Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-02-01, 23:49
  #13
Avstängd
Jag själv är inte så insatt i problematiken med dagens kunskapsnivå hos studenter men har bekanta som handleder doktorander. Enligt dem störtdyker kunskapsnivån. Så barnsligt gnäll ibland "måste jag verkligen kunna detta", ofta enkla saker som vi äldre lärde redan i gymnasiet.
Nej. jag har inget svar, knappt ens frågor.
Citera
2021-02-02, 00:08
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Jag själv är inte så insatt i problematiken med dagens kunskapsnivå hos studenter men har bekanta som handleder doktorander. Enligt dem störtdyker kunskapsnivån. Så barnsligt gnäll ibland "måste jag verkligen kunna detta", ofta enkla saker som vi äldre lärde redan i gymnasiet.
Nej. jag har inget svar, knappt ens frågor.
Dick Harrison har berört detta från "andra sidan bordet" och blev i det närmaste utfryst av universitetet om jag minns rätt.
En video över problematiken
Citera
2021-02-02, 00:22
  #15
Medlem
Tack för era svar. Då är det så lätt som jag misstänkte. Men kan svära på att jag fått lära mig att man inte kan addera /subtrahera /gångra/dela, om inte x finns i både nämnare o täljaren.
Men jag kanske blandar ihop det med något annat
Citera
2021-02-02, 01:15
  #16
Moderator
Neksnors avatar
Utan att riktigt ha förstått frågan kan jag nämna att man inte får dividera med 0. Att dividera med X går alltså bra endast om X ≠ 0.
Citera
2021-02-02, 01:39
  #17
Medlem
Blyatifuls avatar
du verkar ju ha koll på de nu men du kan alltid dela upp bråk i faktorer om de hjälper dig att se:

12x/6 = (x/1)*(12/1)*(1/6)

faktorerna får du ju sen multiplicera fritt. ja antar att uttrycket:

(12/1)*(1/6)

inte gör dig lika förvirrad
Citera
2021-02-02, 19:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blyatiful
du verkar ju ha koll på de nu men du kan alltid dela upp bråk i faktorer om de hjälper dig att se:

12x/6 = (x/1)*(12/1)*(1/6)

faktorerna får du ju sen multiplicera fritt. ja antar att uttrycket:

(12/1)*(1/6)

inte gör dig lika förvirrad
Ja det var not x:et som jag trodde gjorde att man inte kunde räkna som vanligt.
Om det hade stått 12x/6z så hade man inte kunnat dela fritt. Då x och z inte är "samma"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback