2006-05-25, 12:09
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redneck rebel
jag tvekar inte en sekund på att en riddare i full rustning skulle piska upp en samuraj, men som nämnts tidigare vore en bärsärk mot en samuraj intressantare. skulle helt klart sätta mina pengar på bärsärken.

En Bärsärk? Syftar du månne på flugsvampshöga vikingar? I så fall skulle denne få rejält med pisk av både riddaren och samurajen. Sämre vapen, sämre rustning och hög...
Citera
2006-05-25, 12:18
Medlem
Fuzzzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
En Bärsärk? Syftar du månne på flugsvampshöga vikingar? I så fall skulle denne få rejält med pisk av både riddaren och samurajen. Sämre vapen, sämre rustning och hög...

Solklart. Deras strids"teknik" gick ut på att krossa, inget annat :P

edit: stavfel
Citera
2006-05-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzzzy
En pil kan tränga genom rustning, beroende på hur avancerad den var.
Samurajens svärd skulle inte gå av. Som nämnt tidigare kunde det ta upp till 6 månader för att smida ETT svärd. Deras svärd var dessutom smidda på så sätt att de var elastiska, det bröts helt enkelt inte på grund av just detta. Sämre metall stämmer inte heller, japanskt smide var i världsklass.

Metall är mycket blankt och kräver att pilen träffar med en vinkel på nära 90grader, annars så glider den bara förbi.
Ringbrynjan är däremot inga problem.

Jag kan smida ett svärd på 10år. Betyder det att mitt svärd blir oförstörtbart och kan skära sönder härdat stål som smör?
Elastiska var dom säkert, precis som alla svärd.
Men inte "fram och tillbaka" (den vassa sidan).
Citera
2006-05-25, 15:20
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzzzzy
Solklart. Deras strids"teknik" gick ut på att krossa, inget annat :P
Myter och fördomar igen. Vikingarna hade väl utvecklade stridstekniker, även om de kanske inte var jämförbara med mer sentida europeiska och japanska dito.

Till bärsärkens fördel är nog främst den psykologiska biten. Både det att han själv struntar i skador och det faktum att det är en smula avskräckande att ställas mot en fradgatuggande blindgalning.

Den extra stryrkan skall heller inte ringaktas. Att vara snabb, smidig och teknisk funkar bra i japansk tecknad film, men i verkligheten blir nog resultatet oftare så här.

Fast jag tror nog den lille japanen skulle läxat upp vår björnskjorteklädde anfader trots allt.
Citera
2006-05-25, 15:33
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Myter och fördomar igen. Vikingarna hade väl utvecklade stridstekniker, även om de kanske inte var jämförbara med mer sentida europeiska och japanska dito.

Till bärsärkens fördel är nog främst den psykologiska biten. Både det att han själv struntar i skador och det faktum att det är en smula avskräckande att ställas mot en fradgatuggande blindgalning.

Den extra stryrkan skall heller inte ringaktas. Att vara snabb, smidig och teknisk funkar bra i japansk tecknad film, men i verkligheten blir nog resultatet oftare så här.

Fast jag tror nog den lille japanen skulle läxat upp vår björnskjorteklädde anfader trots allt.

Precis, detta samt att vikingarnas svärd var sämre sammansatta än de senare "vanliga" europeiska, de var inga klumpiga dummerjönsar.

De hade många stidstekniken som blev utvecklade (och vissa helt behållna) under medeltiden.
Citera
2006-05-25, 15:47
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ni-MH
Metall är mycket blankt och kräver att pilen träffar med en vinkel på nära 90grader, annars så glider den bara förbi.

Jag kan smida ett svärd på 10år. Betyder det att mitt svärd blir oförstörtbart och kan skära sönder härdat stål som smör?

Man ska inte glömma att alla i ett fältslag i europa var riddare med rustningar, bågskyttarnas främsta mål var vanliga fotsoldater med utrustningen ringbrynja (mot dessa användes smala pilar) sköld och enhandssvärd.

Mot riddare var pilbågar ganska verkningslösa, därav armborstens uppfinnande.
Citera
2006-05-25, 15:51
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ni-MH

Katanas var bara lite elastiska åt "sidorna" inte fram och tillbaka.
Citera
2006-05-25, 16:00
Medlem
cavalls avatar
Hur var inställningarna hos de respektive?

Orientalernas inställning är jag, kostigt nog, mer bekant med än Riddarnas.
Citera
2006-05-25, 16:49
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn

Bärsärkarna var väl mer tokiga mördarmaskiner som användes väldigt framgångsrikt strategiskt som anfallstrupper.

Har för mig keltarna var lite liknande. Bärserken skulle nog köra över både samurajen och riddaren efterssom det var därför dom i överhuvudtaget fanns.
Citera
2006-05-25, 17:08
Medlem
cavalls avatar
En liten fotnot om Bärsärk

Citat:
Det finns en kvinnlig bärsärk omnämnd i historieböckerna, en krigare som följde med Leif Eriksson till Nordamerika. En gång blev den lilla skandinaviska kolonin anfallen av indianer.

Ingen av männen var hemma. Kvinnorna kallade istället på den kvinnliga bärsärken för att reda ut eländet. Hon lät vansinnet bubbla upp, så slet hon av sig kläderna på överkroppen och rusade ut bland indianerna med ett svärd i varje hand. När rödskinnen fick se henne trodde de att hon var en ond ande. De gav sig av från byn utan att se sig om.

Citera
2006-05-25, 17:48
Awaiting Email Confirmation
Som sagt förut så går det bara att spekulera om vem som skulle vinna. Vid de dokumenterade fallen i strid mellan riddare och samurajer har dock japsarna får råstyk.
Citera
2006-05-25, 17:53
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestoffer
Som sagt förut så går det bara att spekulera om vem som skulle vinna. Vid de dokumenterade fallen i strid mellan riddare och samurajer har dock japsarna får råstyk.
Du skulle inte vilja dela med dig av de dokumenterade fallen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in