Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Det är rätt smidigt. Efter det att du har fått pengarna skickar du in en ny deklaration med ditt avdrag. Deklarationen ses då som en begäran om omprövning och pengarna betalas ut när Skatteverket fattar ett omprövningsbeslut.
Men måste man vänta tills pengarna har kommit, och vart hittar man en ny deklaration?
Citera
2021-03-04, 10:51
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Mellan 3–9 Mars denna vecka 9
Deklarationen kommer till digitala brevlådan, återstår att se den ev. skatteåterbäringen

Kvarskatten blir femsiffrig som vanligt (bortsett från förra året då den var sexsiffrig, och den första var ingen etta ens...). Men gjorde nog en fyllnadsinbealning i förtid, men för liten, så kvarskatten översteg 30k så det blev till att betala ränta
Citera
2021-03-04, 11:11
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katladraken
Men måste man vänta tills pengarna har kommit, och vart hittar man en ny deklaration?
1. Ja. Annars räknas det som en ändring och du får inte pengarna förrän i juni.
2. Du loggar in på inkomstdeklarationen på nätet och gör ändringen där
Citera
2021-03-04, 11:28
Har en fråga angående kyrkoavgiften. Gick ur 200131, då ska de väl inte dra något nu?
Citera
2021-03-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Har en fråga angående kyrkoavgiften. Gick ur 200131, då ska de väl inte dra något nu?
I år (inkomståret 2021) betalar du ingen kyrkoskatt. Men förra året gjorde du det och det kommer att synas på deklarationen i år.
Citera
2021-03-04, 11:38
Medlem
dovAkins avatar
Får tillbaka 6000 mer än jag trodde
Citera
2021-03-04, 11:39
Medlem
Där kom deklarationen. 29000:- tillbaka.
Sista siffran i personnumret är 1.
Citera
2021-03-04, 11:47
Medlem
MustigGulaschs avatar
Fick tillbaka det belopp jag hade väntat mig, diffade 500kr mot min egen uträkning.

Förra året fick jag deklarationen den 5e mars, nu kom det den 4e mars.
Citera
2021-03-04, 11:49
Medlem
Ratis avatar
4756:- tillbaka. Blir att betala av lite skulder.
Citera
2021-03-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
I år (inkomståret 2021) betalar du ingen kyrkoskatt. Men förra året gjorde du det och det kommer att synas på deklarationen i år.

Stämmer. Brytdatum är 31/10 året före inkomståret.
Citera
2021-03-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Blir det inte onödigt bökigt att begära ersättning för resor till och från arbetet efter att pengar från en eventuell skatteåterbäring redan betalats ut? Hur går den processen i så fall till?

Jag ska i varje fall få tillbaka drygt 7000 kr i år. Ingen stor summa men det känns ändå som en vinst med tanke på att jag nästan alltid måste betala restskatt.

Nä, godkänner den första deklarationen i appen direkt och man får då pengarna i April.
När dem pengarna sedan kommit in på kontot, så öppnar man appen och skriver in summan man vill dra av från resor - klart.
Sedan betalar de ut dem pengarna i mitten utav Juni.

Har alltig gjort på det viset, så slipper man vänta till Juni på att få pengarna.
Gör man reseavdraget på första deklarationen så måste man vänta till Juni pga man gjort en ändring
Citera
2021-03-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Nä, godkänner den första deklarationen i appen direkt och man får då pengarna i April.
När dem pengarna sedan kommit in på kontot, så öppnar man appen och skriver in summan man vill dra av från resor - klart.
Sedan betalar de ut dem pengarna i mitten utav Juni.

Har alltig gjort på det viset, så slipper man vänta till Juni på att få pengarna.
Gör man reseavdraget på första deklarationen så måste man vänta till Juni pga man gjort en ändring
Gäller detta samtliga avdrag?
Har både reseavdrag samt avdrag för att jag är kontaktperson åt en brukare så det ger mig några extra tusenlappar.

Vore gött att få in de första pengarna så snabbt som möjligt så att man kan göra ytterligare fondköp.

Har ännu inte fått något skattebesked men enligt de uträkningar jag gjorde på Skatteverkets hemsida så skulle man bara få runt 25k innan avdrag, hoppades på mer då man skattade som fan förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in