2021-03-05, 11:23
Medlem
Det bsta r nr man fr kvarskatt som man sedan kan dra bort pga avdrag. det knns fint att ha nallat lite av staten under hela ret och sedan f nnu mer
I r fick jag tillbaka p skatten, bra med "extra" pengar men jag har ju lnat ut nstan 10k till staten under ret. UTAN RNTA!!!!
Citera
2021-03-05, 11:40
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utihagen
Brukar kasta pappren direkt, har mina pengar i kryptovalutor s dom kommer dom inte t.
Skatteskulder frsvinner ju nd efter 5 r.
Men ni kan ju fortstta betala ni

Uppenbart troll. Men nd. Fr sakens skull.

Hur betalar du boende och mat? Har du en mlvakt med ett konto dr du stter in pengar frn frsljning av kryptovalutorna.

Hur lngt fngelsestraff har du ftt sitta av.

ven nr du fr skatteterbring, kastar du papprena d ocks?
Citera
2021-03-05, 11:40
Medlem
En dum frga men egentligen inte.

Hur r det mjligt att f terbring om man har en fast anstllning och man har en ingngsln p tex 26 000 brutto om man har haft det i 12 mnader och aldrig varit sjukskriven och tagit semester? Allts rent logiskt? Hrde att en som har jobbat i gruvan hade ftt nstan 40 000 sek i terbring.
Citera
2021-03-05, 11:46
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Jag fr tillbaka 10.000 mer n vanligt, det till trots att jag jobbat mindre sista ret,

Hur gr det ihop?

- har tagit bort amortering helt (hade amorterat av hlften av lnet innan)

- jobbade 7/12 mnader

- fr i regel 18-22K, fr 35K nu?
Din rsinkomst blir lgre n vad du skattat fr. Nr du studerar ex och sommarjobbar fr du i regel alltid fina terbringar av samma anledning.
Citera
2021-03-05, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Uppenbart troll. Men nd. Fr sakens skull.

Hur betalar du boende och mat? Har du en mlvakt med ett konto dr du stter in pengar frn frsljning av kryptovalutorna.

Hur lngt fngelsestraff har du ftt sitta av.

ven nr du fr skatteterbring, kastar du papprena d ocks?
Det r ganska ltt att lsa med olika EMI tjnster. Mat betalar jag med mitt kort som r kopplat till mina valutor, konstigt? Hur betalar du din mat? Sljer givetvis inte mina kryptovalutor.
Jag fr ingen skatteterbring, det sger ju sig sjlvt.
Citera
2021-03-05, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Jag fr tillbaka 10.000 mer n vanligt, det till trots att jag jobbat mindre sista ret,

Hur gr det ihop?

- har tagit bort amortering helt (hade amorterat av hlften av lnet innan)

- jobbade 7/12 mnader

- fr i regel 18-22K, fr 35K nu?

Att du amorterar, eller inte, har ingenting med saken att gra. Om du jobbat 7/12 mnader s lter det troligt att fretaget dragit skatt som om du hade inkomst fr fler mnader, drav terbring.
Citera
2021-03-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utihagen
Det r ganska ltt att lsa med olika EMI tjnster. Mat betalar jag med mitt kort som r kopplat till mina valutor, konstigt? Hur betalar du din mat? Sljer givetvis inte mina kryptovalutor.
Jag fr ingen skatteterbring, det sger ju sig sjlvt.

Varfr finns det alltid ett s stort verlapp med personer som bde skriver osannolika saker om kryptovalutor och inlgg i diverse drogrelaterade forum?
Citera
2021-03-05, 12:28
Medlem
Har inte deklarerat p 10r slnger bara skiten i soptunnan hatar betala restskatt. Inte ftt bter n
Citera
2021-03-05, 12:31
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Fr betala tillbaka en tusenlapp, var vl som frvntat.
I princip identiskt med frra ret.
Citera
2021-03-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen

Hur r det mjligt att f terbring om man har en fast anstllning och man har en ingngsln p tex 26 000 brutto om man har haft det i 12 mnader och aldrig varit sjukskriven och tagit semester? Allts rent logiskt? Hrde att en som har jobbat i gruvan hade ftt nstan 40 000 sek i terbring.

Skattetabellerna arbetar dels med hela procentintervall (32, 33, 34) och dels med schablonavdrag fr intervall av inkomst. Om din kommun har en skatt p 33,6 dras preliminrskatt efter tabell 34 och d ligger du lite hgt hela ret. Fr man en strre summa tillbaka brukar det i regel antingen bero p att man kan gra ngon form av avdrag (resor frn och till arbetet, dubbelt boende) eller att man har ln dr rntan r avdragsgill. En vanliga arbetstagare som cyklar till jobbet, bor i hyresrtt och inte har ngra konsumtionsln br hamna ganska rtt med tabellavdragen.
Citera
2021-03-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen

Ja, det finns flera orsaker. Det r vanligt att arbetsgivaren drar fr mycket skatt. Mnga har bostadsln och betalar rnta. Nr flera har sitt sparande p ISK/KF s blir utgifterna i kapital strre n intkterna. Det blir ett underskott vilket ger en skattereduktion som minskar skatten.
Citera
2021-03-05, 12:45
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Har inte deklarerat p 10r slnger bara skiten i soptunnan hatar betala restskatt. Inte ftt bter n
Vad bter? Du borde ringa kronkalle och frga hur mycket pengar du r skyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in