2021-02-04, 13:27
Medlem
ETA2824-2s avatar
Svenska företaget Fractal Design ska noteras på First North Premier den 11 februari 2021. Står mer om erbjudandet här: https://www.avanza.se/kampanjer/fractal.html

Fractal grundades år 2010 och har sedan dess utvecklats till ett globalt bolag inom premiumsegmentet av PC gaming-produkter. Sedan start har fokus varit på design, prestanda och kvalitet i syfte att erbjuda produkter som konsumenter upplever som högkvalitativa. Fractal bedömer att Bolaget idag har en stark marknadsposition inom såväl datorchassin som nätaggregat, kylningsprodukter och fläktar till gaming-datorer.

Vad tror ni om värderingen av bolaget och dess framtidsutsikter? Kommer ni teckna aktier?
Citera
2021-02-04, 20:24
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Fractal - FRACTL Börsnoteras 2021-02-11

Det svenska hårdvarutillverkaren Fractal Gaming Group börsnoteras på First North. Fractal är mest kända för sina prisvärda och snygga PC-chassin men har på senare år breddat sitt utbud till datorkylning och nätaggregat bl.a. Nu skall det Göteborgsbaserade företaget noteras på First North för 41 kr per aktie.

Vad tror ni om detta, är det värt att gå in?

Jag tror själv detta kan bli en framgångssaga. Del gillar jag deras produkter personligen och när man kollar på siffrorna så har omsättningen ökat en hel del för varje år och företaget går med vinst.

IPO
https://ipo.se/borsnoteringar/fractal-gaming-group/

Invitation toacquire shares in Fractal Gaming Group AB
https://group.fractal-design.com/wp-...g-Circular.pdf
Citera
2021-02-05, 10:40
Moderator
Siegfrids avatar
Fractal Gaming Group - FRACTL

Erbjudande om teckning av aktier i Fractal Gaming Group damp ner i mailen.
https://www.avanza.se/kampanjer/fractal.html
Tillverkar lådor, kylning och grejer för gamers som bygger sina datorer själv, vad jag förstår.
Citat:
Erbjudandet kommer att bredda Bolagets aktieägarbas och ge Fractal tillgång till de svenska och internationella kapitalmarknaderna, vilket bedöms främja Bolagets fortsatta tillväxt och utveckling. En notering av Bolagets aktier kommer också att öka kännedomen om Fractal och dess verksamhet bland nuvarande och potentiella slutkunder, distributionspartners och leverantörer.

Priset per aktie i Erbjudandet har fastställts till 41 kronor, motsvarande ett sammanlagt värde om cirka 1 194 miljoner kronor för det totala antalet utestående aktier i Bolaget.
Erbjudandet består av 11 667 920 befintliga aktier, vilket motsvarar cirka 40,1 procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget och ett totalt värde av cirka 478 miljoner kronor, och vilka erbjuds av huvudägaren Litorina IV L.P. och ett fåtal andra aktieägare.
För att täcka en eventuell övertilldelning i samband med Erbjudandet har Litorina åtagit sig att sälja ytterligare högst 1 750 188 befintliga aktier, vilket motsvarar 15,0 procent av det totala antalet aktier i Erbjudandet.
Om övertilldelningsoptionen utnyttjas till fullo omfattar Erbjudandet totalt 13 418 108 aktier, vilket motsvarar cirka 46,1 procent av det totala antalet utestående aktier i Bolaget och ett totalt värde av cirka 550 miljoner kronor.
TIN Fonder AB, Ernström Finans AB, Handelsbanken Fonder AB på uppdrag av Microcap Sverige, Enter Småbolagsfond och LMK Venture Partners AB har med förbehåll för vissa villkor åtagit sig att förvärva aktier i Erbjudandet motsvarande totalt 270 miljoner kronor. Åtagandena motsvarar totalt 22,6 procent av det totala antalet aktier i Bolaget och 56,3 procent av antalet aktier i Erbjudandet (49,0 procent av antalet aktier i Erbjudandet om övertilldelningsoptionen utnyttjas till fullo).

