2021-01-31, 21:20
Medlem
Bananhalkarens avatar
Gröna blad i påsar (framförallt babyspenat) är väldigt populärt och sägs vara otroligt nyttigt. Spenat har ett väldigt bra näringsvärde, men man får ju i sig väldigt lite vad det gäller gram. En stor påse med spenat kan väga 65 gram, äter man 1/4 sådan får man liksom i sig 16 gram vilket inte är någonting. Jämför det med broccoli där några stora buketter som man lätt får i sig väger ett par hundra gram.

Utöver detta är kilopriset på babyspenat runt 350 kr, priset för broccoli är 18 kr.

Broccoli måste vara mycket bättre näringsmässigt (pga att man får i sig mer) utöver priset?
Citera
2021-01-31, 21:25
Medlem
Det beror sig ju på vad du menar med väldigt bra näringsvärde.
Skiljer sig förmodligen en del om man tittar på vitaminer, mineraler osv. mellan broccoli och spenat.
Enklast är väl att äta mycket broccoli och slänga på några blad spenat för att få i sig de ”nyttigheterna” också
Citera
2021-01-31, 21:27
Medlem
Jag brukar köpa fryst spenat. Pga. stoppar man färsk i stekpannan är dem där 65 grammen för 20.90 typ max en potatisbulle stor. Håller med. ovärt.

Jag skulle tro som du. Om jag har 100 kronor att köpa maximalt med näring för så tror jag 100 kr broccoli bör vara mer näring än 100 kr färsk spenat. Om vi har valt bort frystspenat ur ekvationen.

Den färska är dessutom kass och blir äcklig på några dagar i kylen.
Citera
2021-01-31, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananhalkaren
Gröna blad i påsar (framförallt babyspenat) är väldigt populärt och sägs vara otroligt nyttigt. Spenat har ett väldigt bra näringsvärde, men man får ju i sig väldigt lite vad det gäller gram. En stor påse med spenat kan väga 65 gram, äter man 1/4 sådan får man liksom i sig 16 gram vilket inte är någonting. Jämför det med broccoli där några stora buketter som man lätt får i sig väger ett par hundra gram.

Utöver detta är kilopriset på babyspenat runt 350 kr, priset för broccoli är 18 kr.

Broccoli måste vara mycket bättre näringsmässigt (pga att man får i sig mer) utöver priset?
Detf inns många ämnen i spenat utöver det som står på påsen
Citera
2021-01-31, 23:45
Medlem
Det blir väl rätt felaktigt att jämföra bladspenat mot broccoli. Jag väljer bladspenat framför vanlig isbergssallad, främst för smaken men delvis för näringsinnehållet. Jag tror att det är populärt med blandsallad i påse för att det är enkelt samt att det smakar mer än exempelvis isbergssallad.
Citera
2021-02-01, 00:23
Medlem
Bananhalkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pullover7
Detf inns många ämnen i spenat utöver det som står på påsen
Jodå det vet jag. Jag kollar på http://matkalkyl.se/livsmedel.php Det jag menar är att man får i sig mycket 20 gånger mer broccoli för samma pris vilket gör det mycket nyttigare per krona.

Citat:
Ursprungligen postat av Randomtjej96
främst för smaken men delvis för näringsinnehållet
Som sagt, man får i sig mycket mer broccoli ändå. Om spenat innehåller 50% DRI av ett ämne och broccoli innehåller 10% DRI av ett ämne får du i dig mer av det ämnet för 10 kr broccoli än för 10 kr babyspenat.
Citera
2021-02-01, 00:45
Medlem
Citat:
Jodå det vet jag. Jag kollar på http://matkalkyl.se/livsmedel.php Det jag menar är att man får i sig mycket 20 gånger mer broccoli för samma pris vilket gör det mycket nyttigare per krona.

Som sagt, man får i sig mycket mer broccoli ändå. Om spenat innehåller 50% DRI av ett ämne och broccoli innehåller 10% DRI av ett ämne får du i dig mer av det ämnet för 10 kr broccoli än för 10 kr babyspenat.
Fast broccoli innehåller saker sominte spenat gör och vice vetsa
Citera
2021-02-01, 01:01
Medlem
Citat:

Nu tog du ju citatet ur sitt sammanhang. Jag tycker att det är märkligt att ju jämför bladspenat med broccoli. Jag tror inte att någon äter spenat framför broccoli, om dom fokuserade på näringsinnehållet.
Citera
2021-02-01, 13:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Spenat och broccoli har väl lite olika användningsområden. Bladspenat äter jag uteslutande i sallader för att förhöja näringsvärdet, gentemot att enbart ha isberg i. Broccoli använder jag i wok, gratäng, soppor eller grytor.

Om man ska noja över mikronutrienter per Kg eller per krona, så lär det bästa vara att löpa frysta grönsaksmixar för 15 kr/kg. Får man broccoli, morot, paprika, lök, gröna bönor och annat.
Citera
2021-05-16, 18:23
Medlem
Bladspenat kan man äta pga av att det har mycket fibrer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här