2021-02-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebroffessor
Does the body treat fruit sugar the same as refined sugar?

This is where things get sticky. While the body breaks down all sugar the same way—whether you’re getting your fix from cake or a banana—the process for fruit sugar is much slower. Fleming explains this is because fiber slows down the digestion of sugar, and many fruits are rich in fiber – (you are getting enough fiber, right?). “Another tip to help slow down the absorption of the fruit even more is to pair your fruit with a meal or a protein,” she says.

https://aaptiv.com/magazine/fruit-sugar

Fruktsocker bryts inte ned på samma sätt. En enkel googling nästa gång och du slipper skita på dig.

Det är icke väsentligt, socker är fortfarande socker, och bör undvikas i alla dess former. Fibrer finns det mängder utav i grönsaker .
Precis som det finns långsamma kolhydrater men det innebär fortfarande inte att det är sunt för kroppen.
Ät som du vill , och du kan ju undersöka lite i LCHF eller kanske tom testa så slipper du att bajsa på dig.
Citera
2021-02-01, 09:36
Medlem
thebroffessors avatar
Har inte ätit kolhydrater eller socker på 2v nu, hade abstinens symptomer från 4 till dag 8, sedan försvann det och känner mig nu starkare, piggare, gladare.

Har fått starkare morgonstånd, finare färg på skägget, mjället som var i håret och skägget har nästan helt försvunnit samt andra härliga fördelar.
Citera
2021-02-01, 09:37
Medlem
thebroffessors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickedWitch
Det är icke väsentligt, socker är fortfarande socker, och bör undvikas i alla dess former. Fibrer finns det mängder utav i grönsaker .
Precis som det finns långsamma kolhydrater men det innebär fortfarande inte att det är sunt för kroppen.
Ät som du vill , och du kan ju undersöka lite i LCHF eller kanske tom testa så slipper du att bajsa på dig.
Jag äter inte frukt eller sådant, kör karnivorstyle. Kött & fett
Citera
2021-02-01, 09:37
Medlem
Citat:
Har inte ätit kolhydrater eller socker på 2v nu, hade abstinens symptomer från 4 till dag 8, sedan försvann det och känner mig nu starkare, piggare, gladare.

Har fått starkare morgonstånd, finare färg på skägget, mjället som var i håret och skägget har nästan helt försvunnit samt andra härliga fördelar.

Såja fortsätt så! Fördelarna kommer bara att expandera
Citera
2021-02-01, 09:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag har gjort detta under flera år. (med några planerade regelbrott, typ tre-fyra gånger per år) Om det är rätt för dig eller inte beror på var du är och vart du vill. Du kan förvänta dig följande:

- Första två veckorna är ganska jobbiga. Du kommer ha ett väldigt sötsug och äta saker som naturligt innehåller mycket socker.

- Efter några veckor kommer saker du tidigare inte uppfattade som söta att börja smaka väldigt sött. Typ mjölk kommer smaka socker. Det är en häftig upplevelse när smaklökarna ställer om.

- Du kommer att få cravings efter godis. Särskilt lösgodis kommer att locka dig väldigt.

- Det kommer att vara socialt mycket mycket svårare än vad du föreställer dig. Jag var stenhård med spontant uppkomna lockelser. De regelbrott jag gjorde var i samband med planerade familjeträffar (tänk typ julafton) och då handlade det om att acceptera det socker som fanns i löksillen ungefär. Men jag gjorde även egen sill utan socker vissa år (som ett exempel).

Jag slutade för några år sedan nu och anledningarna var framförallt att jag tyckte det kostade mer än det smakade. Jag kan sakna den där känslan av att dricka mjölk och tycka att det smakar så underbart sött. Men det var för jobbigt att alltid ha specialkost. Det tillsätts socker i nästan allting så det är ett jävla projekt att undvika. Du kan inte äta nästan något avsett att blanda i fil, du kan i princip inte äta något halvfabrikat överhuvudtaget, du kan inte äta smörgåspålägg och så vidare.

Men det är väldigt lärorikt. Jag är fortfarande väldigt restriktiv med tillsatt socker och har som regel att om något inte verkar behöva socker (tänk bröd) så vill jag inte att det ska innehålla socker. Däremot saker som jag tidigare kunde försöka göra utan socker (tänk typ glass eller nått) det har jag accepterat inte är gott utan. Så jag äter det mer sällan men när jag äter det så är det precis så som det ska vara.

Lycka till!
Citera
2021-02-01, 09:47
Medlem
qwertyyyyyys avatar
Hejsan. Jag tycker det låter som en väldigt bra idé. Jag har slutat med socker för några år sedan som tonåring, eller kraftigt reducerat mitt sockerintag. Detta har jag märkt :

1. När jag slutade med socker så försvann efter en tid mitt sockersug helt. Alltså, när man äter socker så blir man sugen efter mer. Och när jag slutade fick jag efter en tid inget sötsug efter godis och onyttiga saker. Däremot kan jag känna att kroppen behöver socker och då tar jag oftast dadlar, honung , frukt med mera.

2. Socker är energi och kan användas som en drog när man inte är beroende och äter det varje dag. Om din kropp inte är van vid socker kan du ibland äta lite socker och uppleva att du blir hög av det.
I början av min socker-avtändning åt jag ABSOLUT inget socker alls. Och fick jag då i mig en liten mängd socker ofrivilligt upplevde jag illamående, obehag, stress och upplevde som att min kropp blev "nedsmutsad". Jag blev överkänslig för socker. Nu äter jag lite socker ibland för att jag vill inte vara överkänslig och att kroppen ska tåla lite socker. Men absolut inga stora mängder.

3. "Socialt sockerätande"
Det anses ofta vara något socialt att äta socker. Det kan verka otrevligt att tacka nej om man är en grupp och alla äter utom en själv. Det jag har lärt mig, är att de fysiska EFFEKTERNA av att ha ätit socker (obehag), är sällan värt det för att verka social och trevlig. Men som sagt har jag nu vant min kropp med en liten mängd socker så det händer ibland att man känner att kroppen klarar av lite socker. Men 80-90% av fallen så får man lära sig att tacka nej. Folk kommer lära sig med tiden att du inte gillar socker, men i början kan man märka lite olika reaktioner. Personligen tycker jag att att det är märkligt beteende att man ska vara social och trevlig genom att förgifta varandra.

4. Samband mellan flour och socker
Ungefär samma tid jag slutade med socker slutade jag även med flourtandkräm som 16 åring.
Detta var inget jag berättade för min tandläkare. När jag åt socker fick jag ibland ONT i tänderna. Detta gjorde att jag höll tillbaka ännu mer med sockret. När jag gick på min sista gratis tandläkarundersökning när jag var 21 år, sa min tandläkare att jag har tänder i toppskick och att jag antagligen kommer ha det i framtiden då jag aldrig har haft hål i tänderna. Och har man inte haft hål som barn/ungdom är det sannolikt att man ej får det som vuxen heller. Jag avslöjade då efter att hon sagt detta att min hemlighet är att jag inte tar flourtandkräm eller socker. Hon sa då att det beror antagligen på min kost att jag har så bra tandhälsa.
MIN SLUTSATS: FLOUR FUNGERAR SOM ETT BEDÖVNINGSMEDEL FÖR TÄNDERNA som gör att du kan äta MER SOCKER utan att du känner hur det fräter på dina tänder. Jag får ONT i mina tänder när jag äter mycket socker, utan att få hål i dem. Något som flour tar bort. Jag har råkat ta flour någon gång och det gör att hela munnen domnar av när du är ovan.
Citera
2021-02-01, 11:55
Medlem
Citat:
Och det menar du är LCHF?
Vet du vad problemet är? Problemet är att han äter för lite fett, hade han ätit tillräckligt med fett (goda fetter) så hade han sluppit behovet av socker och kolhydrater.
Det är det som många gör fel när de ska börja med den nya LCHF livsstilen, det är att de ger det några veckor, därefter ger de upp, och det beror på lågt intag av fett.
I början av LCHF så kan man även drabbas av något som kallas för "keto flu" vilket är helt ofarligt men det är en utrensning av glykos och kroppen ställer sig in på "panik" läge (abstinens ungefär) precis innan den kommer på "aha, men jag kan ju bilda ketoner" .
"Keto flu" drabbar inte alla, vissa mer, vissa mindre allt beror på hur mycket socker och kolhydrater man förtärt tidigare , det brukar vara i några dagar upp till två veckor .

