2021-02-04, 10:52
Medlem
Sladdarens avatar
Problemet med valet av en router mellan 1-1800 kr är nog mest för att det saknas info ang uppgifter dom aviserar på prisjakt.nu eller pricerunner.se eller för övrigt

Kriterier önskemål är följande :

- Ska routerna ha simkortsplats :

JA
-------------------------------------
- Router : Har gigabit-portar både för anslutning till internet och lokalt.
Annars kan det gå småsegt. gigabit Ethernet, ibland man också 1000 Ethernet förekomma.

: JA
----------------------------------------------------
- Wifi-standarder:

En router med stöd för 802.11ac stödjer även alla äldre versioner.
En ny standard med namnet 802.11ax har nyligen börjat implementeras
De ska ge ännu högre bandbredd och bättre räckvidd och stabilitet än 802.11ac,

JA

---------------------------------------------------------
- Wifi 1 till 6.

Wifi 6 är senaste 802.11ax, wifi 5 är 802.11ac, wifi 4 är 802.11n och wifi 1-3 är ännu äldre versioner. Ju högre siffra desto bättre, helt enkelt.

JA
-----------------------------------
- Frekvensband :

Wifi använder sig av olika radiofrekvenser. De flesta routrar i dag kör två frekvenser, 2,4 GHz och 5 GHz.

JA

------------------------------
- Trippelband :
inte prio, NEJ

----------------------------------------
- Datahastighet :
Datahastigheten anger hur snabbt routern skickar information mellan olika anslutna enheter i det trådlösa nätverket. Hastigheten mäts i Mbps som står för Megabit per sekund, eller i Gbps (Gigabit per sekund).

Bästa möjliga, eller mer än tillräckligt JA
----------------------------------------------------
- Flera antenner och löstagbara :

JA

--------------------------------------------
- Räckvidd och beamforming :

Avstånd till routern och hinder emellan, till exempel innerväggar och tak, försvagar signalen och prestandan rejält. En del routrar har en funktion kallad beamforming. Det innebär att routern ser var mottagande enheter befinner sig och kan koncentrera signalen dit. Det kan förbättra räckvidden en hel del.

- kvittar, NEJ och JA
------------------------------------------------
- Mimo, Mu-mimo:

En ny teknik som gör att ac-routrar kan skicka data till flera uppkopplade prylar samtidigt, snabbare och jämnare än förut. Det funkar bara om även mottagande enhet stödjer mu-mimo, vilket få hittills gör. Men det kommer bli allt vanligare, och ger stora fördelar. Så det kan vara bra att komma upp när du köper en router.

JA
-----------------------------------------
- Beamforming :

Innebär att wifi-signalen fokuseras mot den enhet som själva routern kommunicerar med för tillfället. Detta innebär att man får högre signalstyrka och stabilare samt snabbare uppkoppling jämfört med traditionell en metod som istället sprider signalen i alla riktningar.

JA
- Wi-gig:

2017 såg vi även de första produkterna som använder en alternativ, extremsnabb wifi-standard – 802.11ad, även kallad Wi-gig. Den använder ett helt eget frekvensband på 60 GHz och kan leverera enorma hastigheter, över en gigabit till en uppkopplad pryl!

Räckvidden är dock kort, routern måste i princip stå i samma rum för att det ska funka, så det är inget som kommer att ersätta 802.11ac. Det är snarare ett komplement för sådant som trådlös dockning och 4k-video.

- inte jättenödvändigt NEJ
-----------------------------------------------

- Mesh nätverk: NEJ

---------------------
- Usb port: JA

- Dual band ac-router. JA
---------------------
-N-routrar (Wifi 4) :

Bland routrar som fortfarande säljs är n-standarden (802.11n) de enklaste och billigaste routrarna just nu. Har du en snabbare internetuppkoppling än 24 Mbit/s så bör du minst ha en n-router rätt val.

JA
-------------------------------------------
-Ac-routrar (Wifi 5):

De flesta routrar idag routrar följer den så kallade ac-standarden (802.11ac). Det ökar maxkapaciteten rejält i det trådlösa nätverket och är ett måste för den som vill kunna göra avancerade saker som att strömma i 4k.

