2021-02-03, 03:50
Medlem
sverige är det första landet där det kommer slå igenom. svenskarna är ett simpelt folk som aldrig står upp mot överheten. absurdistan kommer bli ett kul experiment för weforum
Citera
2021-02-03, 04:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JolmigtSkitsnack
Aktiv Demokrati | Ditt verktyg för en verklig demokrati ?
http://aktivdemokrati.se/

Som nu är Direktdemokraterna. Jag har inte hängt med tydligen.
https://nya.direktdemokraterna.se/

Jag kör på det här väl beprövade greppet med att svara mig själv.

Jag försökte registrera mig hos Direktdemokraterna men gav upp efter tre försök. Även om jag vet hur jag kommer runt det nu då. En av sakerna var kanske bara rätt slarvigt/dåligt gjord tyvärr. Jag hittade inte någon mejladress heller. Bara, så kallade, sociala medier och ett kontaktformulär så jag gav upp det hela.

Jag tycker det ser intressant ut, och jag förstår att budget och tid antagligen är väldigt begränsad. Jag tror jag hejar på Direktdemokraterna i nuläget åtminstone. Fast jag avvaktar lite till.
Citera
2021-02-03, 04:53
Medlem
Jag omfamnar teknokrati. Det borde ni också göra!
Citera
2021-02-03, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
Jag läste nån tråd där man ville att folk skulle behöva använda bank id för att logga in på flashback för att minska antalen "troll". Otroligt läskig utveckling

tja... ni lär ju inte se mig nåt mer då iallafall.
Det kanske inte är nåt negativt dock, det beror säkert på vem ni frågar.
Citera
2021-02-03, 05:59
Bannlyst
Citat:
Jag läste nån tråd där man ville att folk skulle behöva använda bank id för att logga in på flashback för att minska antalen "troll". Otroligt läskig utveckling

Det är bisarrt att det ens är uppe som ett förslag. Om det skulle hända är det ju egentligen över med nuvarande internet. Det är bara att ge upp och börja samla frimärken eller något istället.

Dessutom tar ju bankerna pengar för inloggningen. Vilket är rätt skevt då vi loggar in på statlig apparatur. Det finns någon annan form som är på gång. Fast det lär ju dröja 20 år innan det kommer ut. Med gammal, trasig, inaktuell teknik och ohyggliga konsultkostnader.

Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
tja... ni lär ju inte se mig nåt mer då iallafall.
Det kanske inte är nåt negativt dock, det beror säkert på vem ni frågar.

Samma här. Och samma här.
Citera
2021-02-03, 06:35
Medlem
Klanledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej du vet inte vad globalism är. Vikingarna var de facto globalister.

Kapitalism har förstört planeten.
Jävla Zlatanist som upphöjer kriminella utlänningar till kungar över Sverige.

OnT: Fel
Senast redigerad av Klanledaren 2021-02-03 kl. 07:21.
Citera
2021-02-03, 06:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
"You will own nothing and you will be happy" Säger också World Economic Forum i en annan video.
Deras idé är att vi inte ska äga någonting och hyra allt.

Can you rent everything you need in life: av World Economic Forum
https://www.youtube.com/watch?v=Kpz6K1sSIPY

Dårpippi! Jag ha just nu 12 par kalsonger men med det systemet skulle jag givetvis bara få hyra 7 par. "man behöver inte fler en ett par per dag" skulle kvarterspolitruken säga när jag kommer till systemets butik för att hyra flera.
Citera
2021-02-03, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unicosmic2
Nja, det kvittar lite om ni hyr eller äger någonting.
Att dollarn har sjunkit med 4000% sedan 1771, det finns helt enkelt ingen anledning att äga någonting.

Att man enbart jämför dollar värdet med euro och rapporterar några procent skillnader här och där.
Medans euron sjunker som en stock också- det är ingen som uppmärksammar.

Det finns ingen kapitalism, i ett samhälle där någon missbrukar valutan på det här sättet.
Det är en illusion. Du föddes en slav och kommer att dö en.

