2021-02-02, 12:41
Medlem
Just det. Min dröm är alltså att öppna en enkel restaurang som enbart serverar en endaste rätt, chiligryta gjord på högrev med massa chili så klart och så kommer det ingå bönor och man får ris till även fast vissa tycker att så ska det inte vara.

Varje dag, året runt är det samma. Att dricka finns valet mellan en öl på flaska eller ett glas vin.

Så min fråga är, är det tillåtet att öppna en sån restaurang i fascist-Sverige? Eller måste man ha minst 38 rätter på menyn varav en innehåller potatismos?

Vad tror ni om mitt koncept? Skulle nu komma dit?

Jag vill också ha högtalar som sticker ut genom fönstret. Från dem hörs techno eller house så man kan liksom stå utanför och rejva lite.
Citera
2021-02-02, 12:43
Medlem
JuniorDahlens avatar
Eftersom du tror att den godaste chilin innehåller bönor och tänkte servera med ris så skulle jag hålla mig långt därifrån.
Citera
2021-02-02, 12:44
Medlem
Strossels avatar
Fundera lite på vad chili con carne betyder,
Citera
2021-02-02, 12:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det räcker att du serverar mat för att ha chans att få utskänkningstillstånd. Är givetvis en drös andra regler också.
Hur många olika rätter skiter de nog i.
Citera
2021-02-02, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det räcker att du serverar mat för att ha chans att få utskänkningstillstånd. Är givetvis en drös andra regler också.
Hur många olika rätter skiter de nog i.

Jag tror på idén, om du har ett överjävligt bra recept. En enkelhet och robusthet som riktiga män gillar.
Citera
2021-02-02, 13:05
Avslutad
Det går bra att servera en enda rätt och få utskänkningstillstånd. Det tillståndet kräver endast skötsamhet, betalade skatter, ingen utskänkning till minderåriga, rätt hygien i köket plus lite till. Är din mat sagolikt god kan det funka som koncept. Är den bara okej blir det en kortvarig restaurang. Ligger du vid ett ställe där få människor rör sig blir det svårt, om rätten inte är sagolikt god.

Högtalare utåt gatan kan du glömma om du inte har din restaurang i skogen. Det kommer inom kort räknas som störande och driva dina butiks- och boendegrannar till vansinne. Handen på hjärtat, vem står ut med techno eller house mer än en halv chilitallrik med bönor och ris?
Citera
2021-02-02, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VlaadDracuu
Jag tror på idén, om du har ett överjävligt bra recept. En enkelhet och robusthet som riktiga män gillar.

Det kommer vara sjukt bra. Och ja - vissa töntar tar illa vid sig över riset och bönorna men det är för att de är osäkra och rädda att gå sin egen väg. Att vara kreatörer.
Citera
2021-02-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det går bra att servera en enda rätt och få utskänkningstillstånd. Det tillståndet kräver endast skötsamhet, betalade skatter, ingen utskänkning till minderåriga, rätt hygien i köket plus lite till. Är din mat sagolikt god kan det funka som koncept. Är den bara okej blir det en kortvarig restaurang. Ligger du vid ett ställe där få människor rör sig blir det svårt, om rätten inte är sagolikt god.

Högtalare utåt gatan kan du glömma om du inte har din restaurang i skogen. Det kommer inom kort räknas som störande och driva dina butiks- och boendegrannar till vansinne. Handen på hjärtat, vem står ut med techno eller house mer än en halv chilitallrik med bönor och ris?

Måste man bygga upp kredd med myndigheterna för att få tillståndet?

Om man kommer in som en nobody, även om man är jävligt bra så kanske det tar 6 månader innan man får tillståndet?

Kan man då sälja 35or på burk under tiden? Det är ju lite technokänsla på det också.
Citera
2021-02-02, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Måste man bygga upp kredd med myndigheterna för att få tillståndet?

Om man kommer in som en nobody, även om man är jävligt bra så kanske det tar 6 månader innan man får tillståndet?

Kan man då sälja 35or på burk under tiden? Det är ju lite technokänsla på det också.

Den enda kredd du behöver är skötsamhet, betala skatter och moms, och inget annat fiffel. Kolla med dina kommuns tillståndsenhet vad för regler som gäller för 3.5r och hur lång tid innan du får ett tillstånd, de har alla svaren på dina frågor.
Citera
2021-02-02, 13:23
Medlem
I min kommun behöver man ha minst 5 förrätter, 5 huvudrätter och 5 efterrätter för att kunna få utskänkningstillstånd.
Citera
2021-02-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjKrkele
I min kommun behöver man ha minst 5 förrätter, 5 huvudrätter och 5 efterrätter för att kunna få utskänkningstillstånd.

sjukt. vilken kommun är detta?
Citera
2021-02-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
sjukt. vilken kommun är detta?

Skövde kommun, men vet att många har liknande bestämmelser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in