• 1
  • 2
2021-02-02, 18:14
Medlem
Uraharas avatar
Godkväll,

Jag upptäckte för ca 14 dagar sedan en knöl bakom högra örat typ på skallbenet. Knölen gör ej ont när jag tar på den och är lika stor som en ärta.

Jag har alltid varit obehagligt rädd för såna grejer, rädd att ha cancer. Har knappt sovit, ätit eller jobbat bra senaste tio dagarna. Var hos läkare idag han kände & klämde men visste ej vad det var direkt "det rör sig om en svullen lymfkörtel". Jag har inte varit sjuk de senaste månaderna och har heller inte några förkylningssymtom!! Så vad kan det vara? Har någon haft något liknande? Har så jävla mycket ångest vet inte vart jag ska ta vägen...

Mvh
Senast redigerad av Urahara 2021-02-02 kl. 18:49.
Citera
2021-02-02, 18:16
Medlem
som läkaren säger eller kanske brosk, svårt att avgöra utan mer precis beskrivning. Jag har haft en liten knuta i öronsnibben sedan jag gick i högstadiet, ofarligt oavsett vad det är du har där.
Citera
2021-02-02, 18:42
Medlem
Uraharas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekt.torsk
som läkaren säger eller kanske brosk, svårt att avgöra utan mer precis beskrivning. Jag har haft en liten knuta i öronsnibben sedan jag gick i högstadiet, ofarligt oavsett vad det är du har där.

Tack för svaret men knölen jag har sitter bakom mitt öra strax bakom öronsnibben inte i örat alltså!
Citera
2021-02-02, 18:43
Medlem
Min kille hade en knöl bakom örat en gång, typ i ärtstorlek. Det var typ som en finne. Eller sånt där äckel i iallafall när man klämde. Det verkar ha gjort skitont och fick kämpa med den. Men den försvann efter det. Tror han är dålig på att tvätta bakom öronen. Har någon annan tittat på den?
Citera
2021-02-02, 18:48
Medlem
Med 97% sannolikhet en svullen lymfkörtel som reagerat på en infektion av något slag. Har du haft eksem i hörselgången, haft lite irritation i en "piercing" eller liknande kanske?
Citera
2021-02-02, 18:51
Medlem
Uraharas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Med 97% sannolikhet en svullen lymfkörtel som reagerat på en infektion av något slag. Har du haft eksem i hörselgången, haft lite irritation i en "piercing" eller liknande kanske?

Knölen jag har sitter inte i örat! Den sitter bakom örat. Den är inte röd och inte heller öm..
Citera
2021-02-02, 19:09
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urahara
Godkväll,

Jag upptäckte för ca 14 dagar sedan en knöl bakom högra örat typ på skallbenet. Knölen gör ej ont när jag tar på den och är lika stor som en ärta.

Jag har alltid varit obehagligt rädd för såna grejer, rädd att ha cancer. Har knappt sovit, ätit eller jobbat bra senaste tio dagarna. Var hos läkare idag han kände & klämde men visste ej vad det var direkt "det rör sig om en svullen lymfkörtel". Jag har inte varit sjuk de senaste månaderna och har heller inte några förkylningssymtom!! Så vad kan det vara? Har någon haft något liknande? Har så jävla mycket ångest vet inte vart jag ska ta vägen...

Mvh

Hur länge har du haft den svullna knölen?

Har du andra symptom som trötthet, nattliga svettningar, feber, viktnedgång?

Observera i 2 veckor om den blir större.
Citera
2021-02-02, 19:16
Medlem
Uraharas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Hur länge har du haft den svullna knölen?

Har du andra symptom som trötthet, nattliga svettningar, feber, viktnedgång?

Observera i 2 veckor om den blir större.

Hur länge vet jag inte men "upptäckte" den för drygt två veckor sedan. Har inga symtom överhuvudtaget...de som mest skrämmer mig är att knölen är oömm
Citera
2021-02-02, 19:21
Medlem
heffaheffas avatar
Jag har haft det ett par gånger i livet. Försvinner efter ett tag. Inget att oroa sig för, men om du verkligen gör det så boka en tid hos en hudläkare.
Citera
2021-02-02, 19:27
Medlem
Uraharas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heffaheffa
Jag har haft det ett par gånger i livet. Försvinner efter ett tag. Inget att oroa sig för, men om du verkligen gör det så boka en tid hos en hudläkare.

Tack för ditt svar! Jag har ingen aning men tror du att lymfkörtel och liknande är hudläkarens område?
Citera
2021-02-02, 19:27
Medlem
448s avatar
En polares 10 åriga dotter fick en knäl bakom örat , var en tallkörtel.
Dessa kan dom operera bort om dom stör , dom tenderar att bli irriterade om dom utsätts för friktion av t.ex kläder eller så - inte värst ovanligt
Citera
2021-02-02, 20:16
Medlem
heffaheffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heffaheffa

Citat:
Ursprungligen postat av Urahara
Tack för ditt svar! Jag har ingen aning men tror du att lymfkörtel och liknande är hudläkarens område?
Du har rätt. En hudläkare är kanske inte bästa valet. Jag tror inte att det är något att oroa sig för, men kanske boka en tid på vårdcentralen så kommer du sova bättre om nätterna. Att vara orolig är inte bra för kroppen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in