• 1
  • 2
2021-02-01, 01:05
Medlem
Jag har under ett års tid gått från 71 kilo till 93. Jag har alltså tappat mig helt och verkligen inte tagit hand om mig.

Nu har jag folk ryckt tag i mig och pratat allvar i mig för min hälsas skull och jag har faktiskt insett det här har gått helvete nu.

Jag vet man tappar muskler vid deff, en bra deff är väldigt noggrann för de som tar styrketräningen hårt. Men om man nu är en man som bara vill få tillbaka hälsan men ändå försöka tappa så lite muskler som möjligt, var går gränsen tycker ni?

Vågar man ge sig på -1300-1400 kcal om dagen?
Citera
2021-02-01, 01:09
Bannlyst
finns ingen anledning att ligga så lågt
Citera
2021-02-01, 01:11
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massagulakort
Jag har under ett års tid gått från 71 kilo till 93. Jag har alltså tappat mig helt och verkligen inte tagit hand om mig.

Nu har jag folk ryckt tag i mig och pratat allvar i mig för min hälsas skull och jag har faktiskt insett det här har gått helvete nu.

Jag vet man tappar muskler vid deff, en bra deff är väldigt noggrann för de som tar styrketräningen hårt. Men om man nu är en man som bara vill få tillbaka hälsan men ändå försöka tappa så lite muskler som möjligt, var går gränsen tycker ni?

Du kan tänka att ju mer kalorirestriktion du har desto mer ska du ligga på/över 2 g per kg kroppsvikt.
För dig skulle jag räkna från 80 Kg och inte 93.

Det kommer antagligen vara en resa fylld av hunger men om du ligger på över 160 g protein per dag behåller du så mycket midkelmassa som du kan.
Citera
2021-02-01, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Du kan tänka att ju mer kalorirestriktion du har desto mer ska du ligga på/över 2 g per kg kroppsvikt.
För dig skulle jag räkna från 80 Kg och inte 93.

Det kommer antagligen vara en resa fylld av hunger men om du ligger på över 160 g protein per dag behåller du så mycket midkelmassa som du kan.
Absurdum vilken mängd protein grabben ska äta. Är detta vetenskapligt beprövat? Att man ska ha 1.5-2g protein per kilo kroppsvikt som alla träningsgubbar snackar om
Citera
2021-02-01, 06:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Absurdum vilken mängd protein grabben ska äta. Är detta vetenskapligt beprövat? Att man ska ha 1.5-2g protein per kilo kroppsvikt som alla träningsgubbar snackar om
Andreas Abelsson har skrivit en mycket bra och ingående artikel angående protein/träning och det man bör veta. Med referenser. Läsvärt om man är intresserad av ämnet. Vid energiunderskott är det rekommenderat ett något högre intag av protein än vid energibalans.

https://www.styrkelabbet.se/protein-avancerat/

Att det rekommenderas runt 1.6 g/kg vid energibalans är känt sedan länge och inget nytt under solen.
Citat:
Dessa resultat indikerar att 1,6 till 1,7 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn är tillräckligt för att täcka proteinbehoven hos majoriteten av alla styrkeatleter vid energibalans eller över, men variationer i individuellt gensvar på proteinintag kan öka dessa värden till 2,2 gram per kilo kroppsvikt och dygn. Vid energiunderskott kan siffran stiga ända till 2,7 gram per kilo kroppsvikt och dygn.
Citera
2021-02-01, 08:42
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

Nu vill ts gå på rejält kaloriunderskott (antar typ hälften av vad han ätit, eller mer om vi antar att han legat på 4000 till 6000 kcal om dan för att bli tjock)

Och efterfrågar att förlora så lite muskler som möjligt. Då måste man ligga högt i protein.

Aha ser nu att det handlar om en minskning med ca 1500 kcal per dag. Det lär ju inte vara svårt och kräver antagligen inte 2 g per Kg, kanske senare i deffen.
Senast redigerad av F.Hansen 2021-02-01 kl. 08:46.
Citera
2021-02-01, 11:25
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:

Det låter så fånigt att prata om deff när du uppenbarligen inte är byggare eller ska tävla. Säg som det är; du vill killbanta.

OnT: Jag hade inte lagt mig lägre än runt 1800 om jag vore du. Mest för att du troligtvis inte fixar det rent psykiskt och din träning kommer bli lidande, men även om du lyckas så riskerar du att tappa mycket fettfri massa.
Citera
2021-02-02, 00:09
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Vad minus är beror vad du tänker att ditt kaloriintag ligger på. Om det är väldigt högt så är det klart det går att reducera. Personligen så tycker jag inte du ska gå under 1500kcal/dag.
Citera
2021-02-03, 12:47
Medlem
Det finns även en gräns för hur mycket kroppen kan kompensera kaloriunderskott med att förbränna fett, ett större underskott ger alltså inte snabbar viktnedgång, bara att man blir trött och orkeslös.

Mins inte exakt formeln nu, men för mig som ligger på drygt hundra kg låg det på 13-1400 kcal underskott.
Citera
2021-02-03, 14:39
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:

Om du hade googlat och möjligen läst de klistrade trådarna i forumet hade du kommit fram till att -500kcal per dag är rimligt för att fungera i vardagen.
Citera
2021-02-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Det låter så fånigt att prata om deff när du uppenbarligen inte är byggare eller ska tävla. Säg som det är; du vill killbanta.

OnT: Jag hade inte lagt mig lägre än runt 1800 om jag vore du. Mest för att du troligtvis inte fixar det rent psykiskt och din träning kommer bli lidande, men även om du lyckas så riskerar du att tappa mycket fettfri massa.

Håller med. Så länge vi inte vet om TS tänker börja med ordentlig muskelbyggande träning, så lär inte makro protein/övrigt spela någon större roll. Skulle TS börja dra sig till ett gym 4-5 ggr/vecka och köra ordentliga pass, har han fått goda råd om vilken mängd protein han bör ligga på. Vill TS förlora vikt/fett, spelar det mindre roll vilka kalorier han drar ner på, så länge han undviker rent abnormala nivåer.
Citera
2021-02-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Håller med. Så länge vi inte vet om TS tänker börja med ordentlig muskelbyggande träning, så lär inte makro protein/övrigt spela någon större roll. Skulle TS börja dra sig till ett gym 4-5 ggr/vecka och köra ordentliga pass, har han fått goda råd om vilken mängd protein han bör ligga på. Vill TS förlora vikt/fett, spelar det mindre roll vilka kalorier han drar ner på, så länge han undviker rent abnormala nivåer.
Håller med i stort.

Däremot är proteinrik kost att föredra för att det är mättande, man vill ju helst klara av att ligga på ett underskott utan att gå runt och vara konstant hungrig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in