JA
-----------------------------------------
- Fler antenner bättre:

De flesta routrar har flera antenner, vilket både ökar hastighet och räckvidd. För designentusiasten finns det modeller med inbyggda antenner, men det betyder som regel sämre kapacitet, även om det finns undantag. Externa antenner har också fördelen att de kan vinklas olika för att förbättra hastigheten.

JA
-----------------------------

- Välj rätt säkerhet:

För att inte obehöriga ska kunna ta sig in på din dator kan du lösenordsskydda den. Det finns tre standarder: wep och wpa och wpa2. Wpa2 är nyast, smidigast och säkrast. Bra är också om routern har wps-funktion, då kan du koppla upp dig säkert utan att behöva mata in komplicerade lösenord. Ev inbyggt virusskydd men iaf brandvägga

JA för Wpa2 eller kan kompromissas med ev något sämre

---------------------------------------
- Voice over ip (voip)

Ring från routern. Om du väljer en router med stöd för

- Ej prio, NEJ

------------------------------------
Gigabitportar :

Den har även gigabitportar vilket de enklare saknar, det är viktigt om du ska koppla in enheter med kabel då det påverkar hastigheten mellan router och dator.

JA
-------------------------------------------

- Hur många olika enheter ska anslutas till routern?

4 enheter Diagrammet visar vilken hastighet routern måste hantera för att få den maximala hastigheten för nätverk av alla enheter i hemmet. Om till exempel 4 trådlösa enheter är anslutna till samma nätverk, rekommenderar vi en router som klarar hastigheter på 300 Mbit / s.
Om du har mer än 7 enheter i hemmet eller på kontoret,
kan det vara nödvändigt med en router med 802.11ac standarden. Inom denna kategori finns routrar som kan leverera upp till 1300 Mbit / s

JA

Antar att jag har täckt upp med ganska tillräckliga data, där jag anser direkt att jag behöver dom funktionerna som kan tex väljas, bockas av på prisjakt och eller pricerunner

.....Listan på routers är nedan (tex låter Asus RT-AX58U är väldigt nära mina behov ovan eller ? men den saknar ju simkort så .. det går ju inte ?? Vilken hade ni valt nedan, baserat på ovan nämna krav eller andra förslag på andra routrar ? =

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produ...204533,1291082

Det är en djungel därute, svårt val iaf. Brukar alldrig ha problem med att välja rätt produkt av likadant produktsortiment och prisbild, men router minsann, är det svåraste produktval jag vart med om inkl att urvalet känns för stort

Man tycker även att kompetenta routrar ifrån produktion 2017-2018 kan anses vara lite för gammal, men vem vet

* Routern ska främst användas till flera wifi enheter i hemmet som samkörs
* Routern ska även klara av Xbox Live spel, ointressant för LAN, WAN och nätverksspelande tunga spel
* Routern ska streama bra bild och ljudkvalite i 4K
* Routern ska ha bra täckning relativt täckningsområdet och täckningsgarantin för tele 2 operatör
* Ett erkänt märke och modell som klarar av ovan

Andra kriterier som ni anser kan vara viktiga mellan 1-1800 kr budget eller som ni tycker jag bör utesluta av ovan nämnda ?

Tack för synpunkter och direkta tips eller val av router...
Senast redigerad av Sladdaren 2021-02-04 kl. 11:11.
Citera
2021-02-04, 12:02
Medlem
airbuds avatar
Dina kriterier är orealistiska. Vad har du i nedladdningshastighet från Tele2? Du lär knappast kunna spela xbox live, streama filmer i 4K upplösning och nyttja gigabit-portar på 4G. Jag antar att du inte bor i stad med 5G, för då borde du även ha fiber. Det kommer inte vara routern som sätter gränser, utan din internethastighet.

Om du inte behöver det senaste så är routrar från 2018 absolut inte för gamla. Och varför behöver du flera antenner som är löstagbara? Jag tror du grävt ner dig lite väl mycket i det här ämnet...
Citera
2021-02-04, 18:47
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Dina kriterier är orealistiska. Vad har du i nedladdningshastighet från Tele2? Du lär knappast kunna spela xbox live, streama filmer i 4K upplösning och nyttja gigabit-portar på 4G. Jag antar att du inte bor i stad med 5G, för då borde du även ha fiber. Det kommer inte vara routern som sätter gränser, utan din internethastighet.

