• 1
  • 2
2021-03-20, 02:57
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Inlgget berr mnet, allts r svaret uppenbart fr alla som kan lsa p riktigt.

Felen som begtts r enligt mig: materiel implikation utan materia a.k.a ignoransbevisning, samt onustennis.
Vilket i formella kretsar kallas; Argumentum ad ignorantiam.

Tack fr tydligt och genomtnkt exempel.

Ett tips till alla anvndare n att nyttja denna trd (och andra trdar om specifika fallasier) nr ni vid filosofiska diskussioner uppfattar att felet begtts. D kan vi utreda den logiska funktionen av argumentet ytterligare.

Tack sjlv och bra frklarat
Citera
2021-03-22, 00:19
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Du skrev att filosofiska zombies var omjliga, hur vet du det? Och hur ska man ngonsin kunna formulera en teori som predicerar mentala, subjektiva upplevelser. Hur ser den fysikteori ut som predicerar den subjektiva upplevelsen?
Detta uppfattar jag som Argumentum ad ignorantiam.

Att vi idag inte rigorst kan belgga att de mentala egenskaperna kan reduceras till fysiologi har ingen bring i sakfrgan.

Att P-zombies r en fysiologisk omjlighet r ngot som fljer frn identitetslagen.

Sofisternas fulknep (eristik) hrrr alltid trivialiteterna: grammatik, logik och retorik.
Sdana fulknep som frnekande av identitetslagen samt ignoransargument r inte alltid uppenbara och kan inte belysas tillrckligt.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-22 kl. 00:24.
Citera
2021-03-22, 03:19
Medlem
Citat:
Ja: Inte br vl jag bevisbrdan fr den fysiologiska mjligheten till P-zombies?

Varfr skulle jag? Det r D. Chalmer &cos brda att bra.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-22 kl. 03:27.
Citera
2021-03-22, 08:14
Medlem
Elyons avatar
Citat:

Det r verhuvudtaget inte ens ngot argument. Jag stller bara dig en rak och enkel frga: du r ju den som pstr att zombies r omjliga, och d ber jag dig helt enkelt att motivera detta pstende. Hur du kan f denna frga till ett argumentum ad ignorantiam r ngot av ett mysterium fr mig.

Citat:
Att P-zombies r en fysiologisk omjlighet r ngot som fljer frn identitetslagen.

Alls icke. Det finns ingen som psttt att zombies och mnniskor r identiska.
Citera
2021-03-22, 08:20
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ja: Inte br vl jag bevisbrdan fr den fysiologiska mjligheten till P-zombies?

Varfr skulle jag? Det r D. Chalmer &cos brda att bra.

Om du vill pstr att zombies r omjliga, r det naturligtvis ocks du som har bevisbrdan:

Citat:
When two parties are in a discussion and one makes a claim that the other disputes, the one who makes the claim typically has a burden of proof to justify or substantiate that claim especially when it challenges a perceived status quo.

You're the one who makes the claim, buddy, and the burden of proof therefore is upon you.
Citera
2021-03-22, 09:54
Medlem
Citat:
Det r verhuvudtaget inte ens ngot argument. Jag stller bara dig en rak och enkel frga: du r ju den som pstr att zombies r omjliga, och d ber jag dig helt enkelt att motivera detta pstende. Hur du kan f denna frga till ett argumentum ad ignorantiam r ngot av ett mysterium fr mig.
Antingen s r d din retorik helt pongls eller s snackar du skit?
Om din retorik haft ngra ponger (argument) hade den kanske varit annat n helt vrdels?
Om det inte r ngon argumentation du fr hr i forumet - varfr hller du inte helt sonika kften istllet?

Ditt mysterium grundar sig i att du r en ofrstende idiot, och verkar vilja sdan frbli.
Citat:
Alls icke. Det finns ingen som psttt att zombies och mnniskor r identiska.
Alls icke?
Citat:
En filosofisk zombie r identisk med en mnniska i fysikalisk bemrkelse, men saknar de mentala upplevelser som mnniskan har.
Vad menar du d med detta ovan?

