2021-02-04, 11:41
Medlem
I mars börsnoterades det nya bolaget Northern Ocean Ltd - NOL som avknoppats från Northern Drilling Ltd (NODL) två senaste harch-enviroment djuphavs borriggar. Riggarna West Bollsta och West Mira blev färdiga 2018 och 2019 och är dom mest moderna av dagens plattformar.

Aktien tog hårt med stryk när den lanserades i mars, precis som alla oljebolag har gjort. Därför ser jag en enorm uppsida i denna under 2021 när vaccinationerna kommer igång och samhällen och länder börjar öppna upp och energibehovet kommer öka.

Bägge riggarna har kostat ungefär 6 miljarder sammanlagt och med dagens aktiekurs är bolaget värderat till 700 miljoner SEK så säger det sig självt att potentialen är stor nu när oljepriset börjat stiga.
Citera
2021-02-12, 10:44
Medlem
Fin uppgång idag, resan mot 30kr startat. Ses om 1 år!
Citera
2021-03-05, 18:04
Medlem
Uppe i 15.5kr och hyffsat uppåt sedan senaste inläggen. Oljan tuffar stabilt uppåt och uppe i 70 dollar fatet snart, med dagens bolagsvärde på drygt 900 miljoner så är en kurs på 30kr inget konstigt egentligen, riggarna kostade 6 miljarder 2018 så ett rimligt bolagsvärde nu när marknaden vänt, 2 miljarder.
Citera
2022-05-30, 11:32
Medlem
Mycket har hänt sedan senast jag skrev i tråden, oljepriset har gått upp från $70 till $120 och mina prognoser börjar ljusna.
NOL har ingått avtal med Odfjell om att dom ska drifta riggarna och mycket talar för nya kontrakter och en fusion med ODL är på gång. Priserna på borriggar har även exploderat då efterfrågan på olja stramat till sig och då världens oljereserver försvunnit i rask takt i ett försök att hålla inflationen och oljepriset nere.

Aktien har gått upp 86% iår medans Stockholmsbörsen gått ner 14%.

Med dagens bolagsvärde på 1.3 miljarder är aktien i mina ögon oerhört billig, det kommer inte krävas mycket för att den ska studsa upp från 12kr till 24, och med lukrativa kontrakt och fusion med Odfjell så är aktien fort uppe i +36kr.
Citera
2022-05-31, 21:41
Medlem
Fin uppgång idag på +18.73%, det här är lättare än att stjäla godis från barn.

Ett tips: kika över graferna på världens oljereserver. Hittas och börjar det inte pumpas olja snart så kommer vi få bevittna global hyperinflation om +2år för oljepriserna kommer skena och får dagens priser att verka billiga. Och energi, oavsett om den tillverkas i solpaneler, kärnkraftverk eller förbränningsmotorer är hela grunden till vår civilisation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in