2021-02-02, 21:05
Medlem
vetingetellers avatar
Någon som kan ge några (så många som möjligt) exempel på vad som anses vara konsumentfordringar och därmed har preskriptionstid på 3 år?

"Privat telefonräkning och postorderskuld är exempel på konsumentfordringar." Är det enda jag får fram vid googlingar. Länk till sida med många exempel vore också tacksamt.
Citera
2021-02-02, 21:18
Medlem
kristofferGs avatar
Det är precis som vilken fordran som helst, bara att i det här fallet är det en näringsidkare som har fordran på en konsument, varför den kortare preskriptionstiden för att skydda svagare part.

Om du säljer kakor i din kakverksamhet, och jag skriver ett skuldebrev till dig och får en kaka, då har du en fordran på mig. Den fordran gäller bara i tre år.

Om du säljer kakor privat någon enstaka gång, och jag skriver ett skuldebrev till dig och får en kaka, då har du en fordran på mig. Den fordran gäller i 10 år.
Citera
2021-02-02, 21:41
Medlem
vetingetellers avatar
Så mycket har jag förstått men jag tackar för svar.

Menade mer på rena exempel, som det kronofogden gör på sin sida men bara två exempel.

Vad klassas parkeringsböter under? Statlig skuld, 5 år eller till företag? 3, 5 eller 10 år?
Mikrolån från 2010? Antar det är 10 år men förlängs om dom eller inkassobolaget skickat ut faktura?

Och då till en annan fråga, hur funkar det med preskribering om man bott utomlands men varit skriven i Sverige? Kan man hävda att dom man varit skriven hos varken öppnat brev, informerat eller liknande?

Eller om man haft okänd adress i flera års tid (över 3 år), är skulderna då preskriberade?
Citera
2021-02-02, 21:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Ta alla varor som kan köpas av privatpersoner av företag.
Gå in i ett köpcenter och välj 1000 varor.
Där har du din lista
Citera
2021-02-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Så mycket har jag förstått men jag tackar för svar.

Menade mer på rena exempel, som det kronofogden gör på sin sida men bara två exempel.

Vad klassas parkeringsböter under? Statlig skuld, 5 år eller till företag? 3, 5 eller 10 år?
Mikrolån från 2010? Antar det är 10 år men förlängs om dom eller inkassobolaget skickat ut faktura?

Och då till en annan fråga, hur funkar det med preskribering om man bott utomlands men varit skriven i Sverige? Kan man hävda att dom man varit skriven hos varken öppnat brev, informerat eller liknande?

Eller om man haft okänd adress i flera års tid (över 3 år), är skulderna då preskriberade?

Parkeringsböter, det beror på vem som utfärdat dom. Mikrolån, är det någon form av konsumentkredit (det är det oftast), så är preskriptionstiden 3 år. Vid löpande skuldebrev är preskriptionstiden 10 år.

Vad gäller preskriptionsavbrott så kvittar det om du eller någon annan har öppnat breven eller inte - har du haft en folkbokföringsadress och borgenären har skickat brev dit så har preskriptionsavbrott skett. Om du inte haft någon folkbokföringsadress i Sverige på över tre år, och ingen annan kontakt med borgenären, så finns det en möjlighet att skulden är preskriberad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in