Vad tror vi om detta?
Ingen nyemission utan ägaren Litorina som säljer ut i vad som ser ut som en exit från en riskkapitalbolag.

Bolaget:
https://group.fractal-design.com/inv...vestment-case/
Citera
2021-02-05, 17:08
Medlem
Jag är faktiskt lite sugen. Omsättningen de senaste åren har ökat fint och de tillverkar produkter med hög kvalitet. Dessutom är jag intresserad av branschen. Känns som en kul aktie att sitta på i ett par år och hoppas på det bästa!
Citera
2021-02-05, 18:40
Medlem
Jag plockade upp (beroende på tilldelning så klart) 250 aktier. Ingen vidare analys gjord mer än att jag tror på branschen och det ryms inom min ”magkänsla-budget”.
Citera
2021-02-05, 19:19
Medlem
happilappis avatar
Omsättning och vinst ökar mycket fint YOY. P/E ser bra ut. Tittar man på hur det ser ut NU, så är det ett bra köp. Men som alltid med aktier, så är det spekulation in i framtiden.

Jag har iallafall tecknat.
Citera
2021-02-05, 23:08
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

TheLucky
Citera
2021-02-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
Jag plockade upp (beroende på tilldelning så klart) 250 aktier. Ingen vidare analys gjord mer än att jag tror på branschen och det ryms inom min ”magkänsla-budget”.

Helt rätt, man kan bara inte stirra sig blind på analyser. Tror man på en vara/bransch att det kommer växa, så köper man.
Citera
2021-02-06, 05:56
Medlem
flytandelyckas avatar
Fractals största konkurrent Corsair noterades 21 september på 17 USD och står idag på ca 45 USD. En ökning med 165%! Med det sagt kanske man kan hoppas att Fractal kan göra en liknande resa och dessutom finns det inte så många börsnoterade konkurrenter som kan matcha Fractal. Enligt Ranker.com så rankas Fractal som nummer tre i världen av alla s.k. "Computer Case Manufacturers". Dessutom blev Fractal prisade för "Best PC Case Brand for Silent Builds" och har länge varit kända för sin fina och tysta design. Jag är ingen gamer själv men om jag skulle köpa en dator så skulle jag absolut kunnat tänka mig att betala mer för ett tyst chassi. Vissa datorer låter ju som jet-motorer!

Corsair: https://markets.businessinsider.com/stocks/crsr-stock
Senast redigerad av flytandelycka 2021-02-06 kl. 06:00.
Citera
2021-02-06, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Helt rätt, man kan bara inte stirra sig blind på analyser. Tror man på en vara/bransch att det kommer växa, så köper man.

Jo, det har ju lite att göra med vilka pengar man köper för. Jag har det mesta av mitt sparande i olika fonder, men har en avsatt kassa för lite mer spekulativa investeringar (även om allt såklart är spekulativt ).
Citera
2021-02-06, 09:22
Medlem
carle2s avatar
Jag hoppas på tilldelning av 2500 aktier.
I princip alla chassi som jag köpt är fractals och de är alltid bra pris/snygga.
Tror på detta som en bra långsiktigt aktie till depån med högkvalitativa varor och en trogen kundbas.

Imponerande att ha en ökning på 58% i omsättning och ändå öka marginalerna.
Citera
2021-02-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Fractals största konkurrent Corsair noterades 21 september på 17 USD och står idag på ca 45 USD. En ökning med 165%! Med det sagt kanske man kan hoppas att Fractal kan göra en liknande resa och dessutom finns det inte så många börsnoterade konkurrenter som kan matcha Fractal. Enligt Ranker.com så rankas Fractal som nummer tre i världen av alla s.k. "Computer Case Manufacturers". Dessutom blev Fractal prisade för "Best PC Case Brand for Silent Builds" och har länge varit kända för sin fina och tysta design. Jag är ingen gamer själv men om jag skulle köpa en dator så skulle jag absolut kunnat tänka mig att betala mer för ett tyst chassi. Vissa datorer låter ju som jet-motorer!

Corsair: https://markets.businessinsider.com/stocks/crsr-stock

Corsair sitter dock med ett större utbud av produkter?
Känns inte som helt rätt förväntansbild att ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in