Om du inte behöver det senaste så är routrar från 2018 absolut inte för gamla. Och varför behöver du flera antenner som är löstagbara? Jag tror du grävt ner dig lite väl mycket i det här ämnet...

Hej :-)

1. Förklara gärna ang orealistiska villkor ang tekniska önskemål. Du fyller helt enkelt i vilka val du vill ha på routerna på prisjakt som har en mer en detaljerad spec.lista och sen förminskas listan på routrar allt eftersom ju mer du fyller i. Om du sen menar på att en trådlös mobil router med simkort, (ej mobilt modem), inte kan uppfylla nåt krav för 4K streaming eller direkt inkopplad med nätverkskabel i tvn eller Xbox live 360, så kanske det är inte alls lönt med en billig router eller ens dyrare router med mer finesser ang maximalt mottagning och sen sändning till andra enheter ?

Som ett ex på 4K krav anger netflix detta:

https://help.netflix.com/sv/node/13444

https://help.netflix.com/sv/node/306

2. Förklara gärna varför du anser att en trådlös router utan en fast internetinstallation har inga hastighets och stabilitetsgarantier alls ang en trådlös uppkoppling till närmaste mast. Detta är ju ytterst intressant för då kanske jag ska skaffa en router för bara en 500 lapp för jag kommer helt enkelt alldrig kunna komma upp i nån bra uppkopplingshastighet?

3. Såklart så påverkar väder och vind samt ev hus som skymmer inkl hur många ev förbrukare som använder luftburna mobilnätet 4G men jag är väldigt intresserad av din kunskap ang detta för du menar att man egentligen blåser folk ang luftburen mottagning / nedladdning av routrar.

För inget stämmer ang den mobila uppkopplingen stationärt i ett hem och att det är endast angett och uppmätt med fast fiber. Som sagt är det för mig verkligen ett komplicerat ämne.
Normalt så finner jag komplett logik i att lära mig nya saker om hur jag lagar bilar eller snickrar men routrar kräver raketforskningskunskap :-) Därav så är det ännu en djungel för mig med mycket hemligstämplad information.

Men fråga på bara ang täckningskartor osv ifall du vill jag ska uppge det ?
Senast redigerad av Sladdaren 2021-02-04 kl. 18:54.
Citera
2021-02-04, 18:51
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Dina kriterier är orealistiska. Vad har du i nedladdningshastighet från Tele2?

Jag ska ta reda på det så snart som möjligt ang min adress...
Citera
2021-02-05, 14:23
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

20,30, 40 Mbit (normalt) pr sek, även supporten har svårt att svara på det pga miljön, hinder i vägen, och husmateria och riktning ifrån masten utsändande, men via täckningkartan är det markerat med bästa möjliga signal där jag är bosatt som rent allmänt kan se ut så här, med lila färg :
https://www.tele2.se/tackning-nat/tackningskarta

Mycket god

Supporten menade även på att routern är då idealiskt förinställd ifrån dem (såklart) för tele 2 master
Det kan ju vara kanske mer inställningar än bara bandbredd, jag har ingen aning?

Supporten menar även på att om jag skulle koppla en nätverkskabel till tvn via routerns nedladdninghastighet ifrån masten. Så kommer uppkoppling till smartTvn bli betydligt bättre än utan kabel men dom vet inte egentligen hur mycket rent generellt uppmätt (med fast fiber som router) pr Mbit/sek

Det fanns egentligen ingen punktstatistik i området där jag bor hur bra nedladdning man får utan deras karta visar bara på att det är generellt Mycket god täckning för router

Jag kan tyvärr inte testa min nedladdninghastighet idag på ett rättvist sätt med en större router utan bara med ett mobilt modem som är utslitet som är långt ifrån lika bra som en ny router oavsett.

Ex på minirouter är tex https://www.dustinhome.se/product/50...hoCM-8QAvD_BwE

Så vad tycker du jag ska göra ? Köpa deras modell eller nåt helt annat ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in