Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-02, 03:02
  #1
Medlem
synshadowss avatar
Det finns tre rum. I ett av dem finns en myra. Det är lika stor chans att myran befinner sig i något av de tre rummen. Chansen att jag ser myran om vi är i samma rum = 0.9. Risken att jag tror mig se myran när vi inte är i samma rum är = 0.05.

Jag går in i rum 1, och tycker mig inte se någon myra.

Hur räknar vi nu sannolikheten P(A = tycker mig inte se någon myra | B = myran är i rum nr 1) ?

Enligt svaret så borde det bli = 2/23 (möjligvis normaliserat), men har suttit halva dagen och inte kommit på hur jag kan komma fram till det svaret!
Citera
2021-02-02, 03:21
  #2
Avstängd
MaxVSydows avatar
Dela upp i fall, finns säkert en formel men dela upp i fall och gör ett schema, bästa sättet att tänka.
Citera
2021-02-02, 04:50
  #3
Medlem
Använd bayes teorem.
Citera
2021-02-02, 08:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av synshadows
Chansen att jag ser myran om vi är i samma rum = 0.9.
Med en formel får vi alltså
P(A = tycker mig se en myra (och jag är i rum 1) | B = myran är i rum nr 1)=0.9,
det du vill beräkna är (vad jag förstår)
P(A = tycker mig inte se någon myra (och jag är i rum 1) | B = myran är i rum nr 1) =
1-P(A = tycker mig se en myra (och jag är i rum 1) | B = myran är i rum nr 1)=0.1

Men jag gissar att något är tokigt med formuleringen (eller möjligtvis min tolkning av "Jag går in i rum 1, och tycker mig inte se någon myra.")
Citera
2021-02-03, 18:32
  #5
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Med en formel får vi alltså
P(A = tycker mig se en myra (och jag är i rum 1) | B = myran är i rum nr 1)=0.9,
det du vill beräkna är (vad jag förstår)
P(A = tycker mig inte se någon myra (och jag är i rum 1) | B = myran är i rum nr 1) =
1-P(A = tycker mig se en myra (och jag är i rum 1) | B = myran är i rum nr 1)=0.1

Men jag gissar att något är tokigt med formuleringen (eller möjligtvis min tolkning av "Jag går in i rum 1, och tycker mig inte se någon myra.")
Det är något tokigt, för det korrekta svaret måste vara 0.1

Så här skulle jag ställa upp schemat:

...............Ser Myra | Ser ej myra
samma rum...|..9.....|....1......| 10
ej samma rum|...1....|....19....| 20
.............................10........20.......

Intuitionen är att om du upprepar denna procedur 30 gånger som ett experiment, och upprepar experimentet många många gånger så kommer följande gälla i genomsnitt.

10 av gångerna så kommer myran faktiskt ha varit i rummet. cell (1 , 1) + cell (1 , 2) = 10 (övre raden)

20 av gångerna så befann sig inte myran där.
Cell (2 , 1) + cell ( 2 , 2 ) = 20 (undre raden)

Om myran inte är i rummet, men du tror dig ändå se den har sannolikheten 0.05 så därför blir cell ( 2 , 1 ) = 20 x 0.05 = 1

Eftersom ( 2 , 1 ) + ( 2 , 2 ) = 20 så blir ( 2 , 2 ) = 19

Chansen att du ser myran om ni är i samma rum är 0.9 så därför blir cell ( 1 , 1) = 9 och cell ( 1 , 2 ) = 1

Betingelsen är att myran befinner sig i rummet. så du tar bort den undre raden

...............Ser Myra | Ser ej myra
samma rum...|..9.....|....1......| 10

1 / 10 = 0.1
__________________
Senast redigerad av JedanProblem 2021-02-03 kl. 18:57. Anledning: förtydligande angånede intuitionen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback