Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
Har kollat lite på det här med marxism och döden utav kapitalism ur Wolf:s synvinkel. Dock hittar jag ganska logiska fel.
Wolf anser att kapitalismen kommer att fallera för att arbetarna inte kommer kunna köpa varorna. Dock verkar detta väldigt ologiskt i min värld. Arbetarna måste arbeta i vilket fall som helst. Med eller utan varor och kapitalismen kan ta åt sig varorna.
Vidare, så har ju kommunismen gått och blivit ett problem för de som arbetar, detta då de som arbetar måste betala skatt till de som inte jobbar. Precis som förr, men detta är mina tankar.
Wolf anser också att kommunismen är bättre på att konkurrera än kapitalismen. Här tar han lite oväntat upp Sovjet då.
Han har även bra exempel på hur aktier suger ut de som arbetar, något som jag kan gå med på.
Wolf anser även att den utlåning som skett, beror på att så mycket pengar snos från arbetarna att de inte har råd att köpa varorna, vilket låter väldig konstigt i mina öron.
Han tror att i framtiden så blir det fascism snarare än kommunism.
Ang argument 1. De flesta arbetare har inte råd med att handla sina egna tjänster eller varor. Ser inte hur det kan vara ett argument, jag har inte råd att konsulta mig själv t ex för 1600 + skatt. Kapitalisterna bidrar med risk och möjligheter för mitt arbete och jag kan alltid byta arbetsgivare eller starta eget. Sen, inte att förglömma, att för varje framgångsrikt företag finns 5 misslyckade.
Argument 2. Ja, transfereringar är dåligt för det felallokerar resurser.
Argument 3. Ja, de hade på pappret väldigt bra i sovjet. Finns dock en anledning till att amerikanska sneakers kunde gå för en årslön, köpt svart såklart. Att mängder svalt men man byggde fina tunnelbanestationer. Är man fortfarande övertygad om sovjets storhet kan man fråga sig varför det föll? Väst har per definition ett starkare system.
Argument 4. För att arbetaren ens ska ha ett arbete att gå till krävs produktionsmedel och risk. Vilka kan allokera det bäst, staten eller miljoner fria individer?
Argument 5. Inflation är en styggelse. Vilka orsakar den? Jo, den som ger ut valutan dvs riksbanken.
Argument 6. Det är en spåkula som alla andra. Konstigt att han väljer två vänsterorienterade auktoritära rörelser dock.