Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-20, 02:57
  #13
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Inlägget berör ämnet, alltså är svaret uppenbart för alla som kan läsa på riktigt.

Felen som begåtts är enligt mig: materiel implikation utan materia a.k.a ignoransbevisning, samt onustennis.
Vilket i formella kretsar kallas; Argumentum ad ignorantiam.

Tack för tydligt och genomtänkt exempel.

Ett tips till alla användare än att nyttja denna tråd (och andra trådar om specifika fallasier) när ni vid filosofiska diskussioner uppfattar att felet begåtts. Då kan vi utreda den logiska funktionen av argumentet ytterligare.

Tack själv och bra förklarat
Citera
2021-03-22, 00:19
  #14
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Du skrev att filosofiska zombies var omöjliga, hur vet du det? Och hur ska man någonsin kunna formulera en teori som predicerar mentala, subjektiva upplevelser. Hur ser den fysikteori ut som predicerar den subjektiva upplevelsen?
Detta uppfattar jag som Argumentum ad ignorantiam.

Att vi idag inte rigoröst kan belägga att de mentala egenskaperna kan reduceras till fysiologi har ingen bäring i sakfrågan.

Att P-zombies är en fysiologisk omöjlighet är något som följer från identitetslagen.

Sofisternas fulknep (eristik) härrör alltid trivialiteterna: grammatik, logik och retorik.
Sådana fulknep som förnekande av identitetslagen samt ignoransargument är inte alltid uppenbara och kan inte belysas tillräckligt.
__________________
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-22 kl. 00:24.
Citera
2021-03-22, 03:19
  #15
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Detta uppfattar jag som Argumentum ad ignorantiam.
Ja: Inte bär väl jag bevisbördan för den fysiologiska möjligheten till P-zombies?

Varför skulle jag? Det är D. Chalmer &co’s börda att bära.
__________________
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-22 kl. 03:27.
Citera
2021-03-22, 08:14
  #16
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Detta uppfattar jag som Argumentum ad ignorantiam.

Det är överhuvudtaget inte ens något argument. Jag ställer bara dig en rak och enkel fråga: du är ju den som påstår att zombies är omöjliga, och då ber jag dig helt enkelt att motivera detta påstående. Hur du kan få denna fråga till ett argumentum ad ignorantiam är något av ett mysterium för mig.

Citat:
Att P-zombies är en fysiologisk omöjlighet är något som följer från identitetslagen.

Alls icke. Det finns ingen som påstått att zombies och människor är identiska.
Citera
2021-03-22, 08:20
  #17
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Ja: Inte bär väl jag bevisbördan för den fysiologiska möjligheten till P-zombies?

Varför skulle jag? Det är D. Chalmer &co’s börda att bära.

Om du vill påstår att zombies är omöjliga, är det naturligtvis också du som har bevisbördan:

Citat:
When two parties are in a discussion and one makes a claim that the other disputes, the one who makes the claim typically has a burden of proof to justify or substantiate that claim especially when it challenges a perceived status quo.

You're the one who makes the claim, buddy, and the burden of proof therefore is upon you.
Citera
2021-03-22, 09:54
  #18
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Det är överhuvudtaget inte ens något argument. Jag ställer bara dig en rak och enkel fråga: du är ju den som påstår att zombies är omöjliga, och då ber jag dig helt enkelt att motivera detta påstående. Hur du kan få denna fråga till ett argumentum ad ignorantiam är något av ett mysterium för mig.
Antingen så är då din retorik helt poänglös eller så snackar du skit?
Om din retorik haft några poänger (argument) hade den kanske varit annat än helt värdelös?
Om det inte är någon argumentation du för här i forumet - varför håller du inte helt sonika käften istället?

Ditt mysterium grundar sig i att du är en oförstående idiot, och verkar vilja sådan förbli.
Citat:
Alls icke. Det finns ingen som påstått att zombies och människor är identiska.
Alls icke?
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
En filosofisk zombie är identisk med en människa i fysikalisk bemärkelse, men saknar de mentala upplevelser som människan har.
Vad menar du då med detta ovan?

