• 1
  • 2
2021-02-02, 18:43
Medlem
zuttilis avatar
Halloj, igår när jag skulle flytta en soffa här hemma råkade jag stöta till strömkabeln till datorn vilket resulterade i att datorn dog, när jag sen startar upp den igen och loggar in så dröjer det cirka 2-5 minuter så fryser datorn och strax efter det så startas den upp och detta upprepas.

Har i desperat försök gjort en recovery på windows och whipat hela disken, men även detta misslyckas och problemen återstår.

Får för mig att det är ram minnena som tagit stryk på något vis och vill innan jag köper nya dubbelkolla här om någon har något annat förslag. Har inga extra minnen att testa med.

Tankar om problemet uppskattad 😊
Citera
2021-02-02, 18:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuttili
Halloj, igår när jag skulle flytta en soffa här hemma råkade jag stöta till strömkabeln till datorn vilket resulterade i att datorn dog, när jag sen startar upp den igen och loggar in så dröjer det cirka 2-5 minuter så fryser datorn och strax efter det så startas den upp och detta upprepas.

Har i desperat försök gjort en recovery på windows och whipat hela disken, men även detta misslyckas och problemen återstår.

Får för mig att det är ram minnena som tagit stryk på något vis och vill innan jag köper nya dubbelkolla här om någon har något annat förslag. Har inga extra minnen att testa med.

Tankar om problemet uppskattad 😊

De flesta datorer kan köra med bara ett minneskort i. Har du flera stycken så går det att ta bort alla, och testa en i taget.

Men det behöver inte vara något minneskort som är trasigt. Det kan vara ett som sitter lite löst. Kolla det först.
Citera
2021-02-02, 19:36
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
De flesta datorer kan köra med bara ett minneskort i. Har du flera stycken så går det att ta bort alla, och testa en i taget.

Men det behöver inte vara något minneskort som är trasigt. Det kan vara ett som sitter lite löst. Kolla det först.

Har provat det du säger med samma resultat, har två minnen och provat köra dom var för sig. Sannorlikheten att båda är trasiga är väl kanske inte så stor tänker.. med andra ord kanske det är nått annat som är problemet?
Citera
2021-02-02, 20:07
Medlem
uman231s avatar
Citat:
Har provat det du säger med samma resultat, har två minnen och provat köra dom var för sig. Sannorlikheten att båda är trasiga är väl kanske inte så stor tänker.. med andra ord kanske det är nått annat som är problemet?
Går kylningen till CPU och gpu? (Processor o grafikkort) och sitter de som de skall utan att glappa.? Obs!! Bryt ej..
Citera
2021-02-02, 20:27
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uman231
Går kylningen till CPU och gpu? (Processor o grafikkort) och sitter de som de skall utan att glappa.? Obs!! Bryt ej..

Ja det gör det, har haft datorn i flera år och det har alltid funkat som det ska. Kollat så att allt sitter som det ska.

Med tanke på att jag är fattig student så känns det jäkligt surt att köpa nya minnen bara för att inse att det inte är problemet.
Citera
2021-02-02, 22:28
Medlem
TinFoilHats avatar
Antar att du kör Win10 - om inte så får du återkomma med version.

På sidan How to Test RAM: Making Sure Bad Memory Isn't Crashing Your PC hittar du info om minst 2 olika sätt att testa RAM:en.
Citera
2021-02-02, 22:39
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Antar att du kör Win10 - om inte så får du återkomma med version.

På sidan How to Test RAM: Making Sure Bad Memory Isn't Crashing Your PC hittar du info om minst 2 olika sätt att testa RAM:en.

Tack för hjälpen, ska prova detta imorgon så återkommer jag! 😊
Citera
2021-02-02, 22:42
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Tack för hjälpen, ska prova detta imorgon så återkommer jag! 😊

Blir bra det, vi finns här i morgon oxå
Citera
2021-02-03, 15:35
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Blir bra det, vi finns här i morgon oxå

Har nu testat båda dessa lösningar i länken du skickade, memtest84 får jag inte ut något resultat av eftersom datorn fryser fast och jag får blue screen innan det hunnit gått klart.

windows memory diagnostic körs som det ska men enligt den hittad inga problem alls.

Felkoden på senaste blue screenen efter memtestet "Machine-check exception"

Hoppas verkligen att det är minnet som strular, för jag har köpt nya som jag ska testa nu!
Citera
2021-02-03, 15:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du lite otur här så kan CPUn vara skadad.
Citera
2021-02-03, 22:11
Medlem
zuttilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du lite otur här så kan CPUn vara skadad.

Jo.. har provat byta ram minnen, bytt nätagg, har ny hårddisk och nytt grafikkort så dessa lär det väl inte vara.

Ska testa igen imorgon att formatera om från usb och inte bara göra en lätt reset, annars återstår väl bara cpun som kan vara problemet.
Citera
2021-02-04, 04:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jo.. har provat byta ram minnen, bytt nätagg, har ny hårddisk och nytt grafikkort så dessa lär det väl inte vara.

Ska testa igen imorgon att formatera om från usb och inte bara göra en lätt reset, annars återstår väl bara cpun som kan vara problemet.

Du har kanske redan läst denna FAQ. Men här finner man bra punkter på olika felsökningar.

https://windowsreport.com/machine_ch...on-windows-10/

Har du möjligheter att installerar om Windows med hjälp av en bootbar DVD-skiva så gör det istället för USB. Installationen är mycket enklare än USB om man nu får upp BSOD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in