2021-02-04, 13:27
Medlem
ETA2824-2s avatar
Svenska fretaget Fractal Design ska noteras p First North Premier den 11 februari 2021. Str mer om erbjudandet hr: https://www.avanza.se/kampanjer/fractal.html

Fractal grundades r 2010 och har sedan dess utvecklats till ett globalt bolag inom premiumsegmentet av PC gaming-produkter. Sedan start har fokus varit p design, prestanda och kvalitet i syfte att erbjuda produkter som konsumenter upplever som hgkvalitativa. Fractal bedmer att Bolaget idag har en stark marknadsposition inom svl datorchassin som ntaggregat, kylningsprodukter och flktar till gaming-datorer.

Vad tror ni om vrderingen av bolaget och dess framtidsutsikter? Kommer ni teckna aktier?
Citera
2021-02-04, 20:24
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Fractal - FRACTL Brsnoteras 2021-02-11

Det svenska hrdvarutillverkaren Fractal Gaming Group brsnoteras p First North. Fractal r mest knda fr sina prisvrda och snygga PC-chassin men har p senare r breddat sitt utbud till datorkylning och ntaggregat bl.a. Nu skall det Gteborgsbaserade fretaget noteras p First North fr 41 kr per aktie.

Vad tror ni om detta, r det vrt att g in?

Jag tror sjlv detta kan bli en framgngssaga. Del gillar jag deras produkter personligen och nr man kollar p siffrorna s har omsttningen kat en hel del fr varje r och fretaget gr med vinst.

IPO
https://ipo.se/borsnoteringar/fractal-gaming-group/

Invitation toacquire shares in Fractal Gaming Group AB
https://group.fractal-design.com/wp-...g-Circular.pdf
Citera
2021-02-05, 10:40
Moderator
Siegfrids avatar
Fractal Gaming Group - FRACTL

Erbjudande om teckning av aktier i Fractal Gaming Group damp ner i mailen.
https://www.avanza.se/kampanjer/fractal.html
Tillverkar ldor, kylning och grejer fr gamers som bygger sina datorer sjlv, vad jag frstr.
Citat:
Erbjudandet kommer att bredda Bolagets aktiegarbas och ge Fractal tillgng till de svenska och internationella kapitalmarknaderna, vilket bedms frmja Bolagets fortsatta tillvxt och utveckling. En notering av Bolagets aktier kommer ocks att ka knnedomen om Fractal och dess verksamhet bland nuvarande och potentiella slutkunder, distributionspartners och leverantrer.

Priset per aktie i Erbjudandet har faststllts till 41 kronor, motsvarande ett sammanlagt vrde om cirka 1 194 miljoner kronor fr det totala antalet utestende aktier i Bolaget.
Erbjudandet bestr av 11 667 920 befintliga aktier, vilket motsvarar cirka 40,1 procent av det totala antalet utestende aktier i Bolaget och ett totalt vrde av cirka 478 miljoner kronor, och vilka erbjuds av huvudgaren Litorina IV L.P. och ett ftal andra aktiegare.
Fr att tcka en eventuell vertilldelning i samband med Erbjudandet har Litorina tagit sig att slja ytterligare hgst 1 750 188 befintliga aktier, vilket motsvarar 15,0 procent av det totala antalet aktier i Erbjudandet.
Om vertilldelningsoptionen utnyttjas till fullo omfattar Erbjudandet totalt 13 418 108 aktier, vilket motsvarar cirka 46,1 procent av det totala antalet utestende aktier i Bolaget och ett totalt vrde av cirka 550 miljoner kronor.
TIN Fonder AB, Ernstrm Finans AB, Handelsbanken Fonder AB p uppdrag av Microcap Sverige, Enter Smbolagsfond och LMK Venture Partners AB har med frbehll fr vissa villkor tagit sig att frvrva aktier i Erbjudandet motsvarande totalt 270 miljoner kronor. tagandena motsvarar totalt 22,6 procent av det totala antalet aktier i Bolaget och 56,3 procent av antalet aktier i Erbjudandet (49,0 procent av antalet aktier i Erbjudandet om vertilldelningsoptionen utnyttjas till fullo).

Vad tror vi om detta?
Ingen nyemission utan garen Litorina som sljer ut i vad som ser ut som en exit frn en riskkapitalbolag.