Sjlvklart r inte en P-zombie identisk med en mnniska p ngot stt alls. Mnniskor existerar annat n i fantasi.

Den fysiologiska bemrkelsen r den enda som existerar om man r substansmonist.
Citat:
Om du vill pstr att zombies r omjliga, r det naturligtvis ocks du som har bevisbrdan:

You're the one who makes the claim, buddy, and the burden of proof therefore is upon you.
Jag har som du vet enbart negerat D. Chalmers otroligt osannolika skitsnack.

Bevisbrdan fr P-zombies fysiologiska mjlighet r D. Chalmers (och din) att bra!

Det r inte mitt ansvar att motbevisa Chalmers &co's antaganden. Visst?
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-22 kl. 10:09.
Citera
2021-03-22, 13:07
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Antingen s r d din retorik helt pongls eller s snackar du skit?
Om din retorik haft ngra ponger (argument) hade den kanske varit annat n helt vrdels?
Om det inte r ngon argumentation du fr hr i forumet - varfr hller du inte helt sonika kften istllet?

Ditt mysterium grundar sig i att du r en ofrstende idiot, och verkar vilja sdan frbli.

Vad du pstod vara att filosofiska zombies var omjliga. Jag bad dig d att motivera denna uppfattning. Det r naturligtvis inte att argumentera ur okunnigheten, min kre gamle vn.

Vill du fortstta diskussionen om huruvida zombies r mjliga eller icke stller jag grna upp, men jag tror inte riktigt att det hr r rtt trd fr den diskussionen.
Citera
2021-03-22, 14:52
Medlem
Citat:
Vad du pstod vara att filosofiska zombies var omjliga. Jag bad dig d att motivera denna uppfattning. Det r naturligtvis inte att argumentera ur okunnigheten, min kre gamle vn.

Vill du fortstta diskussionen om huruvida zombies r mjliga eller icke stller jag grna upp, men jag tror inte riktigt att det hr r rtt trd fr den diskussionen.
Det jag gjorde var att kontra D. Chalmers antagande om P-zombies fysiologiska mjlighet.
Allts r det inte jag som har hvdat ngot, utan jag har simpelt ifrgasatt ett obevisat idiotiskt antagande.

Det r inte den som ifrgastter huruvida mnen kan vara gjord av ost eller ej som har bevisbrdan,-
Ehuru bevisbrdan ligger enligt trivial logik p den som pstr att mnen kan vara gjord av ost!

Diskussionen om P-zombies hr givetvis inte hemma hr i trden - hr hr analys av din ignoransargumentation hemma.
Du spelar tennis med din (och huvudsakligen D. Chalmers) bevisbrda - det jag gr r enbart att konstatera eristiken.
Okunnigheten hr r det allts du som str fr (d D. Chalmers inte anvnder Flashbackforum).

Bevisa att P-zombies r en fysiologisk mjlighet - eller anvnd aldrig mer konceptet P-zombie utan att erknna din onus!

OT:
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-22 kl. 15:03.
Citera
2021-03-22, 16:23
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Bevisa att P-zombies r en fysiologisk mjlighet - eller anvnd aldrig mer konceptet P-zombie utan att erknna din onus!

Jag r inte alls sker p att de r mjliga, och tycker inte att varken Chalmers eller ngon annan presenterat ngra speciellt vertygande argument fr att s r fallet.

Men inte heller tycks ngon ha presenterat ngot speciellt vertygande argument fr att de r omjliga. Det r och frblir helt enkelt en ppen frga vid det hr laget huruvida zombies r mjliga eller omjliga. Du, dremot, hvdar med emfas att de r omjliga. D undrar jag helt enkelt om du har ngot bra argument fr den uppfattningen. Att be dig presentera argument fr din uppfattning r inte att argumentera ur okunnigheten. Det lter som att du lser in vldigt mycket i vldigt enkla och ppna frgor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in