Ge det en chans, därefter känner man sig energisk, fokuserad , klarare i tankebanorna, euforisk i tillstånd, stillhet, balans, tonad, strålande hy, låg insulin-nivå, gladare, mindre trött, piggare , lugnare och fridfullare.

Det har jag inte hävdat. Poängen var att han gick från ganska dålig svenssonmat till en extremdiet. Chansen att lyckas med det är väldigt liten. Han höll ändå ut i nästan ett halvår men sedan föll han tillbaka och då gick det fort utför.

Bättre att börja i liten skala och ta det steg för steg för varaktiga resultat.
Citera
2021-02-01, 12:59
Medlem
Citat:

Fortsätt rapportera dina subjektiva upplevelser så gott det går längs vägen. Det du säger om abstinens stämmer överrens med min egen resa. Tror jag hade aningen längre kanske strax under 2 veckor. Sen kan det även komma plötsliga "hugg" ibland och sug, men dessa är lättare att överkomma ju längre tiden går.

Hedervärt initiativ!
Citera
2021-02-01, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Avstå även sötningsmedel som aspartam o dyl. är mitt förslag!

Varför? Alla meta-analyser där man har undersökt bl.a. aspartam visar att det inte utgör någon hälsofara, såvida man inte intar galet stora mängder, men då utgör det mesta en hälsofara.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aspart...._FDA_approval
https://www.livsmedelsverket.se/livs...medel/aspartam
Citera
2021-02-01, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Ska prova... Men blir väldigt svårt att hitta mat som inte innehåller naturligt socker.
Så jag ska inte äta mat som innehåller socker som dom adderat.
Är det värt att göra utmaningen ens? Om jag äter honung eller annat sött kan jag lika gärna äta en snickers. För socker är detsmmama kalorimässigt. Tror ni det är värt att låta bli mat med adderat socker ett tag?

Nej det är inte värt. Att skippa mat med mycket tillsatt socker är vettigt eftersom det tillför energi och nästan ingen näring. Men att hålla på och kolla om det är ett par gram socker i ketchup eller nån sås eller bröd osv är i princip meningslöst och begränsar bara livet. Skippa saker med mycket tillsatt socker som kakor, godis osv. Socker är inget gift.. Och frukt osv med naturligt socker är bara bra.
Citera
2021-02-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Ska prova... Men blir väldigt svårt att hitta mat som inte innehåller naturligt socker.
Så jag ska inte äta mat som innehåller socker som dom adderat.
Är det värt att göra utmaningen ens? Om jag äter honung eller annat sött kan jag lika gärna äta en snickers. För socker är detsmmama kalorimässigt. Tror ni det är värt att låta bli mat med adderat socker ett tag?

Det blir svårt. Socker ingår ju i nästan allt
Citera
2021-02-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ta inte efter detta råd. Fortsätt definitivt inte med frukt då frukt innehåller väldigt mycket socker, i from av fruktose. Ska du äta frukt välj då bär som tex jordgubbar, svarta vinbär, blåbär då de innehåller minst socker men även dessa med måtta.
Ska du ge upp på socker så ge gärna upp på kolhydrater med (håll dig på max 20g/dag i form av grönsaker som växt ovanjord) också då kolhydrater blir till glykogen (socker) i levern.
All form av socker förhöjer insulinet och kroppen kan inte skilja på socker och socker, vilket innebär att den reagerar på all form av socker som likadant.

Vad är dock vitsen med att upphöra sockret om du ändå planerar att gå tillbaka till det?
Det är inget
TILLSATT
socker i vare sig frukt elker bär!
Självfallet kommer, och ska, ingen äta lådvis med frukt och bär varje dag! TS är ju f ö ingen diabetiker vad vi vet! Är en det gäller annat!

C- vitamin lagras inte i kroppen, så det måste tillföras i lagom mängd varje dag!
C-vitamin finns, som du vet, i bl a frukt och bär.
Grönsaker är självfallet också viktigt, att äta varje dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in