Ja, jag håller med er om att mesighet inte är det samma som töntighet riktigt.
Det intressanta är att ordet för dagens unga verkar ha blivit något vanligt mobbing-ord, som används lättvindligt om mesar, datornördar, fetton och andra klassiska mobboffer, eller rentav om de som helt enkelt ser avvikande ut, och så var det mig veterligen inte tidigare. Nu är jag runt 25-årsåldern, så jag kan ju inte säga att jag var med tidigare än 80-talet, men jag har ändå noterat detta. Mina två släktingar och deras väninnor verkar använda ordet frekvent.
Jag tycker att tönt är ett bra vuxenord, som bör användas korrekt. Mina föräldrar använder det ofta, då med sin riktiga innebörd t.ex. när någon stajlad programledare dyker upp i tv-rutan med ett brett smajl och försöker skoja till det med klämkäcka kommentarer. Eller när en spännturk med biceps stora som lår åker förbi i sin BMW och ser sammanbiten ut.
Tonåringar av idag verkar snarare tycka att dylika töntar är "coola", och att snubbar som Peter Siepen är skithäftiga.
Jag tycker att det är bra om man lär de yngre att använda ordet på rätt sätt, eftersom det är ett väldigt användbart ord som inte bör förlora sitt värde. Då får man i värsta fall hitta på ett nytt. Stoppa högstadiefieringen!
Något jag har tänkt på är även att tönt endast appliceras på män, och så har det alltid varit. Är det månne den manliga motsvarigheten till "hora"?