• 4
  • 5
2021-02-02, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Det är inget
TILLSATT
socker i vare sig frukt elker bär!
Självfallet kommer, och ska, ingen äta lådvis med frukt och bär varje dag! TS är ju f ö ingen diabetiker vad vi vet! Är en det gäller annat!

C- vitamin lagras inte i kroppen, så det måste tillföras i lagom mängd varje dag!
C-vitamin finns, som du vet, i bl a frukt och bär.
Grönsaker är självfallet också viktigt, att äta varje dag!

Vad skriver du för skit? Vem har påstått att det är tillsatt socker i frukt?
Jag skriver att frukt innehåller fruktsocker dvs fruktos, och att nästan all övrig mat/livsmedel innehåller tillsatt socker.
Vitamin C får du från vissa grönsaker , socker är trots allt socker och kroppen förstår inte skillnaden mellan fruktos, glukos, laktos eller raffinerat socker.
Läs på lite innan du yttrar sådana dumheter.
Senast redigerad av TheWickedWitch 2021-02-02 kl. 08:43.
Citera
2021-02-02, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Det är inget
TILLSATT
socker i vare sig frukt elker bär!
Självfallet kommer, och ska, ingen äta lådvis med frukt och bär varje dag! TS är ju f ö ingen diabetiker vad vi vet! Är en det gäller annat!

C- vitamin lagras inte i kroppen, så det måste tillföras i lagom mängd varje dag!
C-vitamin finns, som du vet, i bl a frukt och bär.
Grönsaker är självfallet också viktigt, att äta varje dag!

Här har du en lista över grymma grönsaker, örter och kryddor som innehåller betydligt mer vitamin C än någon frukt gör.

Röd paprika.
Persilja.
Grönkål.
Brysselkål.
Broccoli.
Blomkål.
Färsk chilipeppar.
Nässlor.

Så nej TS , lyssna inte till dessa outbildade, socker junkies och håll dig borta från socker-rika frukter och fokusera på att äta goda grönsaker med alla de vitaminer och mineraler som din kropp behöver och mår bra av i LÄNGDEN.
Senast redigerad av TheWickedWitch 2021-02-02 kl. 08:59.
Citera
2021-02-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickedWitch
Vad skriver du för skit? Vem har påstått att det är tillsatt socker i frukt?
Jag skriver att frukt innehåller fruktsocker dvs fruktos, och att nästan all övrig mat/livsmedel innehåller tillsatt socker.
Vitamin C får du från vissa grönsaker , socker är trots allt socker och kroppen förstår inte skillnaden mellan fruktos, glukos, laktos eller raffinerat socker.
Läs på lite innan du yttrar sådana dumheter.
Intressant hur en självutnämnd "fyrkantig degklump" berättar varför frukt är ohälsosamt.
Citera
2021-02-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickedWitch
Här har du en lista över grymma grönsaker, örter och kryddor som innehåller betydligt mer vitamin C än någon frukt gör.

Röd paprika.
Persilja.
Grönkål.
Brysselkål.
Broccoli.
Blomkål.
Färsk chilipeppar.
Nässlor.

Så nej TS , lyssna inte till dessa outbildade, socker junkies och håll dig borta från socker-rika frukter och fokusera på att äta goda grönsaker med alla de vitaminer och mineraler som din kropp behöver och mår bra av i LÄNGDEN.
Helt rätt!
Senast redigerad av lacrima 2021-02-03 kl. 19:28.
Citera
2021-02-04, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Intressant hur en självutnämnd "fyrkantig degklump" berättar varför frukt är ohälsosamt.

Just därför , degklumpen insåg vad som var boven.
Citera
2021-02-04, 11:25
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det har jag inte hävdat. Poängen var att han gick från ganska dålig svenssonmat till en extremdiet. Chansen att lyckas med det är väldigt liten. Han höll ändå ut i nästan ett halvår men sedan föll han tillbaka och då gick det fort utför.

Bättre att börja i liten skala och ta det steg för steg för varaktiga resultat.
"Cold turkey" kan funka för vissa. Gjorde själv en stegvis av-sockring under cirka ett års tid. Numera nolltolerans mot tillsatt socker. Har inte haft något återfall

Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Det blir svårt. Socker ingår ju i nästan allt
Blir till att börja läsa innehållsdeklarationer. Samt att lära sig en massa nya namn på socker
Citera
2021-05-29, 01:37
Medlem
Bumpar denna tråden.
Har nu slutat med socker och kolhydrater i 3 dagar. Saker som har blivit bättre:

- Min hud är otroligt mycket finare, jag ser inte blek ock trött ut längre. Mer färg.