Självklart är inte en P-zombie identisk med en människa på något sätt alls. Människor existerar annat än i fantasi.

Den fysiologiska bemärkelsen är den enda som existerar om man är substansmonist.
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Om du vill påstår att zombies är omöjliga, är det naturligtvis också du som har bevisbördan:


You're the one who makes the claim, buddy, and the burden of proof therefore is upon you.
Jag har som du vet enbart negerat D. Chalmers otroligt osannolika skitsnack.

Bevisbördan för P-zombies fysiologiska möjlighet är D. Chalmers (och din) att bära!

Det är inte mitt ansvar att motbevisa Chalmers &co's antaganden. Visst?
__________________
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-22 kl. 10:09.
Citera
2021-03-22, 13:07
  #19
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Antingen så är då din retorik helt poänglös eller så snackar du skit?
Om din retorik haft några poänger (argument) hade den kanske varit annat än helt värdelös?
Om det inte är någon argumentation du för här i forumet - varför håller du inte helt sonika käften istället?

Ditt mysterium grundar sig i att du är en oförstående idiot, och verkar vilja sådan förbli.

Vad du påstod vara att filosofiska zombies var omöjliga. Jag bad dig då att motivera denna uppfattning. Det är naturligtvis inte att argumentera ur okunnigheten, min käre gamle vän.

Vill du fortsätta diskussionen om huruvida zombies är möjliga eller icke ställer jag gärna upp, men jag tror inte riktigt att det här är rätt tråd för den diskussionen.
Citera
2021-03-22, 14:52
  #20
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Vad du påstod vara att filosofiska zombies var omöjliga. Jag bad dig då att motivera denna uppfattning. Det är naturligtvis inte att argumentera ur okunnigheten, min käre gamle vän.

Vill du fortsätta diskussionen om huruvida zombies är möjliga eller icke ställer jag gärna upp, men jag tror inte riktigt att det här är rätt tråd för den diskussionen.
Det jag gjorde var att kontra D. Chalmers antagande om P-zombies fysiologiska möjlighet.
Alltså är det inte jag som har hävdat något, utan jag har simpelt ifrågasatt ett obevisat idiotiskt antagande.

Det är inte den som ifrågasätter huruvida månen kan vara gjord av ost eller ej som har bevisbördan,-
Ehuru bevisbördan ligger enligt trivial logik på den som påstår att månen kan vara gjord av ost!

Diskussionen om P-zombies hör givetvis inte hemma här i tråden - här hör analys av din ignoransargumentation hemma.
Du spelar tennis med din (och huvudsakligen D. Chalmers) bevisbörda - det jag gör är enbart att konstatera eristiken.
Okunnigheten här är det alltså du som står för (då D. Chalmers inte använder Flashbackforum).

Bevisa att P-zombies är en fysiologisk möjlighet - eller använd aldrig mer konceptet P-zombie utan att erkänna din onus!

OT:
__________________
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-22 kl. 15:03.
Citera
2021-03-22, 16:23
  #21
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Bevisa att P-zombies är en fysiologisk möjlighet - eller använd aldrig mer konceptet P-zombie utan att erkänna din onus!

Jag är inte alls säker på att de är möjliga, och tycker inte att varken Chalmers eller någon annan presenterat några speciellt övertygande argument för att så är fallet.

Men inte heller tycks någon ha presenterat något speciellt övertygande argument för att de är omöjliga. Det är och förblir helt enkelt en öppen fråga vid det här laget huruvida zombies är möjliga eller omöjliga. Du, däremot, hävdar med emfas att de är omöjliga. Då undrar jag helt enkelt om du har något bra argument för den uppfattningen. Att be dig presentera argument för din uppfattning är inte att argumentera ur okunnigheten. Det låter som att du läser in väldigt mycket i väldigt enkla och öppna frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback