2021-02-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arb9932
300 000:-
Har inkomst på 550 000/år så tycker inte det borde vara speciellt svårt. Nordea sa direkt nej då jag saknar all form av historik i Sverige under en 10-års period.

Verkar som att majoriteten av alla banker kräver att man ska ha taxerat någon form av inkomst i Sverige. För Nordea räckte det inte att löneinbetalningarna nu kommer på ett konto hos Nordea. Tyckte det var väldigt märkligt, kanske får byta bank i Sverige.

Tror du kommer bli besviken. Alla banker kräver säkerhet för att låna ut pengar. Ingen säkerhet mycket hög ränta och tvärtom. Att låna överhuvudtaget blir svårt tyvärr.
Men kriga på !
Citera
2021-02-03, 23:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du kan inte ta lån i din tidigare utländska bank då?
Citera
2021-02-03, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du kan inte ta lån i din tidigare utländska bank då?

Lån via min utländska bank går inte längre efter min flytt från Spanien. Det var första jag kollade då jag har en lång historik där utan problem. Banken kräver dessvärre att jag bor och jobbar i Spanien för att kunna godkänna detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Privatlån är väl kanske inte det enklaste att få då banken saknar säkerhet helt då. Kolla med annan bank är mitt råd eller om du kan få till någon borgenär.

Gillar inte tanken att blanda in någon annan, men det kanske är en sista utväg att hitta en borgenär. Tack för tipset!
Citera
2021-02-04, 00:24
Medlem
Om du visar anställningsavtal tillsammans med lönespecifikationer tivlsr jag starkt på att de nekar på den inkomsten.

På lån vill de ta del av din deklaration, har du inte betalat skatt i Sverige så är ju din deklaration på 0 och du må då påvisa papper på inkomst från det lsn du bott i.

Är ca 120.000 svenskar som jobbar i Norge, många av dom köper hus i Sverige med lån på svensk bank.
De får lån för att de visar anställ ingsbevis och kontoutdrag.

Sedan har vi många som jobbar i Danmark som pe dlar varje dag, de betalar skatten i Sverige men lever ändå i Skåne med hus och lägenheter med lån.

Jag tvivlar på att du gjort jobbet.
Citera
2021-02-04, 00:33
Medlem
Nu kommer jag att låta tråkig men att låna pengar på banken är ingen mänsklig rättighet. Banker är vinstdrivande företag. Inga socialkontor.
Citera
2021-02-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devis
Om du visar anställningsavtal tillsammans med lönespecifikationer tivlsr jag starkt på att de nekar på den inkomsten.

På lån vill de ta del av din deklaration, har du inte betalat skatt i Sverige så är ju din deklaration på 0 och du må då påvisa papper på inkomst från det lsn du bott i.

Är ca 120.000 svenskar som jobbar i Norge, många av dom köper hus i Sverige med lån på svensk bank.
De får lån för att de visar anställ ingsbevis och kontoutdrag.

Sedan har vi många som jobbar i Danmark som pe dlar varje dag, de betalar skatten i Sverige men lever ändå i Skåne med hus och lägenheter med lån.

Jag tvivlar på att du gjort jobbet.

Nu är det ju viss skillnad på att ha bott och jobbat i Sydeuropa vs Norge/Danmark som fungerar liknande som Sverige. Jag frågade efter tips ifall någon varit i liknande situation, inte om du tvivlar eller ej
Citera
2021-02-04, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Nu kommer jag att låta tråkig men att låna pengar på banken är ingen mänsklig rättighet. Banker är vinstdrivande företag. Inga socialkontor.

Vem har pratat om socialkontor och mänsklig rättighet? Det var en enkel fråga hur man ska gå tillväga utifrån min livssituation. Det är så klart en win-win så länge jag betalar tillbaka pengarna. Bespara mig gärna alla dessa hjärndöda kommentarer, du tillför ingenting.
Citera
2021-02-04, 01:27
Medlem
Citat:
Vem har pratat om socialkontor och mänsklig rättighet? Det var en enkel fråga hur man ska gå tillväga utifrån min livssituation. Det är så klart en win-win så länge jag betalar tillbaka pengarna. Bespara mig gärna alla dessa hjärndöda kommentarer, du tillför ingenting.

Att låna pengar från en bank är ingen mänsklig rättighet. Du kan begrunda detta enkla faktum som jag tillförde.
Citera
2021-02-04, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse

Gammelbankerna är för jävla dumma i huvudet och hänger inte med i tiden då fler och fler jobbar globalt och på andra sätt än förr, dom fattar inte ens att bitcoin är en giltig valuta.

De är numera nästintill statliga och jobbar bara mot penningtvättslagen och att folk som är utan betalningsanmärkningar plus har stora värden säkerhet betyder ingenting, Man ska jobba kvart i sju till 16 00 på en tråkig jävla fabrik om dom ska låna ut ett jädra nickel.

Man kan låna på tex sajter på nätet men då blir det högre räntor och det är jävligt irriterande, hoppas det kommer nya banker som är mer flexibla för det behövs verkligen annars göder dom de kreditinstitut som tar typ 7-10 % och ställer till det för folk.
Citera
2021-02-04, 12:29
Medlem
Citat:
Efter en lång utlandsvistelse på 10 år har jag flyttat hem till Sverige. Inser att det medför en del problem...

Hur går man tillväga för att bli beviljad ett privatlån? Saknar anmärkningar, skulder och har fast inkomst. Blir nekad lån per automatik då jag inte har någon taxerad inkomst i Sverige.

Vilka banker har överseende och kan göra andra bedömningar än de "traditionella" bankerna?

Tack på förhand
Ta personlig kontakt med den bank som du använde när du flyttade från Sverige för en väldans massa år sedan. Berätta sanningen om att du arbetat utomlands de senaste åren och att du nu flyttar hem. Du har så klart med dig anställningsbevis eller liknande som visar hur du kommer att försörja dig i Sverige. Kontoutdrag från din utländska bank visar så klart att du varit skötsam.

Eventuellt så kan en släkting bli medlåntagare, om du inte betalar så kommer banken kräva din släkting på pengar.
Citera
2021-02-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Gammelbankerna är för jävla dumma i huvudet och hänger inte med i tiden då fler och fler jobbar globalt och på andra sätt än förr, dom fattar inte ens att bitcoin är en giltig valuta.

De är numera nästintill statliga och jobbar bara mot penningtvättslagen och att folk som är utan betalningsanmärkningar plus har stora värden säkerhet betyder ingenting, Man ska jobba kvart i sju till 16 00 på en tråkig jävla fabrik om dom ska låna ut ett jädra nickel.

Man kan låna på tex sajter på nätet men då blir det högre räntor och det är jävligt irriterande, hoppas det kommer nya banker som är mer flexibla för det behövs verkligen annars göder dom de kreditinstitut som tar typ 7-10 % och ställer till det för folk.
Det är som du säger i flera stycken. Men problemet är att inga lånar pengar för att vara snäll. Det är business !Du pratar om att låna på nätet ! Tror du dessa gör det för att vara snälla ? Alla banker vill tjäna pengar. Alltså inget socialkontor. Det är ingen mänsklig rättighet att låna pengar. Penningtvätt lagen är tuff att följa för bank /?försökringsbolag. De har åkt på miljard böter för att de slarvat.
Citera
2021-02-04, 13:40
Medlem
Citat:
Efter en lång utlandsvistelse på 10 år har jag flyttat hem till Sverige. Inser att det medför en del problem...

Hur går man tillväga för att bli beviljad ett privatlån? Saknar anmärkningar, skulder och har fast inkomst. Blir nekad lån per automatik då jag inte har någon taxerad inkomst i Sverige.

Vilka banker har överseende och kan göra andra bedömningar än de "traditionella" bankerna?

Tack på förhand

Nu vet jag inga andra en de traditionella bankerna.
Men jag vet att grabben hade lite bekymmer när han flyttade hem tillfälligt från USA både med SEb och Swebank men det gick bra med en personlig kontakt på Handelsbanken.
Det är ett par år sen, men då var de lite mer flexibla när man pratade med en personlig bankman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in