2007-09-30, 11:59
Medlem
ambisckos avatar
För mig har innebörden av begreppet "tönt" enbart med individens beteende att göra. Jag håller dock inte riktigt med om det du nämner "fjollig personlighet" och att "inte klara av saker psykiskt" - de egenskaperna tycker jag snarare en "mes" har.

En "tönt" är för mig en överdrivet barnslig eller pubertal person, som ofta tror han är tuff. Titta exempelvis på personerna som ställer upp i Jackass - de är alla töntar oavsett hur snygga eller modiga de är. Det finns även den varianten töntar som enbart är barnsliga och inte tror de är tuffa.

En "nörd" behöver inte alls vara töntig men tyvärr är det vanligt att begreppen blandas ihop.
Citera
2007-09-30, 12:19
Medlem
Egon3s avatar
I det gamla bondesamhället hade varje by med självaktning en byfåne. Tönten
är byfåndens efterföljare, nu i det urbana samhället. Att ha fel frisyr eller att
ha blivit klippt av morsan, det har dugit för töntstämpel allt sedan anno 1951.

Tönten, klanten och pellejöns har en roll i verklighetens drama. I bästa fall
behandlas den avvikande personen med tolerans och generositet. Då kan
omgivningen glänsa, med två motiv: med sin egen förmåga och med märkbar
empati för den mindre väl lottade.

I Holland har de ett trevligt talesätt: Klanten har alltid rätt. Någon som kan
nederländska kan kanske förklara bättre.
Citera
2007-09-30, 12:23
Medlem
Ondkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
I Holland har de ett trevligt talesätt: Klanten har alltid rätt. Någon som kan
nederländska kan kanske förklara bättre.

Klant = klient = kund på nederländska.
Citera
2007-09-30, 16:40
Bannlyst
för mig är en tönt lite blandat, det kan både vara en "mes" alltså någon som inte vågar, är rädd, precis som TS sa.

Men det är också en person som tror att han är någonting, som tror att han är skitcool och kör som trimmade moppe runt det lokala "hängstället", han är också en tönt, han är i min värld "mer" tönt.

Men så kan tönt även användas utan någon egentlig mening, bara som ett smeknamn, utan att personen fyller upp några sorterters tönt-kriterier.

Mina 2cent. /Korpsvart
Citera
2007-09-30, 16:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Ordet kan användas på en massa olika sätt. I och med att det blivit populärt att vara självutnämnd "geek" så det blivit viktigare för en viss grupp människor att töntbegreppet inte används om "datanördar", även om det var så begreppet användes när jag växte upp

För mig är en Tönt en person som gör anspråk på att vara något han/hon inte är; en person utan sociala tallanger som envisas med att dominera festen, en försäljare som ger ett för självgott intryck eller en polis som verkar lite för förjust i sin maktposition. Hursomhelst måste det finnas någon sorts misslyckande med i bilden. Och det innebär väl att datanörden bara är en tönt på hockeymatchen eller ungdomsdiscot.
Citera
2007-09-30, 20:47
Medlem
Ja, jag håller med er om att mesighet inte är det samma som töntighet riktigt.
Det intressanta är att ordet för dagens unga verkar ha blivit något vanligt mobbing-ord, som används lättvindligt om mesar, datornördar, fetton och andra klassiska mobboffer, eller rentav om de som helt enkelt ser avvikande ut, och så var det mig veterligen inte tidigare. Nu är jag runt 25-årsåldern, så jag kan ju inte säga att jag var med tidigare än 80-talet, men jag har ändå noterat detta. Mina två släktingar och deras väninnor verkar använda ordet frekvent.

Jag tycker att tönt är ett bra vuxenord, som bör användas korrekt. Mina föräldrar använder det ofta, då med sin riktiga innebörd t.ex. när någon stajlad programledare dyker upp i tv-rutan med ett brett smajl och försöker skoja till det med klämkäcka kommentarer. Eller när en spännturk med biceps stora som lår åker förbi i sin BMW och ser sammanbiten ut.
Tonåringar av idag verkar snarare tycka att dylika töntar är "coola", och att snubbar som Peter Siepen är skithäftiga.

Jag tycker att det är bra om man lär de yngre att använda ordet på rätt sätt, eftersom det är ett väldigt användbart ord som inte bör förlora sitt värde. Då får man i värsta fall hitta på ett nytt. Stoppa högstadiefieringen!

Något jag har tänkt på är även att tönt endast appliceras på män, och så har det alltid varit. Är det månne den manliga motsvarigheten till "hora"?
Citera
2007-09-30, 21:31
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
... Något jag har tänkt på är även att tönt endast appliceras på män, och så har det alltid varit. Är det månne den manliga motsvarigheten till "hora"?
Den kvinnliga motsvarigheten till tönt är snarast fjolla, tosa, tossa, Laura.
Den manliga motsvarigheten till hora är gigolo, på lite mogen svenska.
Citera
2007-09-30, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Den kvinnliga motsvarigheten till tönt är snarast fjolla, tosa, tossa, Laura.
Den manliga motsvarigheten till hora är gigolo, på lite mogen svenska.

Definitivt. Jag försöker bara ser det ur högstadie- och gymnasie-ungarnas perspektiv, dom som missbrukar båda orden.
Citera
2007-09-30, 21:54
Medlem
cecels avatar
Jag har också funderat på det här. Jag har en bra bild av vad jag själv tycker att en tönt är!

när man ser nån som liksom, gör att man nästan skäms för att bo på samma planet som denna person, DÅ är det en tönt.
Citera
2007-09-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cecel
Jag har också funderat på det här. Jag har en bra bild av vad jag själv tycker att en tönt är!

när man ser nån som liksom, gör att man nästan skäms för att bo på samma planet som denna person, DÅ är det en tönt.

Så beteendet och personligheten spelar ingen roll, utan det är mer utseendet som är avgörande enligt dig?
Citera
2008-06-07, 18:38
Medlem
Råkade klicka in mig på denna tråden och måste tyvärr då också skriva!

En tönt kan vara flera personer. Vi har en RIKTIG tönt i vår klass, han är väldigt smal, har pottfrilla med en lugg som går ner till ögonen, och under håret nedanför luggen så ser man skymten av massa finnar. Skrattar åt allting, umgås bara med nördar och töntar, och har aldrig druckit en droppe alkohol eller liknande i hela livet. Killen berättar gärna om när han varit ute på äventyr med sin mamma också............. "när jag och min mamma var och fiskade, då såg vi en sån där fågel!!!", "och då sa mamma till den där chefen"...

... Det där är verkligen idealtönten enligt mig.

Sen finns det andra sorts töntar också såklart.
Citera
2008-06-07, 18:43
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alola
Råkade klicka in mig på denna tråden och måste tyvärr då också skriva!

En tönt kan vara flera personer. Vi har en RIKTIG tönt i vår klass, han är väldigt smal, har pottfrilla med en lugg som går ner till ögonen, och under håret nedanför luggen så ser man skymten av massa finnar. Skrattar åt allting, umgås bara med nördar och töntar, och har aldrig druckit en droppe alkohol eller liknande i hela livet. Killen berättar gärna om när han varit ute på äventyr med sin mamma också............. "när jag och min mamma var och fiskade, då såg vi en sån där fågel!!!", "och då sa mamma till den där chefen"...

... Det där är verkligen idealtönten enligt mig.

Sen finns det andra sorts töntar också såklart.
När du blir stor kommer du att kalla honom "chef".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in