild med dig att arbeta kommunalt (eller statligt) är att växla ner på både krav och tempo.
Jag gjorde en kort sväng inom det statligt finansierade kontorsväsendet och det var verkligen att mina fördomar infriades: kaffe, kaffe och kaffe hela dagarna. Vissa som arbetade där var extremt duktiga och ambitiösa, men vissa var helt tvärtom. För mig passade det inte då det gick alldeles för sakta med förändring.
Sök tjänstledigt för att testa annat jobb? Det kanske finns möjlighet till det på företaget du jobbar på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in