2006-05-21, 23:52
Medlem
buyzabas avatar
Har Tönt sitt ursprung i franskan? Funderade på det då jag såg ordet "tontería" i en spansk ordlista, som ska betyda dumhet.
Citera
2006-05-22, 10:50
Medlem
Egon3s avatar
klant / knöl / ragata

Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Har Tönt sitt ursprung i franskan? Funderade på det då jag såg ordet "tontería" i en spansk ordlista, som ska betyda dumhet.
Spanska "tontería" betyder nog nonsens, tokerier, strunt och spex, utöver den renodlade dumheten. Vad gäller ordets ursprung skall vi väl inte utesluta att det är tvärtom, att en svensk tönt på grisfest har fått ge namn åt hela partajet där på Costa del Sol, tontería på hinkvis med sangría.

NEO säger att ordet klant är ursvenskt och betyder knöl, varav klumpig "mansperson"(!). Knölen är mera elak. NE anger även knölen som en "(mans)person". Grattis flickor, som aldrig är klantar eller knölar. Dags för JämO att säga ett sanningens ord om jämställdhet, men då klöser väl någon ragata i Fi ut ögonen på den stackars JämO.

En besserwisser kan berätta att klant är nederländska för kund/klient.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klant

-- Een klant ... är avnämare till en produkt eller tjänst från en leverantör.
Citera
2006-05-22, 12:47
Medlem
B. W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba

Svenskt enligt NE, substantivering av töntig, om vilket står:

HIST.: sedan 1951; sv. dial. töntig 'småfånig; narraktig'
Citera
2006-05-22, 22:09
Medlem
Farbror Sallads avatar
Har det måhända koppling till "tölp"?

tölp: äldre sv. tylp, tylpel; av äldre ty. Tülpel (ty. Tölpel), avledn. av lågty. dorp by (se torp], alltså 'lantlig person'. Härtill tölpig

Källa: Nordstedts etymnologiska ordbok
Citera
2006-05-22, 22:45
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
... Källa: Nordstedts etymnologiska ordbok
Är det alldeles säkert? Kanske Norstedts etymologiska ordbok?

Själv försöker jag klara mig med Nationalcyklotronens hopkok.
Citera
2006-05-22, 23:25
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Är det alldeles säkert? Kanske Norstedts etymologiska ordbok?

Själv försöker jag klara mig med Nationalcyklotronens hopkok.
Helsikes herrejösses. Jag har alltid trott att det stått "Nordstedts". Har inte ens tänkt på det förr. Se där, då har man lärt sig nåt idag också.

Förresten är källan felaktig på fler punkter. Boken heter "Norstedts - Våra ord", men är väl känd som "etymnologiskt ordbok". Rekommenderas å det hjärtligaste som kvällslektyr om man vill sova gott. Tyvärr saknar den många ord, men den kan vara trevlig att ha för den språkintresserade.
Citera
2006-05-23, 13:43
Bannlyst
Från Vanligaste ordet att stava fel:

Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Kom nyss att tänka på Nationalencyklopedin som av hyperkorrektion ibland kan få ett extra e: Nationalencyklopedien. Möjligen är det Svenska Akademien som spökar.

Inte heller förlaget Norstedts slipper undan en extrabokstav. Ofta heter det Nordstedts (ett flertal träffar i forumet), antagligen eftersom substantiv på nor- utan d är ovanliga [endast två stycken enligt SAOL] eller [då] efternamn på nord- tvärtom är vanliga.
Citera
2006-05-25, 09:45
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
I Mikael Löfgrens bok Svenska tönteriets betydelse (1994) finns några sidor om etymologin till ordet tönt; kan inte svära på att de är fullt korrekta/seriöst menade eftersom NE nu tycks mena att det första skriftliga belägget är så sent som från 1951, men Löfgren hävdar i alla fall att Johan Ernst Rietz' Ordbok öfver svenska allmogespråket (1862-67) förtecknar verben tönnta och tannta, 'att bära sig åt som en fåne'. Orden härrör enligt Löfgren ur sydsvensk dialekt och bör kopplas till tand i tyska dialekter och tonted och tuntet i danska.

Vidare ur Löfgrens text:

Citat:
Det tyska ordet tand eller tant, med betydelsen "värdelöst krimskrams, tomt sladder" etcetera, som finns i äldre köpmansspråk (tant van Nurenberch = leksaker från Nürnberg) härleds ur latinets tantus, "så stor, så mycket", i synnerhet som substantiverat neutrum, tantum, som betyder "småsak, struntsak". Man kan inte utesluta ordbildning genom sammanblandning med gammalhögtyskans tantaron, "vara galen, svamla" (900-talet), ett verb med okänt ursprung. Från 1400-talet känner tyskarna också verbet tändeln, "leka, vara uppspelt, skämta, flirta, fördriva tiden utan att göra någonting". Formerna tenterie, tanderei, tänderei, tentelei har alla betydelse som "lekfullhet, hyss".