- Sexlusten har gått upp något helt sjukt mycket, kan nästan inte kontrollera det.
(Har börjat meditera)

- Är mer snabbtänkt, det märker jag på mitt jobb.

- jag känner mig mycket mer motiverad till livet. (Kanske är detta en honeymon fas, vet ej.)

Jag märker dock att jag får kalla händer ibland, och då har jag ätit en banan, känner mig just nu i skrivande stund lite ”tung” och seg i kroppen.

Är det någon form av abstinens av socker/kolhydrater som jag upplever nu?

Tacksam för svar. Må bäst.
Citera
2021-05-29, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicediceRR
Bumpar denna tråden.
Har nu slutat med socker och kolhydrater i 3 dagar. Saker som har blivit bättre:

- Min hud är otroligt mycket finare, jag ser inte blek ock trött ut längre. Mer färg.

- Sexlusten har gått upp något helt sjukt mycket, kan nästan inte kontrollera det.
(Har börjat meditera)

- Är mer snabbtänkt, det märker jag på mitt jobb.

- jag känner mig mycket mer motiverad till livet. (Kanske är detta en honeymon fas, vet ej.)

Jag märker dock att jag får kalla händer ibland, och då har jag ätit en banan, känner mig just nu i skrivande stund lite ”tung” och seg i kroppen.

Är det någon form av abstinens av socker/kolhydrater som jag upplever nu?

Tacksam för svar. Må bäst.
Banan innehåller över 20 gram naturlig socker
Citera
2021-05-29, 02:27
Medlem
neuron-drones avatar
Det är en bra idé. Det kan vara svårt att sluta långsiktigt för det blir en sådan mental press. Bättre att lura sig själv att det är en månad och sedan se.

Man får läsa på alla varor för socker finns i allt. Men man får sätta en gräns. Att det kanske får vara OK i rökt skinka t ex. Annars blir det inte mycket mat kvar om man inte gör allt från grunden.

Jag skulle råda att inte vara rädd för stärkelserik mat. När jag slutade med socker var allt socker triggande, men inte kolhydratrik mat. Först var jag helt galen och det enda socker jag hade hemma var strösocker och jag fick stoppa mig själv att inte äta rent socker.

Jag fuskade de första två veckorna genom att äta äpplen. Tror de kan förlängt sockersuget, men utan hade jag blivit knäpp. Jag åt ett par tre äpplen på raken, i två bett.

Efter två veckor kunde jag tänka på annat än socker. Efter två månader var jag botad. Numera vill jag inte ha socker. Jag tillåter mig mer socker nu än då, innan 3 % mot nu 5 %. Ibland lite mer om det är något man bara har lite av. Men eftersom jag har varit sockerfri i 30 år så har jag inga risker till återfall. Jag har heller inga problem med artificiellt socker, dock får det bara vara lite eftersom mina smaklökar inte tål för mycket sötma. Vanlig sockersmak blir jag bara illamående av nu.

Det värsta man kan göra är att tro man kan äta lördagsgodis. Då börjar abstinensen om.

Det kommer bli svårt socialt för folk kommer tvinga i dig socker och lura i dig socker. Du måste säga nej även om det bara är den personens födelsedag en gång om året för ska alla resonera så så firar väl alla någonting nästan varje vecka.

Socker i form av fruktos utan fibrer är starkt knutet till kärlsjukdomar. Det är troligen det farligaste inom matväg du kan äta. Sedan spelar både fruktos och glukos roll vad gäller prediabetes och fettlever.

Det konstiga är att man troligen kan äta mat med nästan bara glukos utan fruktos utan dåliga hälsoeffekter. Så att osötat bröd och ris t ex är "socker" är bluff. Sedan kanske man inte ska äta massor, men att dra in det i att sluta äta socker är onödigt.

Äter man inte socker kommer mesta maten smaka godare efter ett tag. Man börjar känna alla nyanser i maten. Innan så vill man ha socker annars smakar det inget.

Det jobbigaste var abstinensen som var galen, och alla arga människor som tog det som kritik när jag inte ville äta deras fika, trots att det ofta inte ens var hembakt. Vad ska jag bjuda på då? kommer de fråga. Jag brukar svara bara kaffe/te och känner jag min sugen frågar jag om de har knäcke och ost. Köper sällan det så det blir lite lyx att äta borta.
Citera
2021-05-30, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Banan innehåller över 20 gram naturlig socker
En banan innehåller cirka 20 gram kolhydrater som kommer från fibrer och därför omvandlas till socker i kroppen relativt långsamt vilket är nyttigt och ger en långvarig mättnadskänsla.
Bananen är rik på bl.a. B-vitamin och kalium och är mycket nyttig och energirik.
Citera
2021-05-30, 10:39
Medlem
Lycka till. Blir mäkta imponerad om du lyckas.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in