Hur kan produktionen öka med flera 1000% procent i flertal sektioner?
Samtidigt som vi inte äger mer resurser som privatpersoner?

Man håller befolkningen på lägsta tillgång till resurser som möjligt.

Då befolkningens enda syfte är att hålla samhället rullande.

Under romerska riket hade man slavar som kunde vara både lärare och forskare.
Slavarna hade inga rättigheter och man fick misshandla dom, till och med döda ostraffat.

Dagens samhälle är lite tvärtom.
Slavarna(Du & Jag) har massvis med regler, som vi måste följa.
Medans dom som äger oss inte påverkas utav dessa lagar.
Vill dom se dig död, så tre bokstäver senare, ligger du där.

Om du väljer att vara en slav så får det stå för dig.
Citera
2021-02-03, 07:26
Medlem
Hbdunkars avatar
Citat:
Jag tror att en bra lösning kan vara direkt demokrati. Vi behöver inga ledare!

Håller med. Vi borde införa ett liknande system som de har i Schweiz. Där vet politikerna att om de lägger fram ett förslag som inte är förankrat hos folket kan de samla ihop 100000 namnunderskrifter och få igenom en bindande folkomtöstning.

https://www.svd.se/darfor-kan-jas-affaren-krascha
Citera
2021-02-03, 07:44
Medlem
Citat:
Sålänge Ica inte gör något som får folk att bli missnöjda så spelar det ju ingen roll om dom har monopol eller inte. Men när dom börjar höja priserna eller något det är då folk börjar handla någon annan stans
Sålänge det inte skapas efterfrågan till något annat så spelar det ju ingen roll. Då är ju alla glada och nöjda då spelar det väl ingen roll om dom har 100% marknadsandel.
Nu förenklar du nog saker. På vissa orter finns bara ICA tex. Då är du bunden till att handla hos dom och fler och fler produkter i deras sortiment är deras egna. Dvs du har helt enkelt inte möjlighet att välja det som du helst vill ha. Jag bryr mig inte så mycket, men det är väl ett exempel på att kapitalismen har stora brister. Samma sak gäller ju med Facebook. Det finns säkert alternativ, men eftersom att dom roffat åt sig så stor del av marknaden, så är det dom som gäller för majoriteten av befolkningen. Vare sig vi vill det eller inte. Allt börjar ju ur fri konkurrens, men när företagen nått en viss nivå och tagit en viss del av marknaden och folk blivit beroende, så kan dom sen börja styra och ställa hur dom vill.
Citera
2021-02-03, 07:56
Medlem
Bluebeast72s avatar
Aldrig sett en tråd med så mkt foliehattar o tokstollar. Kan tro ni alla är kusiner till greta o patsy som drömmer om en värld utan kapitalism där alla lallar omkring i blomsterkransar o rider på rosa delfiner.

Utan kapitalismen vore denna världen grå, halvdöd o tom.
Citera
2021-02-03, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej, detdär problemet har varit känt i över 100 år och går att hålla i schack med regleringar. USA var tidigt ute med sina anti trust lagar. Håller man inte kapitalismen under måttlig kontroll så urartar den till rovkapitalism och det är icke önskvärt.
Och ändå fungerar det inte

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Visst, aktörerna du nämner ovan är stora men de agerar på fria marknader och har konkurenter.
Amazon, Facebook och Google har fått mkt kritik, men pga deras storlek är det svårt att sätta dit dom eller hur?

Det finns ett ftiluftmuseum som heter Nordkorea dit man kan åka om man vill se med egna ögon vad alternativet till kapitalism och marknadsekonomi är.[/quote]
Jag tror inte jag påstod att totala motsatsen till marknadsekonomi är att föredra. Fördelen är väl möjligen att om dom bestämmer sig för att bygga en järnväg tex så gör dom det och är inte ängsliga över vad det kommer kosta. Men nu är ju Nordkorea inte ett land att framhäva som gott exempel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in