• 1
  • 2
2006-05-21, 20:16
Medlem
Förut har jag alltid haft lite tjockare nålar så det har aldrig varit något problem att suga upp oljan. Nu har jag tunnare nålar och det tar en bra stund att suga upp oljan. Och jag är tvungen att suga upp en stund, sen blåsa ut all luft, sen suga upp igen osv. Det innebär att jag drar ut sprutan helt, detta borde väl innebära att innehållet inte är riktigt sterilt längre i och med att jag trycker ihop den igen?

Har ni nåt tips på hur man suger upp oljan bättre? Jag skulle förstås kunna ta en tjockare nål, men att använda en sån + en tunnare känns som lite slöseri?
Citera
2006-05-21, 20:32
Medlem
Jag använder 25G just nu och det är inga problem, o dom är väll i minsta laget. Dra in 1ml luft i pumpen innan du sätter den i vialen, sen vänder du vialen upp och ner medans du suger. Om inte annat så är den steril ändå, så länge du inte tar i den eller nått annat dumt.
Citera
2006-05-22, 00:17
Medlem
%s avatar
Jag brukade köra en kopp vatten i micron och lägga ampullen i innan injecering. Vart lättare att dra upp oljan då.

Steriliteten behöver du inte vara orolig över. Det brukar inte finnas en massa jätte läskiga bakterier i luften som bara väntar på att sätta sig på en kanyl.
Citera
2006-05-22, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Jag brukade köra en kopp vatten i micron och lägga ampullen i innan injecering. Vart lättare att dra upp oljan då.

Steriliteten behöver du inte vara orolig över. Det brukar inte finnas en massa jätte läskiga bakterier i luften som bara väntar på att sätta sig på en kanyl.

Det är inte själva kanylen jag oroar mig för, den brukar jag torka av med sprit innan jag sätter. Det är pumpen, jag är tvungen att dra ut den helt (till toppläget alltså) flera gånger med fingrarna innan jag får upp oljan.
Citera
2006-05-22, 07:40
Medlem
hulk-dds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansar
Det är inte själva kanylen jag oroar mig för, den brukar jag torka av med sprit innan jag sätter. Det är pumpen, jag är tvungen att dra ut den helt (till toppläget alltså) flera gånger med fingrarna innan jag får upp oljan.

Torka av kanylen med sprit innan inject??...Ja mycket ska man då få höra
Citera
2006-05-22, 07:52
Medlem
Vill du hålla grejerna sterila kan du alltid börja med att inte röra nålen.
Citera
2006-05-22, 11:56
Medlem
%s avatar
Citat:

Hmmm.. Men du tar väl bara på utsidan av pumpen? Jag är rädd att jag inte fattar riktigt..
Citera
2006-05-22, 12:43
Medlem
Citat:
Förut har jag alltid haft lite tjockare nålar så det har aldrig varit något problem att suga upp oljan. Nu har jag tunnare nålar och det tar en bra stund att suga upp oljan. Och jag är tvungen att suga upp en stund, sen blåsa ut all luft, sen suga upp igen osv. Det innebär att jag drar ut sprutan helt, detta borde väl innebära att innehållet inte är riktigt sterilt längre i och med att jag trycker ihop den igen?

Har ni nåt tips på hur man suger upp oljan bättre? Jag skulle förstås kunna ta en tjockare nål, men att använda en sån + en tunnare känns som lite slöseri?
*sug in lite luft i pumpen
*håll vialen uppochned stick in nålen precis så den kommer igenom vialen alltså så den knappt syns
*spruta ut luften som du har i pumpen
*nu kan du börja suga upp oljan på bästa sätt. (det kan vara lite knepigt men går alltid efter lite trixande)
*penetrera gluteus...klart!!
Citera
2006-05-22, 16:33
Medlem
Citat:

du oroar dig för en skitsak, däremot ska man inte röra kanylen alls, inte ens med bakteriedödande
Citera
2006-05-22, 17:34
Medlem
hantels avatar
Citat:
Det är inte själva kanylen jag oroar mig för, den brukar jag torka av med sprit innan jag sätter.

Vad fan? Sluta genast med det, låt nålskyddet sitta på ända tills det är dags att sätta, sterilare kan det inte bli. Använd en annan nål för uppsugning.
Citera
2006-05-22, 17:50
Medlem
äh ni förstår inte
Citera
2006-05-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Hmmm.. Men du tar väl bara på utsidan av pumpen? Jag är rädd att jag inte fattar riktigt..

ja men eftersom det är så jävla segt att få upp oljan brukar jag vara tvungen att skapa maixmalt med vakuum i pumpen och ofta måste jag suga flera gånger för det händer inget. Då trycker jag tillbaka en del av pumpen som jag suttit och fingrat på när jag sugit upp oljan...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in