Bolaget:
https://group.fractal-design.com/inv...vestment-case/
Citera
2021-02-05, 17:08
Medlem
Jag r faktiskt lite sugen. Omsttningen de senaste ren har kat fint och de tillverkar produkter med hg kvalitet. Dessutom r jag intresserad av branschen. Knns som en kul aktie att sitta p i ett par r och hoppas p det bsta!
Citera
2021-02-05, 18:40
Medlem
Jag plockade upp (beroende p tilldelning s klart) 250 aktier. Ingen vidare analys gjord mer n att jag tror p branschen och det ryms inom min magknsla-budget.
Citera
2021-02-05, 19:19
Medlem
happilappis avatar
Omsttning och vinst kar mycket fint YOY. P/E ser bra ut. Tittar man p hur det ser ut NU, s r det ett bra kp. Men som alltid med aktier, s r det spekulation in i framtiden.

Jag har iallafall tecknat.
Citera
2021-02-05, 23:08
Moderator
TheLuckys avatar
Trdar sammanfogade.

TheLucky
Citera
2021-02-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
Jag plockade upp (beroende p tilldelning s klart) 250 aktier. Ingen vidare analys gjord mer n att jag tror p branschen och det ryms inom min magknsla-budget.

Helt rtt, man kan bara inte stirra sig blind p analyser. Tror man p en vara/bransch att det kommer vxa, s kper man.
Citera
2021-02-06, 05:56
Medlem
flytandelyckas avatar
Fractals strsta konkurrent Corsair noterades 21 september p 17 USD och str idag p ca 45 USD. En kning med 165%! Med det sagt kanske man kan hoppas att Fractal kan gra en liknande resa och dessutom finns det inte s mnga brsnoterade konkurrenter som kan matcha Fractal. Enligt Ranker.com s rankas Fractal som nummer tre i vrlden av alla s.k. "Computer Case Manufacturers". Dessutom blev Fractal prisade fr "Best PC Case Brand for Silent Builds" och har lnge varit knda fr sin fina och tysta design. Jag r ingen gamer sjlv men om jag skulle kpa en dator s skulle jag absolut kunnat tnka mig att betala mer fr ett tyst chassi. Vissa datorer lter ju som jet-motorer!

Corsair: https://markets.businessinsider.com/stocks/crsr-stock
Senast redigerad av flytandelycka 2021-02-06 kl. 06:00.
Citera
2021-02-06, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Helt rtt, man kan bara inte stirra sig blind p analyser. Tror man p en vara/bransch att det kommer vxa, s kper man.

Jo, det har ju lite att gra med vilka pengar man kper fr. Jag har det mesta av mitt sparande i olika fonder, men har en avsatt kassa fr lite mer spekulativa investeringar (ven om allt sklart r spekulativt ).
Citera
2021-02-06, 09:22
Medlem
carle2s avatar
Jag hoppas p tilldelning av 2500 aktier.
I princip alla chassi som jag kpt r fractals och de r alltid bra pris/snygga.
Tror p detta som en bra lngsiktigt aktie till depn med hgkvalitativa varor och en trogen kundbas.

Imponerande att ha en kning p 58% i omsttning och nd ka marginalerna.
Citera
2021-02-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Fractals strsta konkurrent Corsair noterades 21 september p 17 USD och str idag p ca 45 USD. En kning med 165%! Med det sagt kanske man kan hoppas att Fractal kan gra en liknande resa och dessutom finns det inte s mnga brsnoterade konkurrenter som kan matcha Fractal. Enligt Ranker.com s rankas Fractal som nummer tre i vrlden av alla s.k. "Computer Case Manufacturers". Dessutom blev Fractal prisade fr "Best PC Case Brand for Silent Builds" och har lnge varit knda fr sin fina och tysta design. Jag r ingen gamer sjlv men om jag skulle kpa en dator s skulle jag absolut kunnat tnka mig att betala mer fr ett tyst chassi. Vissa datorer lter ju som jet-motorer!

Corsair: https://markets.businessinsider.com/stocks/crsr-stock

Corsair sitter dock med ett strre utbud av produkter?
Knns inte som helt rtt frvntansbild att ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in