Också i de romanska språken har tönt hemortsrätt. Ordets vagga kanske rentav står att söka i länderna kring Medelhavet, i en katolsk reaktion mot reformationens vulgarisering? I vilket fall som helst har spanska etymologer funnit många högkulturella belägg för utnämningar till tonto i slutet av det sextonde århundradet. Ordet anses för övrigt vara en folkets egen skapelse, en kollektiv fonetisk fantasi, som - likt människan själv och språket en gång - samtidigt uppstod på flera ställen, oberoende av varandra, helt enkelt därför att behov förelåg av att kalla tönten tönt. Därför sträcker sig ett mäktigt bälte av tönteri från Iberiska halvöns portugisiska och katalanska varianter ända bort till Donaukulturens tandi (ungerska) och, via Makedoniens gamla dialekter, nu-rumänskans tint och tindala. Också i Italien kallar man än i dag tönten tonto, om man inte känner behov av att stryka under vad man menar: tontolone!
Citera
2006-05-25, 10:39
Medlem
Eremitens avatar
Jag vet inte hur man gör för att kopiera från en pdf-fil. Läs sidan 3 och 4:
http://www.anst.uu.se/pestr133/publications/Tonten_och_norden.pdf

I Åke Ohlmarks Skånsk-Svenskt Dialektlexikon hittar jag följande ord:
Tönt - tok, fåne, galning, sinnessjuk
Tönt (neutr.) - dumheter
Töntabok - psykiatrisk avhandling
Töntahus - dårhus, mentalsjukhus
Tönteri - dumheter, meningslösheter
Tönting - dåre, mentalpatient
Citera
2006-05-25, 11:19
Medlem
dIRe_s avatar
Citerat från PDF-filen:
Citat:
Ordet tönt kommer år 1969 in i Svensk slangordbok under betydelsen: (1) dumbom,
klåpare; (2) dumheter, larv, medan ordet inte existerar i vanliga ordböcker vid den tid-
punkten. 4 Enligt Svensk ordbok från 1986 är tönten en ”person som beter sig tafatt och
klumpigt” och som ”ger intrycket av att helt sakna förutsättningar att klara sig i det
givna sammanhanget”.5 I Bonniers svenska ordbok beskriver ordet en ”larvig el. tafatt
el. bortkommen person”,6 medan SAOL från 1998 beskriver tönten som ”(vard.) larvig
person; larvighet”7. De svenska ordböckerna refererar ofta orden tönt, att tönta, töntigt
till vardagligt språkbruk och dess betydelser är nära sammanbundna med ett deklasserat
eller opassande beteende: tafatthet, klumpighet och larvighet. Ordet kan användas som
skällsordutan djupare betydelse, men om vi däremot försöker finna bibetydelser och
studera föreställningar kring ordet tönt, kan ordet komma i intressant dager.
Mikael Löfgren menar att det finns en provinsiell underton i ordet tönt.8 På sätt och
vis har ordet tönt konnotationer som står i motsats till urbanisering, modernisering och
internationalisering. Ordet används i många fall till att definiera ut andra och skilja agnarna
från vetet, subjektet från objektet, skrattare från utskrattade, vinnare från förlorare,
vi från dom. Det kulturella, sociala och ekonomiska kapitalet som tönten har att
röra sig med i en urbaniserad och moderniserad värld är starkt begränsat; mycket därför
att tönten kommer från den del av Annorlundaland som ligger bortom modernitetens
domäner. På så sätt fungerar tönten som en definitionspol eller distinktion – någon/
något att definiera sig emot och legitimera den egna positionen.
Citera
2006-05-26, 01:12
Medlem
buyzabas avatar
Tenterie är ju inte olikt tontería. Så det är inte omöjligt att det är härstammar ur latinet? Eller så är det från tyskan? Eller så är det från Iberiska halvön? Eller så har det uppstått på 100 platser samtidigt helt obereoende av varandra?
Tysk-romerska riket fanns ju då under 900-talet och tantaron låter väl mer latinskt än tyskt?

Men det har kommit in i svenskan via skånskan? Det är ju inte förvånande, det är ju Skåne som har civiliserat halva världen. Först fick man Normandie och influerade det franska språket till det fula språk det är idag, sedan gav man namn åt New York. Fast såna teorier kanske jag ska hålla för mig själv. Har ni inte märkt hur fransmän vägrar tala något annat språk än franska precis som gamla skåningar vägrar tona ner sin skånska utan gör tvärtom när en stockholmare ska handla ål?
Citera
2007-09-30, 10:42
Medlem
Ordet "tönt" förvanskat?

När jag var yngre innebar ordet "tönt" för mig, någon som hade en fjollig personlighet och inte klarade av saker psykiskt. Tänk den misslyckade bilförsäljaren i Simpsons ungefär, som bara klagar på livet och sin situation.

Jag har några yngre släktingar, runt 18-årsåldern, som använder ordet på ett helt annat sätt dock. Jag åkte tåg med dom när en av dom pekade på en snubbe som satt på perrongen, och utbrast: "Kolla vilken tönt!"
Jag kollar ut och ser en helt vanlig kille, som visserligen har lite avvikande utseende, han var ganska smal och spinkig. Egentligen var han inte avvikande, han såg bara inte ut att leva upp till dagens skönhetsideal, fick lite datanördsvibbar av honom.
Dom övriga instämde hursomhelst och sade något om: "Jaa, tur att man inte är ihop med en sån kille."

Jag frågade inte mer om detta, men har sedan dess funderat lite på hur ordet används. För mig är det som sagt helt beroende på personlighet om man kan avgöra om en person är en tönt eller ej, t.ex. finns det många fjolliga programledare (som ser bra ut) som förtjänar det epitetet. Däremot så verkar det främst bland dagens ungdom vara så att det räcker med att man är lite "ful", eller ger ett datanördsintryck, för att ordet skall användas om en.

Vad är den korrekta innebörden enligt er?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in